Ik ben bezig met het bouwen van een uitlezing voor een turbine-debietmeter. De uitgang is een npn pulssignaal. Voedingsspanning 12V of 5V, maar staat op een mobiele unit, boordspanning ca12V. De uitgang geeft 14,3imp per liter, debiet van 1200l/uur tot 20.000l/uur
Wat ik nu zou willen is een uitlezing in liter per seconde.
Ik dacht dit als volgt te doen:
Uitgang bufferen met een opampje als comparator geschakeld, op 5V begrensd door weerstand/zenerdiode.
Aanbieden als ingangssignaal aan een pic, aantal pulsen tellen en om de 0,7 sec terug van nul starten met tellen, hierdoor krijg je dan 10 impulsen per liter per 0,7s. Dan zou ik dit getal op een display willen zetten, maar mijn kennis van pic's en displays is bijna 0...
Heeft er iemand een beter idee of zin om hiervoor een schakeling op te bouwen en pic te programmeren, tegen betaling?
Alvast bedankt,
Luk.
MGP
LDmicro user.
Je vraagstelling klinkt zeer verward.
Je bent aan het bouwen en vraagt dan iemand anders om te bouwen?
Eerst wil het aantal liters per seconde, en een paar lijnen verder per 0.7 sec ???
Ik denk dat je beter af bent met een tachometer of debietmeter te kopen (een display), tenzij je iemand kent die heel goedkoop werkt.
Die commerciele displays hebben dan ook meestal setpoints van min/max waarden en mogelijks nog andere instelpunten.
Het enige waar je dan moet voor zorgen is dat de opnemer een open collector uitgang heeft...of een impulsuitgang mag eigenlijk ook, al geeft ik de voorkeur van de open collectoruitgang.
De opnemer heb ik al, die heeft een open collector uitgang, npn. Ik wil het aantal liters per seconde op de display, maar als je goed leest zal je merken dat de opnemer 14,3 pulsen per liter geeft. Als je het aantal impulsen per 0,7 seconden neemt kom je dan aan 10 impulsen per liter/s. Dat is dus een eenvoudige omrekening.
Ik vind dit niet zo moeilijk, alleen dat ik graag een controller of ic had dat dit aantal impulsen op een display kan zetten. De timing van 0,7s kan eenvoudigweg met een 555. Of het geheel met een pic of andere controller.
Zal dus toch via een controller worden. We willen een waarde instellen (in liter) en deze dan via een controller stoppen wanneer het aantal liters deze waarde overschrijdt. Of de ingestelde waarde naar 0 laten tellen wanneer de debietmeter pulsen afgeeft.
Op welke manier pakken we dit het beste aan?
[Bericht gewijzigd door Appel op (22%)]
De bedoeling is intussen klaar, we willen meten hoeveel liters er getankt werden en dit ook kunnen instellen.
De debietmeter is een NPN type, geeft 14,3 impulsen per liter.
We zouden een display met 4 druktoetsen eronder willen, eentje voor de reset en eentje voor de modus.
Met elke van de 4 toetsen kan je een waarde verhogen van 0-9 en weer door naar 0. Hiermee kan maximaal 9999l ingesteld worden. Het maximale pompdebiet is 16000l/u, de grootste tank is 8000l. Reset, zegt het al, zet de teller of instelling op 0. Mode dient voor het instellen/uitlezen van de teller of het manueel in en uitschakelen van de pomp.
Er is niet meteen een apparaat in de handel om dit te sturen, plc is te groot en de voedingsspanning is slechts 12V.
Iemand die me helpt? Pic's zijn niet mijn ding evenals lcd's, maar het zal toch zo moeten vrees ik.
Als ik het goed begijp wil je dus kunnen instellen het aantal maal dat 70ml wordt afgeteld. Dus voor 7liter 100x.
Het liefst dus een instelling in liters en op de liter nauwkeurig neem ik aan. Is wat lastig voor kleine hoeveelheden 1 liter is immers of 14 of 15 pulsen.
Voor de eenheden lijkt me een tabel daarom de meest aangewezen weg.
1lit = 14, 2lit = 29, 3lit = 33 4lit = 57,
5lit = 71, 6lit = 86, 7lit = 100, 8lit = 114 en 9lit= 129
Opzich lijkt me de berekening voor tientallen liters (en meer) best te doen elke 10 liter is 143 pulsen, elke 100liter 1430 enz. Dit kan in embedded loops, zoals je een delay maakt.
Zelf ben ik net begonnen met PIC's maar dit lijkt me wel een uidaging, die niet al te moeilijk is.
Als ik je zo lees, lijkt het mij veel handiger als je het spul koopt. De software voor een AVR klus je wel in een avond (nou ja, laten het er hooguit 2 worden...), dan moet het spul nog op een PCB, niet iets met je ingangen een beetje hufter-proof maken, casing eromheen, spul kopen of bestellen... Ben je zo 2 tot 3 dagen verder. Zet dat eens af tegen een uurtarief en kijk eens wat zoiets zou gaan kosten...
Ik geloof dat Appel juist geen moeite heeft om een 'hufterproof' kastje te maken. Wat ik begrijp is dat hij, net als ik, weinig of geen ervaring heeft met het programmeren van een pic of avr. Blijkbaar heeft hij ook al rondgesnuffeld maar niet kunnen vinden wat hij wenst, vandaar.
Idd... En de prijs van de dingen, kant en klaar, ligt rond de 850€ excl. Zalig dus.
1l zal er nooit getankt worden, dus dat is ook al geen probleem, zelfs 10l is onwaarschijnlijk, maar dat moet perfect haalbaar zijn om te meten, regelen is wat anders omdat het debiet van de pomp 16m³/uur is en er na het afvallen van een relais toch nog steeds enkele liters uit de slang lopen, maar dat kan door de gebruiker opgevangen worden.
Het hele project kadert in het puntvervuilingsproject bij het vullen van spuitmachines op land- en tuinbouwbedrijven. Dus als je dan effe kan ingeven hoeveel water je nodig hebt, met een (instelbaar) maximum als de grootte van je tank, is dat een bijkomende veiligheid en alweer een puntje extra op de lijst om hieraan te voldoen.
Wat ik dus wens is iemand die me kan helpen om dit op te bouwen, ken zelf wel wat van electronica, maar niet veel van microcontrollers, heb bedrijfsautomatisatie gestudeerd, vandaar.