Aan het meten met scoop over afgeflakte spanning. Heb scoop op AC gezet om de rimpel te kunnen bekijken.
Klopt het dat die rimpel naar beneden zakt en eigenlijk op de DC spanning staat dan?
[Bericht gewijzigd door OBBO op (24%)]
klein is fijn
Moderator
Waarom zet je de scoop op AC? Je bent toch nog steeds DC spanning aan het meten?
/edit, Ah, nu vat ik wat je aan het doen bent. Hetgeen wat je zegt klopt. Een kleine rimpel op een vlakke voedingsspanning kan je goed zichtbaar maken door de scoop op AC te zetten. Het ding meet nu alleen nog maar veranderingen. 5V komt dus op 0V te liggen, met de rimpel de + en - in. Op die manier kan je ook fatsoenlijk inzoomen (10mV / div bijvoorbeeld) zonder dat de lijn van het beeld verdwijnt.
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (72%)]
Hmmm, ik denk toch dat je op de juiste manier moet gaan meten. Wat voor signaal probeer je te meten?
ik kan je alvast iets mededelen: uitfilteren gaat niet met een scoop, daar heb je een filterend element voor nodig. een scoop is geen filter....
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Met een scoop meet je dingen, je filtert niks...
/offtopic
Probeer je het WR topic openen in een week te vestigen? je zit al op 18;)
in de stand AC zet je toch een condensator in serie?
DC component kmt hier niet door.
dat is toch een filter dan?
werkwijze van TS lijkt me toch goed.
als je de rimpel van de voeding wilt meten/zien , op stand AC zetten
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik denk dat OBBO enkel de rimpel wil bewonderen die over een buffer-elko van een voeding staat.
Dan zet je de Y v/h signaal halfweg, kies je voor AC en pas je de V/DIV aan tot je een mooi plaatje krijgt.
@OBBO: ja, als 0V ergens onderaan je display geplaatst is, zal het signaal naar beneden zakken als je van DC naar AC gaat.
dalai.lamah
if at first the idea is not absurd, then there's no hope for it
De AC-stand houdt DC tegen => je ziet enkel de rimpel
DC staat voor direct coupling => je ziet het volledige signaal
DC staat dat niet voor Direct current?
Direct Coupling klinkt ook goed se.
/offtopic
Gwn veel tyd Nico. Ben theorie van school in praktyk proberen brengen en alles wordt terug een vraagteken???
[Bericht gewijzigd door OBBO op (46%)]
rbeckers
Overleden
Een scoop zet in de AC stand een condensator in serie met de ingang.
Voor meten van rimpelspanningen, beter gezegd alle kleine AC signalen met een DC component, is dit een goede meetmethode.
De AC stand (eigenlijk AV; je kijkt niet naar Current maar naar Voltage
) zou je een hoogdoorlaatfilter kunnen noemen. De kantelfrequentie zal een paar Hz zijn.
Als je de probe voor het eerst op de condensator aansluit zie je ahw het opladen van de AC-koppelcondensator: dat is het naar naar nul zakken (of stijgen, als het een negatieve spanning was) van de trace.
Je moet vaak wel: als je 10mV rimpel wil zien over 1 hokje, dan zit je dus op 10mV/div. Zou je dit op DC willen bekijken op een gelijkspanning van 12V, dan zou de trace dus 1200 hokjes hoog zitten, terwijl er op het scherm vaak maar 8 of 10 zijn. Je hebt je POS regelaar wel, maar dàt slof je niet bij!
:)
rbeckers
Overleden
Ook al zou een POS regelaar dit kunnen, een mogelijk gevolg is overload van de scoop y-versterker. Met als gevolg een slechtere, onauwkeurigere weergave van het meetsignaal.