Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Ik ben een datasheet van een loadcell aan het lezen. Hierin staat niet meteen het aantal voltage/kilo maar er staat wel:
Nominal sensitivity 2 mv/V.
Volgens mij betekent dit dat als je hem met 10 volt voedt, dan is de uitgangsspanning bij zijn maximale capaciteit 20 mV. Denk ik zo juist?
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
En is het ook zelf te doen om zo'n spanning te versterken?. of is een echte meetversterker z'n geld wel waard? Volgens mij komt er wel wat bij kijken om zo'n versterker te maken.
Ligt eraan wat voor nauwkeurigheid je wilt halen. Met een AD623 of INA126 is het goed te doen om het signaal te versterken. Op het forum is er volgens mij al het een en ander over geschreven.
Op 28 april 2008 15:10:45 schreef shizzle dizzle:. of is een echte meetversterker z'n geld wel waard?
Ligt er een beetje aan wat je precies wil natuurlijk. Als je wil wegen, met een mooie uitlezing, tarreermogelijkheid, een paar uitgangen die op setpoint schakelen en een fijne RS232 of RS485 ga je gewoon zelf niks bouwen. Dan koop je een goede industriele versterker. Daar zit alles in vanaf een goede 300 euro. Dat bouw je voor dat geld niet zelf even na denk ik.
Gatze
Op 28 april 2008 17:34:35 schreef GJ_:
[...]
en een fijne RS232 of RS485
Een fijne Can bus zou nog mooier zijn
. Ik zit nog wat te twijfelen tussen zelfbouw of kopen. De loadcell zit in een landbouw werktuig ingebouwd en zit meer dan 15 meter vanaf de processor dus ik denk dat het beste is dat signaal van de loadcell meteen vertaald wordt in een Can signaal en het geheel moet waterdicht zijn. Maar ik zal hier nog even zoeken op circuitsonline. Bedankt voor de informatie
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Maar hoe snel en nauwkeurig moet het zijn? Gebruik je de loadcell in een meet- en regelsysteem, of wil je het gewicht van een product registeren o.i.d.?
Als het niet al te nauwkeurig en snel hoeft, kun je een ADAM converter of zo met een differentiële ingang nemen. Als je goed wilt kunnen wegen, met wat filter opties e.d., zou je een kunnen kijken naar de ADCs van HBM. Ik heb zelf een AD103C en AED module liggen, op m'n werk ooit over gehouden aan een projectje, maar ik heb geen idee wat dat kost.
Gatze
Het moet wel snel zijn, maar hoe snel weet ik niet precies. Ik denk in de orde van tienden of hondersten van seconden.
Met de loadcell wil ik de druk meten die het werktuig op de grond drukt. Deze moet constant blijven. De druk op de grond wordt geregeld met een cilinder. Deze moet dan gaan bijregelen wanneer het werktuig bijvoorbeeld een kuil of een bult tegen komt.
Of heb je ook 'langzame' en 'snelle' loadcells ?
Misschien een meet versterker van ME Systems, die hebben een CAN Bus en kunnen tot 1 kHz data uitspugen.
http://www.me-systeme.de
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hebben we dit niet eerder langs zien komen hier? Een aardappelrooimachine of zo, als ik me goed herinner, of is dit een ander project?
Ik weet niet hoe hard je wilt gaan knallen met dat ding, maar een stuk of 10 samples per seconde lijkt me ruim voldoende voor deze toepassing, want zo snel kan die cilinder toch niet reageren.
De loadcell is niet de beperkende factor voor de snelheid, dat is de ADC. Als jij meer nauwkeurige samples per seconde wilt, ga je daar flink voor betalen.
Voor deze toepassing zijn geavanceerde filters niet echt interessant, hooguit een low-pass filter, en heel misschien een band-stop filter als je een bepaalde resonantie van de machine weg wilt filteren. Ook is het niet interessant om werkelijke kilo's te meten, en zijn de eisen aan de afwijking veel minder streng dan bij een normale (ijkwaardige) weegschaal.
Ik zou proberen of ik voor niet al te veel geld een paar ADAM modules op de kop kon tikken, een geschikte ADC en een RS485 -> CAN converter als je dat wilt. Dat geeft je 10 samples per seconde, en is waarschijnlijk nauwkeurig genoeg voor jouw toepassing. Zo'n opstelling gebruik ik ook voor een geïmproviseerd weegschaaltje (zie mijn topic "katten onderscheiden"), en dat werkt prima.
Een industriële indicator is echt zware overkill als je het mij vraagt.
Gatze
nee mis, het is geen aardappelrooimachine, maar een machine om de bermen langs de weg te maaien. Ik weet niet precies hoe snel ze gaan, maar het zal denk ik maximaal 15 km/u bedragen. En idd, heel precies zal het niet hoeven met een machine van 2 ton
.
Maar bedankt voor de informatie. Ik zal eerst wat met loadcells experimenteren.
SparkyGSX
Als je nog specifieke vragen hebt, roep maar, ik heb al redelijk wat ervaring met die dingen, met zowel industriële en eigen elektronica. Heb je al een loadcell, of nog niet? Heb je al bepaald wat voor type en capaciteit loadcell je nodig hebt?
Er was hier nog niet zo lang geleden iemand met een soortgelijke vraagstelling voor een aardappelrooimachine. Misschien dat je daar iets aan hebt:
Gatze
Ik heb nog geen loadcell uitgekozen omdat de constructie nog niet bekend is. Het topic over de aardappelrooier lijkt hier wel wat op maar een groot verschil is dat je bij de aardappel rooier een vast en een los deel hebt, dat heb je bij deze machine niet.
De oplossing zal denk ik wel een eigen ontwerp print zijn. Hier heb ik de mogelijkheid toe, en wat is nou mooier om van je hobby je werk te maken en ik weet dat ik veel problemen zal tegenkomen.
@sparky Ik zit te denken aan een goede instrumentatie versterker en daarachter een atmel met 10 bit A/D met canbus aan boord. Dit laten ingieten, en dan programmeren via een can boatloader. Kan ik met die instrumentatie versterker een goed signaal voor de uC krijgen? Hoe heb jij dit opgelost?