Ik zoek een schema voor een dB meter. Het liefst met een digitale uitlezing. Geschikt voor veel lawaai! Wie kan mij verder helpen?
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Leuk ontwerp, maar om te vergelijken is het toch wat lasting met LED’s.
LCD zou mooier zijn. Misschien bestaat er een compleet ic die alle functies op zich neemt om dB’s te kunnen meten?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Dat betwijfel ik, maar misschien kun je een LCD paneelmeter module nemen en er nauwkeurige signaalverwerking van de meetmicrofoon bijzetten. Bijvoorbeeld zoals in Stynus z'n schakeling 
Het gaat hier dus om een geluidsdrukmeter (SPL), meters met een schaal in dB's zijn er in vele soorten.
Het aardige van de meter achter Stynus' link is dat er een lin / log converter met een echt groot bereik (90 dB ) in zit.
Ik denk echter niet dat die zo stabiel is dat het zin heeft er een schaal met de tienvoudige resolutie aan te hangen, mn als stabiliteit op langere termijn belangrijk is.
Veel simpele digitale SPL meters lopen mank op de converter, die in de bekende "radio shack" metertjes heeft een bereik van even minder als 20 dB, met bereiken van ook 20 dB moet je dan erg opletten of je niet tegen de grens van de converter aan zit. Ik heb al veel ('semi-professionele') gebruikers daar de fout mee in zien gaan.
Als je het interressant vind om zelf wat ervaring met dit soort meettechniek op te doen zou ik aanraden eerst eens een analoge meter te maken, met inschakelbaar A-filter, flink wat bereikjes (op een goede analoge meter kun je 20 dB wel kwijt, maar ze moeten overlappen) en wat opties voor de snelheid van de uitlezing.
Werkt dat goed dan kun je eenvoudig experimenteren met lin/log converters.
Zo kun je gevoel opbouwen voor het soort problemen en vervolgens zien welke strategie je kiest om een digitale meter te realiseren.
Wil je snel en goedkoop redelijk nauwkeurig digitaal meten dan koop je denk ik beter een meter.
Ik zal het eens bestuderen. Het is de bedoeling om de dB's te meten van mijn motor. Als ik er mee op het circuit rijd, moet de motor aan strenge eisen voldoen mbt het producerende geluid
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com