hey,

Ik las in een topic "show your robot" een kleis vliegachtig beestje dat aangestuurd word door miniatuurprintrelais nu is mijn vraag: waar kan ik die uithalen?

leime

deze toch? (bijna onderaan) miss een mailtje naar GJ_ sturen;)

Ik heb al een mail gestuurd.

Als je bij de uitgave kosten kijkt heeft hij niets uitgegeven hij moet ze dus ergens uitgesloopt hebben en ik wil graag weten waar ik ze uit kan halen.

In wat voor apparaten zitten die dingen eigenlijk?

leime

Versterkers, bepaalde carkits enzovoorts. Bijna alles wat *klik* zegt bij het inschakelen.

@Don_antonion, dat zijn gewone relais maar wat TS zoekt zijn geloof ik anders;)

Ik heb hier een "bedrijfs-telefooncentrale" liggen. Daar zitten een hoop kleine relaitjes in. Misschien dus een idee, bij telefoon apparatuur te kijken, zitten meestal wel relais in en niet zo groot. (voorbeeld?)

Op 3 maart 2008 17:08:27 schreef electro_freakz:
@Don_antonion, dat zijn gewone relais maar wat TS zoekt zijn geloof ik anders;)

Er staat anders toch echt miniatuurprintrelais bij....

ja die bedoel ik en

@ van willigen

Bij mijn moeder op het kantoor staat nog een oude telefooncentrale (denk ik) is dat zo'n ding voor in een bedrijf waar alle telefoons op aangesloten zijn?

leime

@ leime
Inderdaad ;) Ik weet alleen niet zeker of het daarin ook de goede zijn.

Zijn over het algemeen reed relais (in telefoon centrales).
Vergeet niet dat die meestal 48V zijn.

dat kan toch wel? gewoon een weerstand na het stopkantact en je hebt genoeg volt (voeding moet toch extern)

uhm, ben je nou opzoek naar gewone relais of die van GJ_? anders moet je zoieso de wisselspanning (stopkontact) gelijkrichten dan kun je een relais aansluiten, natuurlijk via de gewenste weerstand;)

die van GJ_ is het makkelijkst want ik weet absoluut niet hoe je iets moet gelijkrichten (newbie)

ik denk dat je alle relais op netspanning zult moeten gelijkrichten;)
http://www.uploadarchief.net/files/download/diodes.jpg
zo kun je het aansluiten.

Een brugcel en een afvlak condensator bijvoorbeeld.
Zie hier: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
Je hebt een transfo waar wisselspanning uitkomt, deze gaat naar 4 diodes, de gelijkrichter. Daarna wordt de pulsvormige gelijkspanning afgevlakt door een condensator, hier C1 van 2200uF. Daarna kan eventueel (afhankelijk van de verbruiker) ook nog een stabilisatie bijkomen, zoals hier met een 78XX stabilisatie IC. deze zet de spanning op een bepaalde waarde, (met een bepaalde tolerantie) en verkleint de rimpel.

sorry flush maar van die tekst snap ik niets (newbie)

enne
@ E_F
Zijn die kringeltjes aan de zijkanten dan de relais?

nee, die ~ ~ is wisselspanning, (netspanning) dan kun je via een trafo de spanning verkleinen, die moet je gelijkrichten, met de vier diodes (tekening) dan afvlakken, omdat de spanning anders uit kleine pulsjes bestaat, dat kan met een comndensator van 2200uF (afhankelijk van de verbruiker) en dan met een LMxxxx dus bijvoorbeeld de LM3805 voor 5V enz

even de tekst van Flush wat versimpeld;)

oke dan zoek ik liever gewoon relais om aan een batterij aan te sluiten

dat kan ook gewoon bijvoorbeeld een 12V werk ook op 9V:P en een 6V werkt ook op 5V

oke dat lijkt mij beter (en stieken ook wel makkelijker