electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
hoi, toongenerator gaat helaas niet door omdat het te moeilijk is om te maken, dus kwam ik op een idee, ik heb een glazen buisje van ongeveer 5cm en daar wil ik een vonk door laten gaan, dit moet constand gebeuren. dus niet 1 vonk maar zoeiets als een plasmabol;)
hoe kan ik dit maken?
(mijn leraar vond het een leuk idee om te maken zolang ik maar niet op school met hoge spanningen ga klooien)
ik denk dat je een tesla coil wil maken
hierover zijn genoeg handleidingen op google te vinden
succes!
electro_freakz
nee, geen teslacoil:) gewoon een vonk door een glazen buisje heen, ik heb gelezen dat je met een inverter en een buisje van een flitser dat kunt doen klopt dat?
Op 5 maart 2008 14:57:31 schreef electro_freakz:
(...)
(mijn leraar vond het een leuk idee om te maken zolang ik maar niet op school met hoge spanningen ga klooien)
Geweldig, dus nu moet je thuis met hoge spanningen in de weer? Brrr..
Wat lukt er niet met die toonfiets? Want dat lijkt me makkelijker dan dit, eerlijk gezegd.
electro_freakz
wat de redden is? de reden is dat ik een singaal van 20hz tot 20khz moet maken die instelbaar is met een potmeter, toen ik de schema's liet zien veranderde hij van gedachten:( (ik ga het alsnog proberen de toongenerator te maken maar dat word dan voor thuis)
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Voor vonken heb je hoogspanning nodig, zonder lukt dat niet.
Reken maar op 10kv per centimeter door normale droge lucht dus je hebt zo'n 80kv nodig. Dat kan lukken met een dikke flybackomvormer, maar dat is heel erg lastig want waarschijnlijk gaan er eerst 15 flyback's naar de eeuwige magneetvelden voordat je er eentje hebt die een hele hoge spanning aankan gedurende enkele tientallen seconden...
tip: blijf er ver van weg want als een toongenerator niet lukt gaat dit ook niet werken, tenzij je een oude Rhummkorf inductieklos neemt van ca. 50cm lang, waar je waarschijnlijk enkele honderden euro's voor moet betalen. Dan heb je wel een kant en klaar vonkmachien
electro_freakz
ik heb ontdekt dat als je een transformator van een neonstaafje aansluit op een flitser dan krijg je dit, dit voldoet denk ik aan de eisen:D
rbeckers
Overleden
Let wel op!
Vraag aan je leraar of hij vaker gevaarlijke opdrachten geeft.
Bij hoge spanningen worden zelfs kleine fouten afgestraft.
electro_freakz
ter verduidelijking! dit was een idee van mezelf, ik mag de materialen gebruiken die ze op school hebben + eigen dingen. dus het was geen idee van de leraar;) de leraar vond het beter en volgens hem ook makkelijker om te maken
(jaja rare leraar heb ik)
Maar wat voor buisje heb jij dan? Ook met xenon erin, of een ander gas?
Die ontsteken wel wat makkelijker dan met gewoon lucht, hoewel het hoge spanningen blijven.
electro_freakz
dat is juist de vraag, welk zou ik moeten nemen? en maakt het veel uit?
ik heb hier nog 1 uit een oude stroboscoop, mischien kan ik die gebruiken
joopv
Golden Member
Met een oude bobine van de autosloop en een 12V 10A voeding of een auto accu kun je zonder veel problemen enkele tientallen kilovolten maken.
5 cm is wel veel, maar gaat waarschijnlijk wel lukken. Misschien overlijdt de bobine door interne doorslag, maar ach dan neem je weer een andere van de sloop.
Zo heb ik vroeger heel wat afgespetterd. Heel indrukwekkend hoor.
electro_freakz
weet je wat, ik heb hier nog ergens een oude scanner liggen, ik haal de inverter voor de ccfl lamp eruit en sluit ik em eens aan:P een kijken wat er gebeurd
Lithium
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
Ik heb nog niet zo heel erg lang geleden wat gemaakt, werkte uiteindelijk goed en heb het niet nog steeds liggen, die trafo kwam uit een oude beeldbuis monitor.
electro_freakz
een vraag over de blauwe neonstaaf kan ik hiervan de voeding gebruiken? ik heb nu een inverter van een scanner CCFL lamp gebruikt dat werkt goed maar aangezien dat ding op 35V werkt wil ik dat niet gebruiken;) zou die voeding van de neonstaaf ook werken?
Op 5 maart 2008 16:57:06 schreef joopv:
Met een oude bobine van de autosloop en een 12V 10A voeding of een auto accu kun je zonder veel problemen enkele tientallen kilovolten maken.
Bobine met constante vonkbrug? Ik heb van HV niet veel verstand, maar volgens mij gaat dat niet lukken.
Maar in ieder geval, Electro_freakz, pas alsjeblieft op
electro_freakz
bij HV let ik altijd op:+ maar kan het wel met de transformator van de Neon staaf?
Lithium
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
Je kan bijv ook een - voeding gebruiken he, dat is misschien wat makkelijker om aan 35V te komen...
Het getal 35 komt wel wel bekend voor is die spanning ook wel eens nodig bij versterkers? kijk anders of je daarvan een trafo kan halen of zo iets.
Mijn hoogspannings spul heb ik ook gewoon op school gemaakt hoor:P neem gewoon veel ruimte en doe voorzichtig enzo komt het gewoon goed hoor
[Bericht gewijzigd door Lithium op woensdag 5 maart 2008 19:56:55 (22%)]
electro_freakz
helaas is de spoel van de transformator kapot dus ik krijg haast geen vonken en dat ding rookt dus dat is niet zo fijn, vandaar wil ik zon neonstaaf kopen
Op 5 maart 2008 19:09:17 schreef electro_freakz:
een vraag over de blauwe neonstaaf
Is dit niet een gewone TL-buis en geen neonbuis? Het blauw duidt meer op Argon maar het kan ook een ordinaire TL-buis zijn en die draaien helemaal niet op HV. De artikelcode is FLROD4B en dat zou wel eens fluorescentiebuis (Rod = buis) kunnen betekenen, TL dus.
[Bericht gewijzigd door echtepino op woensdag 5 maart 2008 20:14:07 (13%)]
electro_freakz
een andere: koude-kathode lamp die is toch wel goed he?
electro_freakz
zijn er nog mensen met tip's? ik ga zomenteen bestellen dus het zou fijn zijn als ik wist wat ik moet kopen
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
als je niet weet wat je moet kopen, warom bestel je dan?