beste allen,
ik heb een aanbieding om een oudere philips PM 3055 te kopen,
in een review over deze oscilloscoop, lees ik:
"the bandwidth is beyond the stated 60Mhz, we've found it usable to 100Mhz (with 50 0hm termination)"
OK, 60 MHz zal -3db zijn, maar wat mag ik hier verder onder verstaan?
thanks for looking in,
will
60MHz bandbreedte betekent inderdaad -3dB bij 60MHz. Voorbij 60MHz is de frequentiekarakteristiek ongedefinieerd. Dat je bij 100MHz nog wat ziet is iets anders dan bruikbaar tot 100Mhz.
Die bandbreedte beperkt in de praktijk de harmonischen van het gemeten signaal. Alleen in geval van een sinus kun je met de grond frequentie dicht tegen die 60MHz komen.
Bijvoorbeeld bij een puls signaal met oneindige (=veel hoger dan gemeten) stijg tijd dan zal de scoop een stijg tijd tonen van:
getoonde stijg tijd = 0.35 / bandbreedte
(zie o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Rise_time)
In jouw geval wordt dit 5.8ns als maximum stijg tijd.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Even vergelijken met m'n PM3070 (100MHz-scoop) zegt niet alles, maar toch iets...
60 MHz zal -3db zijn...
Tja, als ik hier aan een TTL-blokgolf van 70MHz meet, toont het ding een sinus van bijna 7V. De probe treft geen schuld - als ik de oscillator rechtstreeks (draadje van 2cm) met de scoop verbind, krijg ik net hetzelfde beeld. Bij een lagere frequentie (10MHz) merk je, dat het de flanken zijn die voor een flinke overshoot zorgen.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Die dingen werden gebruikt bij BNC/coax-netwerken (zie http://www.cablesnmor.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=660). IMHO enkel nuttig als je niet over goede probe's beschikt. Dan kan je --vooropgesteld dat de signaalbron een uitgangsimpedantie van 50R heeft-- uitstekende metingen doen met een eind 50-Ohm coax-kabel.
Bruikbaar in een beperkt gebied, dus...
Op 11 mei 2008 18:51:56 schreef _will_:
OK, 60 MHz zal -3db zijn, maar wat mag ik hier verder onder verstaan?
Dat ze op 100 MHz ook wat konden zien 
Hier lijkt iedereen wel erg de nadruk op harmonischen te leggen. Die kun je natuurlijk niet zien als je grondtoon al in de buurt van de grensfrequentie zit, dat is duidelijk.
Maar allerlei modulatiecontroles, lineariteitsbeoordelingen etc. kun je prima doen tot en met 60 MHz. Het controleren van een SSB, AM of CW zender, door de golfvormen van de modulatie te bekijken, gaat prima.
Die harmonischen moet je dan maar op een andere manier bekijken. Meten bijvoorbeeld, met een ontvanger (jawel, dat kan wel) of natuurlijk met een spectrumanalyzer.
Of je ziet van de meting af omdat de zender goed functioneert en je de eigenschappen van het laagdoorlaatfilter kent.
rbeckers
Overleden
Het gebruik van "50 ohm termination" is ook nuttig als je wel over goede probes beschikt.
De geringe capaciteit van een 1:10 probe telt bij voldoend hoge frekwenties echt wel mee.
Hangt o.a. van de toepassing af en het frekwentiegebied.
Bijv. bij. gebruik van een meetzender met 50 ohm uitgangsimpedantie, een 50 ohm coax kabel en een 50 ohm termination, ontstaan er geen reflecties e.d..
Zoals FET zegt, bij 100MHz kun je nog wat (niet al te groot) zien.
Op 11 mei 2008 20:23:08 schreef _will_:
wat bedoelen ze eigenlijk met die 50 Ohm termination?iemand die mijn theorie kan opfrissen?
Deze oscilloscoop zal niet over 50 Ohm ingangen beschikken. Ergo, diegene die de meting heeft gedaan loopt maar wat te klungelen. De ingangscapaciteit van de oscilloscoop zal nog steeds een frequentieafhankelijke impedantie hebben.
Over de 50 termination: ze hebben ontdekt dat kabels een karakteristieke impedantie hebben. Als je de kabel voedt vanuit een bron met de karakteristieke impedantie, en belast met de karakteristieke impedantie dan zal de kabel zich gedragen alsof het een weerstand is. Er is dus geen enkel frequentieafhankelijk gedrag. In theorie, want er spelen meer faktoren mee.