Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Waarom gaan jullie er vanuit dat de diameter van de luchtweg een lineaire functie van de lengte van de luchtweg is? Sterker nog, er bestaat helemaal geen afgebakende diameter, ook niet bij zeer kleine diameters.
Wel kan er een diameter worden aangewezen waarbuiten de veldsterkte gedaald is tot beneden een zekere waarde. Maar deze D heeft waarschijnlijk geen lineaire functie met de lengte.
Nee, helaas heb ik geen slang gevuld met ferriet o.i.d..
Er is natuurlijk een "effectieve oppervlakte".
Die is bij een luchtspleet in een kern bijvoorbeeld iets (maar niet veel) groter dan de kerndoorsnede zelf, door het randeffect van het veld. Het is een heel bepaalde waarde, die daar goed te bepalen is, ook al strekt het veld zich "in het oneindige uit".
En over lineair heb ik niet gesproken.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
FEMM (Finite element Method Magnetics) is een leuk programmatje waar dit soort dingen mee kan modelleren. Ik heb er ooit zelf maar heel eventjes mee gespeeld. Ik ben er niet zo handig mee maar misschien dat een van jullie het interressant vindt.
http://femm.foster-miller.net/wiki/HomePage
Wow, ziet er spannend uit. Moet ik eens goed naar kijken. Voor antennes heb je ook dit soort programma's, dus waarom niet?
Intussen had ik ook iets bedacht: een torus doormidden slijpen, en dan de zelfinductie meten als cirkel (dus de oorspronkelijke vorm) en als "S". Dat laatste moet dan de cilinderspoel voorstellen, alleen met een S bocht erin.
Het zou niet per se ferriet hoeven zijn, misschien probeer ik het wel eens met een ijzeren ring. Laagfrequent meten dan maar.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
De S vorm gaat beduidend minder zelfinductie vertonen dan de gesloten ring. Zelfs een spleetje van een mm maakt al een groot verschil, daarna heeft het niet meer zoveel belang. oude truuk bij hoogspanningsrafo's is tussen de ferrieten een klein (onzichtbaar want de windingen liggen erboven) spleetje te voorzien. Dit om saturatie te voorkomen.
@frederick: ik wacht in spanning, maar je hebt even de tijd. Ik duik straks voor een uur of 13 de vlieger in. Eindelijk back home.