Breedband antenneversterker

In de sectie Hf is een breedband versterker beschreven met een BFR96. Deze heb ik nagebouwd met smd componenten. Ik wil de versterker gebruiken bij de antenne ingang van een scanner. De resultaten zijn slecht eerder een verzwakker als versterker. Opm. ik heb de BFR96 doorgemeten als een transistor en hij is niet kapot, wat kan er aan de hand zijn?

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000127.GIF

Praat wat gemakkelijker ... :)
Wat meet je voor spanning (DC), op de collector?

@mods, L2 en L3 zijn meer 5µH dan 5mH!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op woensdag 23 april 2008 19:56:56 (12%)

Henry S.

Moderator

4 windingen 0,25mm op een ferrietkraaltje

Superkralen :+

zijn idd 5uH

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

DE spanning op de collector zal ik een checken, en de ferietkralen eens nameten dit is toch een faktor 1000 verschil, ik meld mij weer. Dit moet toch niet zo moeilijk na te bouwen zijn Hi.

Als antwoordt op de vragen, ik heb de collektor spanning gemeten en die is 11V. De ferriet kralen zijn inderdaad 15uH. Wat zou er verder aan de hand kunnen zijn?

Hugo Welther

Moderator

Ik heb het originele schema, daar staat toch echt 5mH in.
Is de BFR96 er soms ook in verschillende pinout.
Net zoals een BF981 e.d. of de BFR op zijn kop gelegd?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een waarde van 5 mH is zinloos voor een scannervoorversterker. Zelfs op 30 MHz zou de theoretische impedantie al bijna een Megaohm zijn. Dat kan natuurlijk niet, je zou alles kortsluiten in zijn parasitaire capaciteit.
5 μH lijkt dan ook logischer, hoewel zelfs dat aan de hoge kant is.

Als je Uc 11V is, dan volgt daar al rondrekenend uit dat de Ube erg hoog is, 0,76 V ofzoiets; dat is vreemd voor zo'n torretje. Of een van de weerstanden klopt niet.

Op de kop zou nog best kunnen ook.. sommige torren kunnen in omgekeerd bedrijf, en stellen zich dan ook wel in. Maar door de verschillende constructie van C en E doen ze dan op HF niets. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 24 april 2008 23:06:09 (17%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

~16 mA Door de BFR ... Voor een breedband versterker is dat best normaal. Als de transistor goed zit tenminste!

Ik heb het spul thuis liggen, zal hem vanavond eens bouwen op een stukje blik.

Op 24 april 2008 20:21:39 schreef Hugo Welther:
Ik heb het originele schema, daar staat toch echt 5mH in.
[...]

Dat geloof ik zonder meer Hugo! De verdere gegevens van die chokes, spreken een waarde van 5mH echter tegen.

de 15 ohm emitterweerstand aan de BFR is misschien ook wel erg induktief, wat ertoe leidt dat op HF de emitter-ontkoppleing slecht is. Misschien staat de BFR wel te gillen en drukt de AGC van de scanner dicht ?

Probeer eens parallel aan de 15 ohm een condensatortje van 100pF.

Ook is de BFR96 niet bepaald ruisarm, dan eerder een BFR90A of BFR91 nemen.

Het kan zijn dat je het ruisgetal van je ontvanger met de BFR-voorversterker juist verslechtert ipv verbetert. Dan worden de signalen misschien wel harder, maar het ruisen ook. Draai je nu de gain zover terug dat het ruisen weer even hard is is het signaal zachter geworden als gevolg van de verslechterde signaal/ruisverhouding.

Yes, SMD is ook inductief. Hangt wel af van de grootte, maar een 1206 SMD-weerstand is niet veel beter dan een 'normale' berdade weerstand waarbij de aansluitdraden kort zijn.

Als je met 0402 of 0603-weerstandjes gaat spelen, ja, DAN ben je idd. minder inductief.

Aan Rd12tf, hallo je hebt geschreven even het schema na te bouwen, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen. Het lijkt toch niet zo eenvoudig te zijn als het lijkt en voorgesteld wordt. Ik ben benieuwd wie wel een werkend type heeft, of iets in die geest?

Ja, hij zit bijna in elkaar, mis alleen twee cees van 680p nog, komen eraan! Even geduld nog!