Hallo
Ik heb een RP50 effectenbox achter mijn gitaar. Volgens de handleiding is het mogelijk om een passief volume pedaal hierop aan te sluiten. Wat moet ik mij hier voorstellen bij passief? Is dat uitsluitend een potmeter? En zo ja, heeft iemand een suggestie over de waarde? Ik wil alleen het volume regelen, geen effecten.
Uitgebreid Googlen heeft helaas geen enkele hint of schema gegeven.
Groeten
Fred
Bedankt. Is duidelijk. Ik heb er vanmiddag meteen een pedaal aangehangen. Deze was vroeger omgebouwd naar een wah-wah. Electronica verwijderd en de ingebouwde potmeter naar buiten gevoerd en het werkte. Misschien moet ik nog eens wat experimenteren met de waarde, maar de ingebouwde 100 k (lin/log???) doet het heel behoorlijk.
Groeten
Fred
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Gitaren hebben meestal een vrij hoge impedantie, dus met 100K zit je denk ik wel goed. Volume is idd meestal log.
warfighter
Sometimes Components Fade To Black - (Metallica)
sorry dat ik nog op deze discussie reageer maar ik zou het schema wel willn zien en de waarde van de potmeter vn ik heb namelijk ook zon pedaal
mvg, niek
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Voor de waarde hoef je alleen maar de posts door te lezen:
Op 4 februari 2008 18:56:28 schreef POVIM:
...maar de ingebouwde 100 k (lin/log???) doet het heel behoorlijk.Groeten
Fred
En daarna nog om te weten of het lineair of logaritmisch is:
Op 4 februari 2008 23:08:28 schreef Riktw:
meestal log.
Op 6 februari 2008 13:06:49 schreef muddy:
Gitaren hebben meestal een vrij hoge impedantie, dus met 100K zit je denk ik wel goed. Volume is idd meestal log.
Logaritmisch 
Dus 100K en Logaritmische potmeter. Dan de aansluiting:
Het geluid van een gitaar is altijd mono, je hebt dus een jackplug met 2 aansluitingen. De binnenste ring is de ground. de buitenste (de tip) is de +
De - kan direct doorgelust worden hier hoeven we niets mee te doen. Om het volume te verlagen moet de potmeter tussen de + inkomen:
Je potmeter heeft 3 aansluitingen "1 2 3"
Aansluiting 1 en 3 zijn de buitenste van de potmeter, hier kan je geen invloed op uitoefenen.
Aansluitingen 1 en 2 of aansluitingen 2 en 3 kan je gebruiken om het volume te verlagen. De keuze welke van de 2 je gebruikt is afhankelijk in hoe je pedaal in elkaar steekt, want als de potmeter helemaal naar b.v. links staat. is de weerstand rechts het hoogste (100k). Als je hem de andere kant draait is de weerstand links het hoogste (100k)
Ik hoop dat je hier verder mee kan komen warfighter 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
warfighter
Sometimes Components Fade To Black - (Metallica)