Ik wil een stekker uitvoeren met een LED die moet gaan branden zodra de stekker in de juiste fase is aangesloten.
Iemand een idee?
klein is fijn
Moderator
Op 8 mei 2008 00:05:15 schreef Ronald2887:
stekker in de juiste fase
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Ik heb ideen zat, maar:
wat is voor jouw de juiste fase?
wat voor een stekker ? tulp ?
tja je zal toch iets meer duidelijkheid moeten geven, wil je een bruikbaar antwoord krijgen
Het volgend bedoel ik dus: Ik wil dat een netstekker als spanningszoeker fungeert. Ik wil een versterker aansluiten waarbij de fase verbonden is met de linker pen van de IEC connector. Als de netstekker zelf een indicatie heeft middels een LED, weet ik vrijwel zeker dat de fase goed is aangesloten, zonder een meting aan het aparaat te doen.
klein is fijn
Moderator
Ja, maar daar gaat het niet om. Ik wil dus simpelweg een een led die gaat branden bij een bepaalde positie in het contact.
Exact zoals bij een spanningszoeker en indien mogelijk zonder dat je zelf aarde hoeft te maken. Hij moet dus continu branden bij een bepaalde positie.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Dat maakt NIKS uit. die spanning wordt in de versterker gelijkgericht daarbij gaat alle faserelatie verloren. dus dat maakt geen fluit uit. ( tenware voor audiofielen die iets missen in de bovenkamer )(te dicht bij hun hoorn gestaan zeker. ... )
Je bedoelt zonder zelf contact/aarde te maken neem ik aan?
En als je wel zelf contact/aarde maakt?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Die discussie wil ik dus voorkomen ik vraag alleen maar of iemand een idee/oplossing heeft op mijn vraag.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
klein is fijn
Moderator
Daarom vroeg ik of je bekent bent met het begrip wisselspanning. Nee dus. De polariteit van wisselspanning wisselt 100 keer per seconde bij 50Hz. Er is niets als 'constante polariteit' bij wisselspanning, dus je kan ook niets meten.
De spanningzoeker geeft het al aan, de fase heeft spanning tov de aarde, de nul niet.
Haai-end discussies zijn zinloos...
@Gerwin: 100x 
Ja, duidelijk. Ik wil dus weten welke waardes, welke componenten enz. nodig zijn en niet de theorie erachter. het mag ook een neon lampje zijn or whatever, als ik maar zo'n ding in elkaar kan flatsen morgen.
klein is fijn
Moderator
Op 8 mei 2008 00:44:28 schreef Ronald2887:
Ja, duidelijk.
Yeah right.. Er zitten hier 5 mensen uit te leggen dat het gewoon niet kan, en nog zit je door te zeuren.
Volgens mij begrijpen we elkaar niet! Ik koop een spanningszoeker bij de Gamma. Dat moet ik hebben maar dan zelfbouw! Een lampje met een weerstand.
Wees eens aardig en vertel dan waar. Volgens mij is het doel van het forum om behulpzaam te zijn bij de vragen die men heeft, maar ik heb het gevoel dat ik bij de André van Duinshow zit. (Dat bedoel ik dus grappig en niet vervelend)
En dan brandt hij maar niet continu het gaat enkel om de indicatie.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]
Lampje/ledje op 230V, is het te moeilijk om die begrippen in te tikken?
Doe je wel enige moeite?
En lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq eens goed door.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]