ik zat me net af te vragen: hoe zorgen die gewone analoge scopes er nu eigenlijk voor dat ze een repeterend signaal (zoals een sinus) altijd zo mooi op het scherm krijgen (zonder dat het signaal gaat 'wandelen') als je precies de juiste tijdsbasis hebt lijkt me dat niet zo moeilijk, maar dan zou je die heel precies moeten afstellen!
heeft iemand enig idee?

Wel eens van een trigger gehoord?

edit: zet je triggerlevel maar eens extra hoog, je signaal gaat dan echt wel aan de wandel

oke, maar hoe werkt dat dan precies?
(trigger heeft geen geheugen waarmee hij een signaal ziet herhalen, toch?)
ps. ik ben bepaald geen expert op het gebied van scopes..
(ik weet netan hoe ik er een signaaltje mee kan meten...)

De tijdbasis wordt gestart op de positieve flank van het signaal wat je aanbiedt aan de scoop.
Bij sommige scoops is dit omschakelbaar naar de negatieve flank.

Op 1 april 2008 19:14:04 schreef Hugo Welther:
De tijdbasis wordt gestart op de positieve flank van het signaal wat je aanbiedt aan de scoop.
Bij sommige scoops is dit omschakelbaar naar de negatieve flank.

En dat op ca. 50% van de amplitude nominaal (is dus ook instelbaar).

De triggerfunctie is een van de belangrijkste en lastigste functies van een scoop.
Vaak kunt je ook een LF of HF filter op de trigger zetten.

oke, ik begin het te begrijpen.
dus bijv. met een sinus, de scoop laat net zoveel golfjes in het scherm als past, daarna wacht hij tot een positieve flank en begint weer aan het begin van het scherm...
ik snap 'm!
danku!

Wat is het toch heerlijk als iemand het het begrijpt.
BTW de scoop weet niet hoe breed het scherm is en schrijft dus het signaal opnieuw op iedere opgaande (of neergaande) flank.

wacht even, maar hoe kan het dan dat er bijv. met een sinus meerdere golfjes op 1 scherm zitten?

Na een trigger loopt er een signaal (zaagtand) naar de x versterker. Hier passen een of een gedeelte van of meerdere sinussen op. Als dit loopt worden nieuwe triggerpulsen onderdrukt.

okee, dat komt dus eigenlijk neer op "hij vult het hele scherm en wacht daarna op een trigger"

Dat hangt van je tijdbasis af, de frequentie van de x-as. Daar staat bij sec/div, msec/div of usec/div.

Zo kan je de frequentie (f=1/t) bepalen, bijv een sinus is twee div's breed en de tijdbasis staat op 10ms/div.
=> 20ms => 50Hz.

Er wordt van links naar rechtsgeschreven en de tijd die daar voor nodig is bepaalt hoeveel van een te meten frequentie zichtbaar wordt. En wacht daarna idd op een trigger.

Op 2 april 2008 18:02:33 schreef danielbakker:
okee, dat komt dus eigenlijk neer op "hij vult het hele scherm en wacht daarna op een trigger"

Henry bevestigde het niet zo direct, maar ja, het klopt zoals je het zegt. Dat vullen gaat dus met verschillende, instelbare snelheden (tijdbasis) en zo passen er meer of minder periodes van je signaal op het scherm.

Het trigger punt is op allerlei verschillende manieren in te stellen:
- flank: pos of neg
- level, dus het punt op (bv) de sinus. Rond de nul, of ergens bij z'n top.
- hf gekoppeld. Dan gaat het signaal via een hoog-doorlaat filter naar de trigger unit. Het triggert dan alleen op hoge frequenties in je signaal.
- line, je triggert dan op de netspanning. Handig als je 50 Hz gerelateerde signalen wilt zien.
- etc etc.

Op 2 april 2008 21:14:53 schreef flipflop:
- hf gekoppeld. Dan gaat het signaal via een hoog-doorlaat filter naar de trigger unit. Het triggert dan alleen op hoge frequenties in je signaal.

En LF gekoppeld, via een laagdoorlaatfilter, triggert alleen op lage frequenties.

Bij tweekanaalscopen kan je kiezen op welke kanaal (A of B) je wilt triggeren.

Ook leuk: Met een scoop kan je al dan niet met extra hulpmiddelen componenten testen, veelzijdig apparaat dus.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

Op 1 april 2008 20:30:01 schreef VanDee:
Wat is het toch heerlijk als iemand het het begrijpt..

Ja hé , maar dat komt bij jou ook nog wel, goed lezen maar.:-)

BTW de scoop weet niet hoe breed het scherm is en schrijft dus het signaal opnieuw op iedere opgaande (of neergaande) flank

Niet waar!
Dat weet de scoop maar al te goed.

De horizontale afbuiging van een scoop heeft een zaagtandvorm. Hij loopt lineair met de tijd en keert dan snel terug naar zijn beginwaarde?

De afbuiging loopt dus altijd tot het einde van het scherm, maar de snelheid waarmee dat gebeurt hangt af van de
zaagtandfrequentie en is instelbaar.

Na een triggerpuls begint de zaagtand te lopen, voor een tijd die ingesteld wordt met de tijdbasisschakelaar.

Nadat de tijdbasis volledig geschreven is, dus tot het einde van het scherm, wacht de oscillator op de volgende triggerpuls om te starten en niet eerder.

Tijdens de looptijd van een zaagtandcyclus is de oscillator ongevoelig voor nieuwe triggerimpulsen.

Indien er binnen de looptijd een nieuwe
periode aanbreekt, laat de scoop deze zien tot het einde van de sweep en breekt deze dan af.

Sommige (meeste?) scopes hebben ook een optie om automatisch te gaan lopen als er geen triggerpulsen meer zijn. (auto/trig heet het bij mijn ene scope en autobl/norm op de andere)
Soms is er nog een optie, dat hij wacht op een trigger, 1 beeld schrijft, en dan wacht tot de gebruiker op een knop drukt voordat hij weer gaat wachten.