Ik ben mijn kot aan het opkuisen en ben wat oude apparatuur tegengekomen. Nu wilde ik een eenvoudige labvoedinkje maken met een bestaande voeding uit b.v. een videorecorder. Hij heeft problemen met het binnenwerk, doe voeding is nog oke.
Het gaat mij om van oude onderdelen iets nuttigs te maken en wat extra ervaring op te doen, ik weet dat er een eenvoudige labvoeding op de site staat.
Ik zat te denken aan om een lm317 aan de uitgang van de voeding plaatsen om hem zo regelbaar te maken. Kan dat?
Natuurlijk moet de voeding wel de maximale waarde die de lm317 niet overstijgen.
En moet ik dan van het schema van jullie site gewoon de componenten voor de lm317 weglaten en daar mijn voeding plaatsen?
Is hij voldoende kortsluitvast of moet ik nog extra maatregelingen treffen, ik las net in een vorig topic dat hij kortsluitvast was.
Ik hoef geen complete schema's maar alleen wat tips en handvaten om verder te gaan.
alvast bedankt voor de tips.

Om jouw vraag te beandwoorden is het van belang te weten wat voor soort voeding in de videorecorder zit.

Misschien is het handiger om gewoon in jouw oude apparatuur een transformator te slopen en een gelijkrichter (zit er hoogst waarschijnlijk wel in je videorecorder) en wat elko's die ook over al in zit.
vervolgens koop je er nog een 317 bij en je heb je labvoeding bij elkaar.

laat dat LAB maar weg dan.

De uitgang van een trafo gelijkrichten, bufferen en regelen met een lm317 maakt nog geen labvoeding.

Des al niet te min kan het best een leuke voeding zijn hoor.

De reden om een bestaande voeding te gebruiken was dat ik geen print hoefde te maken en omdat hij al mooi gestabiliseert is. Maar ik kan inderdaad ook gewoon een trafo of een minder geavanceerde voeding zoeken en die als basis gebruiken. De meeste onderdelen vind ik wel in de apparatuur of in de rommeldoos. Ik heb nog een paar pc voedingen waar ik mooi de schakelaar en het koelblokje uit kan vissen.

Wat maakt trouwens een voeding een labvoeding?

Het begrip labvoeding is nogal vaag.
Een voeding met een LM317 wordt soms ook tot een labvoeding gerekend.

labvoeding: spanning geregeld en stroom begrenst instelbaar.