Voor onze zonnepanelen hebben wij een mastervolt soladin 600. Daar zit 570 Wp aan zonnepanelen op. In de specificaties staat dat ie tot max 600 Wp kan hebben, dus dat is wel ok. Alleen is het maximaal teruggeleverde vermogen maar 498 W. Terwijl er toch echt al hele goede(=felle) zonnemomenten zijn geweest. Ik heb begrepen dat die dingen op 2,25 A afgeknepen worden, alleen snap ik niet waarom dat zo noodzakelijk zou zijn, en of er wat aan te doen is.

Deze inverter heeft een rendement van ongeveer 91%.
Er wordt dus gemiddeld een kleine 10% van de input omgezet in warmte.

570 - 57 = 513 Watt.
Dan zit je er toch niet ver vanaf?

Er staat in de pdf duidelijk dat 2,25A overeenkomt met ongeveer 650Wp aan zonnepanelen. Dus er kan in principe gewoon maximaal 600 Watt geleverd worden.

http://www.mastervolt.nl/downloads/soladinFAQ.pdf
http://www.kapiteinbv.nl/mastervolt_Solar_omvormer.pdf

die bestanden had ik al gelezen. Die 2,25 A bij 650 Wp is blijkbaar als je alles gemiddeld neemt. Voorbij die 498 W (bij allebei m'n omvormers!) komt ie nooit. De netspanning is 222 V, dus keer 2,25 is exact die 500 W. Op dit moment draait ie hele pozen om z'n maximaal vermogen van 500 W.

Als z'n max amperage overigens 2,25 A is, hoe zou ik dan overigens aan max 600 W kunnen komen? Of bedoel je dan input?

Zonnepanelen leveren in goede omstandigheden (dus niet te warm, heldere lucht, hoge instraling = net als nu: 17 graden, extreem heldere lucht, beetje felwitte bewolking erbij als extra instraling) bij 570 Wp panelen meestal een stuk hogere input (kan wel 600-650 W zijn.) Die 570 Wp is namelijk bij 25 graden celsius en 1000 W/m2 instraling. De huidige condities zijn duidelijk beter. (17 graden is lager, iedere graad lager levert ongeveer 1W extra op per zonnepaneel en we hebben per omvormer 3 stuks, de intensiteit vanmiddag lag op 1150 W/m2)
Dit doorrekenen levert 588*1,15=676 W op. Ruwe schatting, want de panelen staan in de zon, warmen in de zon ook weer wat op enzo.

Maar dan nog: europees rendement 91%, max input 600W, dan max output 546. Maar volgens de specs gebeurt dit niet. Volgens anderen omdat de 2,25 A altijd de (afgeknepen) max is.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Met reden, meer = overbelasting.

Nu zal van 2,25 A een (nagenoeg ongebruikte) groep niet snel overbelast raken, toch?

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Overbelasting van de Mastervolt, logisch toch?

maar als je een input van 600 w hebt, en een rendement van 91%, moet je toch een stuk hoger kunnen komen? In de specs staat, dat ie zelfs geschikt zou zijn voor 740 Wp panelen.

hobby-ist

Honourable Member

Er ist wieder da...

Hallo,

Ik heb de spec van de soladin 600 net even gelezen.
Het maximale vermogen dat uw omvormer af kan geven aan het lichtnet is 2,25A *230VAC = 517,5Watt

Als ik een conversierendement aanhoud van 91% (volgens spec) dan kan de omvormer maximaal (517,5 /91)*100= 569Watt absorberen uit de zonnepanelen.
Bij hogere netspanningen dan 230VAC kan de omvormer meer absorberen uit de zonnepanelen, maar dit is niet realistisch, en zal ook niet gebeuren. Dus vergeet dit maar.

Indien uw zonnepanelen op een gegeven ogenblik meer zouden KUNNEN leveren dan 569Watt , bv 590 Watt, dan zal de Soladin dit extra vermogen NIET opnemen.

91% is trouwens een niet al te geweldig rendement. Er zit dus ook een ventilator in.
De Philips PSI500 zit op gemiddeld 96% rendement.

Met 570Wp aan zonnepanelen lijkt de Soladin 600 trouwens wel goed gematched te zijn met zijn maximale input van 569Watt. Dit is ok.

Beetje flauw, maar als uw netspanning geen 222Volt was, maar gewoon 230V, dan zou u (230-222)*2,25A= 18Watt meer terug kunnen leveren aan het net in een piek-moment bij volle zoninstraling, en koude zonnepanelen. Tja.
Ik zou hier verder geen werk van maken.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op maandag 16 juni 2008 21:13:56 (15%)]

en wat gebeurt er dan met het extra aangeleverde vermogen? De amperes lopen door de mastervolt heen, en de volts staan er overheen. Dus het vermogen komt wel binnen (is met een pc-link te meten). Dat wordt dus gewoon in warmte omgezet?

hobby-ist

Honourable Member

Er ist wieder da...

Indien de uitgangsstroom boven de 2,25A dreigt te komen, zal de omvormer gewoon de energie-aanvoer reduceren. U zal dan minder energie van de zonnepanelen afnemen dan de panelen eigenlijk zouden kunnen leveren. Dit heet begrenzing.

De omvormer heeft ook gewoon verliezen tijdens bedrijf.
Pin -/- Pverlies = P dat u teruglevert aan het net.

Uw installatie lijkt mij gewoon goed gedimensioneerd.
Ik kan er niets op aanmerken.

Waar u wel voor moet waken is dat u jaarlijks even luistert of de ventilator intern nog draait. Indien de luchtstroom wordt geblokkerd, of de ventilator defect is, of hapert ZOU de omvormer het vermogen wel eens extra kunnen reduceren, of zelfs af kunnen schakelen. Ik denk niet dat u daarvan uit moet gaan.

Ik zou wel de opbrengsten in kWh maandelijks verwerken in excel. Indien u jaarlijks steeds minder opbrengst heeft, is dit een indicatie dat er iets mis is. Dit heb ik dus gehad. Na 3 jaar steeds minder opbrengst bleken de panelen allemaal defect.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op maandag 16 juni 2008 21:43:26 (62%)]