ik ben op zoek naar een idee om de postie van een laserspot te meten , en denk daarbij aan twee fotodiodes die precie evenveel belicht worden.
Maar hoe moet je nu meten aan een diode hoeveel die belicht wordt

Dit vind je in een c.d. speler
De opname sensor.
4 vakjes, spot moet in midden vallen.
Zo niet, dat krijg je een regelspanning uit dit circuit.
Hiermee wordt de focus positie geregelt.
Krelis

zijn dat dat in feite 4 apparte fotodiodes die alle vier de zelfde belichting hebben

Ik denk niet dat deze methode van meten haalbaar is voor een hobbyist. Want daarvoor zijn lenzen nodig.

als ik nu 4 fotodiodes naast elkaar plak en de stip schijnt op allevier evenveel sta ik in het midden, maar hoe lees ik die diodes uit (welke schakeling hoort hierbij

je kunt die 4 fotodiodes of fototransistors natuurlijk een spanning af laten geven en deze bemonsteren met de ADC van een microcontroller of zo.

Wat je ook kunt doen, is de signalen van 2 fototransistors op een opamp aansluiten, al dan niet met een beperkte versterking, afhankelijk van de toepassen.

Wat wil je er precies mee doen? Wil je iets regelen, of alleen meten? Hoe nauwkeurig en gevoelig moet de meting zijn?

ik wil eigelijk alleen het midden van de spot kunnen bepalen,
Als ik hiervoor een PSD detector zou moeten gebruiken ben ik denk ik heel veel geld kwijt.
Dus ik hoef er niet mee te meten maar enkel steeds het midden van de stip bepalen.
Dus ik stel een laserlijn op en dan op verschillende punten (afstanden van de laser) het exacte midden van de stip bepalen in twee richtinge.
Met een nauwkeurigheid van enkele hoderste dus de diodes zo stellen dat ze het midden te pakken hebben.

Optie??
Een echt oude CD speler slopen, waarvan je een schema hebt,
of moet bemachtigen, daar de opbouw zich beter laat inzien/ombouwen.
Krelis