nop_debouwer
1,2,3,4 hoedje van, hoedje van, 1,2,3,4, hoedje van rhodiumtrichloridemonohydraat
Dag allemaal,
Ik ben als electronica amateur begonnen aan de (gewaagde) restauratie van een uit 1975 stammende oscilloscoop. Op 1 van de printen in dit apparaat zitten een drietal 4W weerstanden[ 1k2 en 2X 1k5] die hun beste tijd wel hebben gehad (verf bladderd en roestvorming) Het gaat hier om de print van de Beam-switching en Y output. Nu wilde ik hier draadgewonden 5W weerstanden voor in de plaats zetten maar las net ergens (wikipedia geloof ik) iets over zelf-inductie. Nu weet ik dus niet of ik deze weerstanden kan vervangen met de draadgewonden variant. De scoop gaat to 15MHz. Wie kan mij helpen?
joopv
Golden Member
Welk type weerstand is het orgineel?
1k2 en 1k5 vind ik wel hoog voor een draadgewonden weerstand. Je kunt bifilair wikkelen en dan zijn ze in principe inductiearm.
Als ik jou was zou ik er moderne metaalfilms in zetten.
nop_debouwer
1,2,3,4 hoedje van, hoedje van, 1,2,3,4, hoedje van rhodiumtrichloridemonohydraat
Ik denk metaal oxide of zoiets dergelijks. De service manual geeft verder geen specificatie. Het grootste probleem op dit moment is de beschikbaarheid/prijs. Ik heb wel Met.Ox. van 3W gevonden bij electronica online en dick best maar 5W of meer is allemaal draadgewonden?!
rbeckers
Overleden
Kun je een foto plaatsen van de weerstanden?
Je kunt bijv. altijd weerstanden parallel zetten om het vermogen te halen. Wat voor merk/type scoop is het?
Draadgewonden weerstanden op die plaats geven mischien ongewenste effecten.
nop_debouwer
Even voor de duidelijkheid: Het gaat om de 3 weerstanden linksboven.
Het is overigens een Advance Instruments OS-1000 15MHz dual beam (voor een tientje op de kop getikt tezamen met 3 boss gitaareffect pedalen. Eigenlijk gratis dus
)
[Bericht gewijzigd door nop_debouwer op (41%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
nop_debouwer
Kheb contact gehad met dick best en hij wist mij te vertellen dat de 3W metaaloxide weerstanden makkelijk 5W aankunnen. Ik krijg ze een dezer dagen binnen en zal t s uitproberen. ben benieuwd. In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal.
groet,
Nop