Prutsertje
bloep....
Ik kom zo her en der schakelingetjes tegen die voorzien zijn van PIC die geprogrammeerd moet worden. Helaas ben ik nog niet zo ver in de materie van electronica dat ik graag wat meer info over dit onderwerp had. Ik zie dat er schakelingen bestaan om met een PC een PIC te programmeren. Werkt dit goed? werkt dit op elke PIC ? Waar moet ik rekening mee houden ? enz.
Ik ben dus meer een nabouwer dan dat ik zelf ontwerp. Ik ken de meeste simpele basis van elektronica wel een beetje, maar dan houdt het voor mij ver op. Grijp ik te hoog om met een zgn. PIC Programmer aan de slag te willen ?
Bij voorbaat bedankt voor de reakties!
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
ik heb even je topic verplaatst naar Digitaal.
Ik kan je zeggen dat er een wereld voor je open gaat als je weet hoe microcontrollers werken.
Het programmeren via een pc werkt goed, mits je een goed
stukje programmeerhardware hebt.
Elke type controller heeft zijn eigen karakteristieken wat betreft pinnen, functies, spanningniveau's enz. Daarom zul je niet elke PIC met dezelfde hardware kunnen programmeren. Sommige families van PIC's lijken echter op mekaar zodat bepaalde types in dezelfde hardware kunnen worden geprogrammeerd.
Het zelf bouwen/ontwerpen van een programmeerder zou ik je nog niet aanraden, zeker omdat er soms best wat precisie bij komt kijken wat betreft de spanningsniveau's en stromen.
Je kunt beter een simpele 'programmer' op internet opzoeken voor je eigen gekozen PIC en dan daarmee zelf projecten gaan maken.
Prutsertje
bloep....
Allereerst bedankt voor de reactie !
Maar ik begrijp hieruit dat ik beter eerst eens een boek hierover kan raadplegen, of bestaat er ook een (liefst NL of ENG) informatiebron/site van?
groeten prutsertje.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op vr 29-03-2002 17:27:50 schreef Prutsertje:
Allereerst bedankt voor de reactie !
Maar ik begrijp hieruit dat ik beter eerst eens een boek hierover kan raadplegen, of bestaat er ook een (liefst NL of ENG) informatiebron/site van?groeten prutsertje.
Nou boeken kopen hoeft nog niet zozeer. Er is veel op internet te vinden.
Ik zou als ik jouw was een PIC16F84 nemen. En dan daarop info gaan zoeken op internet. Het meeste zal dan in ENG zijn.
Bastiaan
Op de planning staat een microcontroller tutorial voor op deze site. Tot die tijd kun je veel van internet halen.
Wat ik nog vergeten te vragen was: waar de microcontroller voor gebruikt gaat worden.
Prutsertje
bloep....
Wat ik nog vergeten te vragen was: waar de microcontroller voor gebruikt gaat worden.
geeeeeen idee 
Ik ben gewoon nieuwsgieig of het wat voor mij is....
Bastiaan
Op za 30-03-2002 14:34:05 schreef Prutsertje:
[...]
geeeeeen idee
Ik ben gewoon nieuwsgieig of het wat voor mij is....
Ik dacht je er al eentje op het oog had omdat er specifiek naar PIC µC'lers werdt gevraagt, maar dat geeft niet.
Ik zou dan de PIC16F84 nemen en daar lekker mee gaan rotzooien.
Zelf vindt ik deze page goed. Of kijk hier.
Je kunt er informatie en theorie vinden en je kunt er een kitje bestellen waarmee je wat kunt experimenteren. Zelf heb ik het daar ook besteld. Het is uit Australie en kost iets van 59 Australische Dollars
/edit link was fout
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]
Prutsertje
bloep....
nog een zeer goeie link
http://www.mikroelektronika.co.yu/english/product/books/ebooks.htm
gaat van hardware tot hoe programmeren in MPLAB
Bastiaan
Op za 30-03-2002 19:32:27 schreef DaVidL:
nog een zeer goeie link
Zo dat is idd een goede link zeg.
Zie hem voor het eerst maar ben er ook zeer blij mee.
Ik weet alles al wel wat er staat, maar toch leuk voor die kleine dingentjes die je bent vergeten enzo.
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]