Hallo, ik heb een stappenmotor (2Nm) die werkt op een voedingsspanning van 48V. Die motor zorgt voor de tandriemaandrijving van een Y-as. Als de spanning wegvalt, dan valt mijn stappenmotor telkens hard naar beneden. Ik zou een Elco willen plaatsen ertussen die ervoor zorgt dat mijn spanning niet meteen wegvalt, maar geleidelijk aan, waardoor mijn motor ook zachtjes naar beneden valt.
Zal dit zo lukken, met enkel een elco? en hoe groot moet mijn Elco zijn?

mvg pieter

Dan moet je wel vertellen hoeveel stroom de motor trekt.

De motor trekt maximaal 4,3 A

Met een condensator werkt dat niet. Afgezien dat hij ontzettend groot zou moeten zijn voor 4,3A stroom.
De stappenmotor zou zolang de spanninig hoog genoeg is stil blijven staan en daarna toch snel weglopen.
Het beste zou je de windingen kunnen kortsluiten.

bestaat er nog andere manier dan telkens de windingen kort te sluiten?

Zorgen dat de motor op het eindpunt (beneden) staat wanneer je het apparaat uit zet ?

maar als de elektriciteit uitvalt terwijl hij op zijn hoogste punt zit...

Oh ja dat gebeurt elke dag... Zet dan een veertje aan de onderkant zodat hij teminste zacht neerkomt.

De windingen kortsluiten is een redelijk fool-proof methode om de motor af te remmen zodra de spanning wegvalt. Je zou natuurlijk ook een veerdruk rem kunnen maken of kopen, zoals in de industrie veel wordt gebruikt.

dit gebeurt inderdaad niet elke dag, maar toch is het te gevaarlijk, een veer kan ook niet omdat die stappenmotor op een stuk van 100cm op elk punt naar beneden kan vallen

komende van sturing
        |     |     |     |
        |     |     |     |
       \     \     \     \
        \     \     \     \____________           
        |     |     |     |           |
        |     |     |     |          _|
        |     |     |     |          \ 
        |     |     |_____|___________|  
        |     |     |     |          \
        |     |_____|_____|___________|
        |_____|_____|_____|__________\
        |     |     |     |
       naar stappenmotor

Het zou met een ralais kunnen, dat in werkende toestand aangetrokken blijft, de 4 NO (normaal open) kontakten sluiten en verbinden de motor met de sturing, en de 3 NC (normaal gesloten) kontakten worden open getrokken.
Wanneer de netspanning wegvalt, valt het relais uit, motor en sturing worden gescheiden en door de 3 NC kontakten wordt de motor nu kortgesloten, wat hem dempt waardoor hij remt.

- - big bang - -

Als de motor kortgesloten wordt, valt hij ook gewoon naar beneden. Andere manier?

Ja, natuurlijk valt hij, door de windingen kort te sluiten kun je de motor niet helemaal stilzetten. Maar als het goed is, valt hij nu wel een stuk trager, of niet?

Als je het geheel op de plaats stil wil zetten, heb je toch echt een (motor)rem of iets dergelijks nodig.

Loopt de motor bij normaal gebruik net zo hard (of harder) dan wanneer de spanning wegvalt? Als dat niet het geval is, zou je een soort van oliedemper o.i.d. kunnen gebruiken. Deze krijgen meer weerstand naarmate de harder bewegen.

EDIT: Ik weet niet precies waar je dit toe wilt gaan passen, maar misschien is een autogordel van de sloop iets? Eventueel zou je hem kunnen modificeren zodat je hem elektrisch, met een solenoid of zo, los kunt houden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (18%)]

Ik heb nog eens geprobeerd, hij valt een heel stuk zachter naar beneden. Het lijkt me wel niet zo gezond, maar het gaat.
Bedankt

Dat ie willekeurig ergens naar beneden kan komen snap ik. Maar hij schuift toch langs een as ergens, dan kan je toch bijvoorbeeld een elastiek aan de bovenkant van de as vastmaken en zorgen dat ie voldoende strak staat als ie benenden is?

Ik heb het op de manier van Big Bang gedaan, op die manier gaat de motor traag naar beneden.
Maar onze relais schakelen te traag.
Kan ik dit probleem oplossen i.p.v. nieuwe snellere relais aan te schaffen?

Waarschijnlijk valt dat relais niet snel genoeg af, omdat de elko's in de voeding de spanning nog hoog genoeg houden om hem aangetrokken te houden. De stroom (en dus spanning, voor een DC relais) die nodig is om het relais vast te houden is veel minder dan wat nodig is om hem aan te laten trekken.

Ik kan zo gauw even niets simpels bedenken om dit op te lossen, zonder een hoop elektronica. Met een weerstand in serie kun je het relais wel iets eerder af laten vallen, maar als je pech hebt wil hij dan niet meer betrouwbaar aantrekken. Als je een condensator in parallel aan de weerstand gaat zetten, help je het hele idee weer om zeep omdat deze zich op zal laden tot de spanning die over de weerstand staat.

Eh, ik denk eigenlijk dat dat toch gaat werken, want de spanning over de relaisspoel is altijd gelijk aan de voedingsspanning min de spanning over de condensator.

Ik zou beginnen met een weerstand gelijk aan de DC weerstand van de relaisspoel, misschien even mee experimenteren zodat hij nog net aangetrokken blijft.

EDIT: dit is toch geen industriële machine of zo he? Daar worden dergelijke knutsel praktijken over het algemeen niet gewaardeerd.

Op 9 juni 2008 12:12:34 schreef SparkyGSX:
Ja, natuurlijk valt hij, door de windingen kort te sluiten kun je de motor niet helemaal stilzetten. Maar als het goed is, valt hij nu wel een stuk trager, of niet?

Dat hij echt gaat blijven hangen, zal niet kunnen. Hangt ook van last af, overbrengingsverhouding,...
Maar een stepper pretendeert wel een redelijke spanning op te wekken bij een beetje draai, als je die kortsluit, is er toch wel remmoment.
Traagafvallende relais beperken inderdaad het remmen. Een DC relais trekt eerst nog elco's e.d. leeg voor hij afvalt, maar een ACrelais heeft dit probleem niet. Kan je proberen.

- - big bang - -

edit:

Op 9 juni 2008 17:38:46 schreef SparkyGSX:
dit is toch geen industriële machine of zo he? Daar worden dergelijke knutsel praktijken over het algemeen niet gewaardeerd.

Op vorig bedrijf hadden ze robots lopen, een Siemens S5 gestuurde robot had dit principe achter de vermogenstrap van de servodrive van de Z-as zitten, door de redelijk grote overbrengingsverhouding bleef hij gewoon hangen tot de elektromchanische rem in kwam.
Ze zaten ook op de X-as, die, als de robot aan het bollen was (tis een lineaire op een langse baan) afremt door dit principe als de spanning op de stuurkast wegvalt.

Oplossing:
Ik heb nog één relais gehaald met een spoelspanning van 230VAC, deze dus gewoon aan de netspanning gehangen. Dan het NC contact hiervan in serie met een weerstand over de spanningsbron van 12V gezet. Wanneer de netspanning nu uitvalt, worden mijn elco's nu snel genoeg ontladen via het NC contact en weerstand. Mijn andere relais schakelen nu ook sneller af en de motor wordt meteen kortgesloten en gaat zachtjes naar beneden.
Bedankt pieter

weet ook iemand waar ik een elco vind van
minstens 630 volt liefst rond de 800
en ongeveer 10000 microfarad

Topickaap, open zelf een topic.
En het liefst met een toelichting, want een dergelijke elco is wel heel erg speciaal.