Hallo CO-ers,
Ik verzamel jaren 70 audioapparatuur en heb onlangs een fijne L&G (Luxman and Group, type R3600e, uit 1975) receiver aangeschaft. Bij de koop wist ik al dat één kanaal niet werkte.
Vervolgens heb ik verschillende etappes de volgende zaken vervangen:
- Zekering 2,5 A. Na inschakelen vloog deze er direkt weer uit.
- Transistor (C1212A) op eindtrap-print kanaal rechts vervangen (was uitgefikt).
Geen resultaat, nog steeds de zekering eruit. Vervangende tor van type BD139 - (Tegelijk met 2) transistor op voedingsprint vervangen: C1384
- Eindtransistoren kanaal rechts vervangen (Was NEC D188a, vervangen door BD 317)
Inmiddels heb ik geluid uit beide kanalen maar...
Van beide kanten valt het geluid de hele tijd weg, met een interval van twee seconden. De tijd dat het geluid weg is, duurt ongeveer een halve seconde.
Kortom, ik heb nog steeds een defecte versterker. Tijd om de hulp van CO in te roepen.
Verdere opmerkingen:
- -wanneer ik bij ingeschakelde versterker, de speakerdraden teken de uitgang houd, zie ik een vonkje (en hoor ik een kraak uit de speaker)
-Wanneer ik de uitgangen meet op DC, zie ik (in hetzelfde tempo als het geluid aan- en uitgaat), eerst een OL (overload), dan iets van 3,5V die snel terugzakt, tot de volgende OL. Deze OL kan ook komen doordat mijn multimeter vanzelf schakelt van mV naar V
-het lijkt er op dat de twee kanalen verschillen van klankkleur (verbaast me niets met verschillende eindtrappen) maar ook in frequentie van uitvallen...
- op de voedingsprint zat (Zie 3) een transistor die behoorlijk warme pootjes heeft (gehad). Deze is vervangen.
-Tussen de koelribben zitten ronde, groene componentjes (schijfjes twee pootjes). Hebben ongetwijfeld iets met warmte/beveiliging te maken. Maar hoe meet ik deze door, of hoe kom ik aan de gegevens hiervan? Er staat niets op, ze zijn alleen groen.
Ziezo, een heel verhaal. Ik hoop dat jullie voldoende informatie hebben om mij verder te helpen bij het repareren van deze versterker.
Alvast dank voor jullie reakties.
Daan
Ik zie geen foto's, maar gezien de omschrijving lijkt het erop dat de versterker staat te oscilleren in een LF tempo.
Al dan niet vergezeld van hoogfrequent zooi, da's lastig te zeggen op afstand.
Een scoop zal uitkomst moeten bieden, evenals wat meer "period" onderdelen.
Die Jappen waren niet gek, de 2SD188 is een speciaal ding en deze en andere Jappentorren zijn niet zomaar te vervangen door Europese typen.
Zeker niet in een quasi-complementaire schakeling.
Dit is zo'n beige ding met oranje knoppen, toch?
Haha... klopt precies. Wit/beige front met oranje knoppen en een donkerblauw display. (En de originele bijpassende speakers, met oranje front).
Op de foto staat de r3400, de 3600 heeft speaker A/B schakeling, alsmede een mogelijkheid voor quadrafonie.
Een scoop zal uitkomst moeten bieden, evenals wat meer "period" onderdelen.
Bedoel je met meer "period" onderdelen de originele 2sd188 etc? Ik ben al op zoek maar 't valt niet mee. Als iemand daarvoor tips heeft...
Zeker niet in een quasi-complementaire schakeling
Ehhh.....? Boven mijn pet...
Ik ga morgen overigens m'n nieuwe eindtrap weer 's loshalen en kijken of het andere kanaal dan weer normaal doet. Kan ik gewoon de transistoren losmaken en de boel aanzetten? Of maak ik daarmee nog meer brokken?
Waar zou je foto's van willen zien?
Update.
Inmiddels heb ik van de defecte kant de eindtrap losgesoldeerd. Resultaat: het geluid valt nog steeds weg, op beide kanalen.
De voedingsspanning naar de eindprint toe is stabiel (iets van 66V).
Het rare is dat het kanaal dat eerst OK was, ook wegvalt. Ik ben er vrij zeker van dat dit bij de eerste test (weken geleden) niet zo was. Helaas heb ik dat gisteren (voor het vervangen van de eindtorren) niet meer getest.
Ik zou dus denken dat er door het vervangen van de eindtrap op kanaal1, het andere kanaal ook een tik heeft gekregen.
Hoe nu verder?
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met je acties in de voeding.
Vanop afstand is dat moeilijk te beoordelen, als je eens wat foto's schiet van de diverse printen (graag geen GSM maar een echte camera) kunnen we misschien iets meer zien.
Die eindtorren heb ik evt. nog liggen.
Ok hier dan de foto's:

Bovenaanzicht

Onderaanzicht

Voedingsprint

Voedingsprint, C1384 is nieuw

Print eindtrap

Print eindtrap, C1212A is vervangen door BD139

Eindtransistoren (rechts oud, links nieuw)

Mij onbekende componenten tussen de koelribben
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Is het audio signaal uit het tuner gedeelte wel stabiel ?
Koppel dit los van de eindversterkprint en sluit het aan op wat van die computerboxjes met ingebouwde versterker.
R824 is niet helemaal lekker, en er zal nog wel meer aan de hand zijn.
Een re-cap is ook niet overbodig...........zoals bij de meeste vintage audio.
De groen/blauwe schijfjes zijn NTCs, die zitten op het koelblok om de temperatuur van de eindtorren in de gaten te houden.
Wordt het spul te warm, gaat de weerstand naar beneden en wordt de ruststroom teruggeregeld.
Wat een oog voor detail, kt88! Had die kapotte weerstand nog niet opgemerkt. Ik kom met m'n camera dan ook veel dichterbij... Zal 'm vervangen.
Wbt die recap, ik wil zoveel mogelijk origineel houden, ik mag aannnemen dat je niet zomaar alle transistoren kunt vervangen (voor alternatieve) zonder dat de hele versterker opnieuw ingeregeld moet worden? Condensatoren en weerstanden hebben daarop minder invloed, lijkt me (mits dezelfde waarde).
Op de print zitten nog een A493 , een A743a en een c1318.
Zijn deze nog verkijgbaar of kan ik ze straffeloos vervangen voor alternatieven?
De NTC's kan ik dus rustig lossolderen (zolang ik de versterker niet te warm laat worden)? Dat maakt het werken aan de eindtrap een stuk eenvoudiger.
Is de kleur een maat voor de temperatuur waarop ze reageren?
Voor mij blijft het een raadsel waarom nu beide kanalen een storing hebben terwijl ik maar aan één kanaal gesleuteld heb. Zelfs wanneer ik de voeding van het "nieuwe" kanaal eraf gooi, blijft de oude oscilleren.
Anoniem
De NTC's kan ik dus rustig lossolderen (zolang ik de versterker niet te warm laat worden)? Dat maakt het werken aan de eindtrap een stuk eenvoudiger.
Zou ik niet doen. Als ze niet warm zijn hebben ze ook een zekere waarde, en maken ze deel uit van het totale ruststroomcircuit.
Wat betreft recap; eigenlijk is dat een standaard handeling bij het restaureren van oude versterkers.
Het probleem is opgelost.
Omdat ik het nog steeds vreemd vond dat na wat soldeerwerk aan één kanaal er storing op beide kanalen ontstond, ben ik mijn stappen nog eens nagegaan. Kon ik niet ergens anders iets fout hebben gedaan wat beide kanalen beïnvloedde?
Mede geïnspireerd door KT88, die op één van de foto's een beschadigde weerstand zag die mij (met m'n neus d'r bovenop) totaal was ontgaan, besloot ik de onderkant van de eindversterkerprint nog eens aan een goede inspectie te onderwerpen. Waren er misschien sloderingen oud? Waren de nieuwe goed?
En toen zag ik het: mijn eigen stommiteit. Toen ik gisteren de eind-transistors vervangen had en de boel weer inelkaar zette, zag ik dat één van de pootjes van de NTC's was losgegaan (zoals ik al eerder schreef, ze zitten een beetje onhandig gemonteerd). Deze had ik snel, nieuwsgierig naar het resultaat van de vervangen d188's, weer vastgesoldeerd. Een beetje veel soldeer, maar ach.
Dat was het probleem. Een haakje soldeer lag op de naastgelegen printbaan. Losgemaakt, opnieuw gesoldeerd et voilá; alles doet het, ook de vernieuwde kant.

Ik had me dus 1 dag prutsen en posten kunnen besparen door te zorgen voor iets meer geduld, iets meer licht, en een betere werplek dan de keukentafel.
En wijze les!
Overigens heb ik ook heel veel geleerd van jullie tips over elektronica, weet nu weer iets beter waar ik mee bezig ben.
Eén vraag blijft staan: is het nog de moeite waard om er "echte" 2SD188A's in te zetten, of ga ik dat verschil nooit horen?
Anoniem
Mooi. Je ziet, een foutje is zo gemaakt. Maar als je zo'n oud apparaat weer aan de praat krijgt is dat altijd weer een mooi moment.
Ik zou zeker proberen aan originele torren te komen.
Gefeliciteerd! 
Ik zou wel de elco's vervangen, als het oude beestje tenminste elke dag moet werken.
De (eind)torren origineel is facultatief, ik zou dat zelf wel graag in orde willen hebben.
Het werkt nu wel, je zou de 2 kanalen eens kunnen doormeten op verschillen.
De andere torren hoef je in principe ook niet te vervangen, als het werkt dan werkt het.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 16 april 2008 19:43:47 schreef daandump:
Dat was het probleem. Een haakje soldeer lag op de naastgelegen printbaan. Losgemaakt, opnieuw gesoldeerd et voilá; alles doet het, ook de vernieuwde kant.
Je hebt mazzel gehad, voor het zelfde geld alle eindtorren en drivers kapot door zo'n foutje.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 16 april 2008 19:43:47 schreef daandump:
... en een betere werplek dan de keukentafel.
Ik doe ook alles op de keukentafel.
Je kan je niet voorstellen waar die allemaal kan voor dienen...
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/