@Mans, ja, dat had ik er even bij moeten zetten, maar aan de andere kant- die bouwontwerpen zijn praktisch waardeloos nu. Maar wel leuk om te zien natuurlijk; ik heb makkelijk praten want ik heb die boeken.
@Nijn, waar gaat die 7m coaxkabel heen dan?
Veel draad hoeft niet duur te zijn: wikkel de spoeltjes van een gejunkte (rinkel)deurbel af, ofzo. Of een afbuigspoel uit een TV, etc.
De frequentie van dat signaal kan ik met de trimmer instellen van een kleine 2.9Mhz, tot een kleine 3.3Mhz.
Het signaal op de andere gate is, zonder antenne, logischerwijs, een stuk zwakker. De frequentie daarvan kan ik variëren van ruim 2.9Mhz tot 3.4Mhz.
Ik zit dus toch iets te laag.
Met de oscillator-gate bedoel je, neem ik aan, de gate die op de oscillator is aangesloten.. de oscillator zelf bevat geen FET.
Maar dat andere signaal, waar komt dat vandaan? Zie je dat zonder antenne ook?!
Tjeerd Tadema tracht Tante's tweekrings tafeltoestelletje te trimmen. Dat lukt niet, het ding blijft genereren.
Uiteindelijk schopt hij het ding de tuin in, en zijn tante onterft hem.
Ik kom na allerlei sociale verplichtingen weer even opduiken na hijgerig bijgelezen te hebben.
Protest!! Ik heb rond 1957 wel degelijk synchrodynes gebouwd die het deden!! Te goed zelfs, ze gierden de hele straat door. Mijn echtgenote, die toen mijn verloofde was, herinnert zich 50 jaar later nog huiverend het wikkelen van een trafo'tje 1:10 met middenaftakking op de primaire.
Piet/Nijn/Nico (over multipele persoonlijkheidsstoornis gesproken): DANK voor "St. Dracus en de Joor". Ik hoorde laatst Olaf Mol tijdens een commentaar van een vreselijk uit de klauw lopende autorace enthousiast roepen: "dat is kolen op de Moren". Je noemt dit taalkundig Spoonerisms, naar een Engelse dominee Spooner die er berucht om was. Hij deed dat per ongeluk in zijn preken.
Een Nederlands voorbeeld is "met verkrachte eenden" en "we live in a flock of bats" vind ik ook altijd een mooie.
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
je weet tenminste wat alliteratie is!
Over antenne's zijn hele bibliotheken volgeschreven en gepraat. Er zijn veel mogelijkheden. Bouw er gewoon een en dan weer een enz..
Begin met een simpele antenne.
Over je DC ontvanger.
Je audio werkt, je oscillator werkt en je hoort een zender. Je kunt wel buiten die ene zender niks ontvangen?
Zijn er nog andere zaken die ik nu vergeet?
PietdePiet: Even off-topic St. Dracus en de Joor is (om met jouw woorden te spreken) ge-wel-dig. Dit kan van niemand anders zijn dan John O'Mill (Johan van der Meulen). Naast Spoonerisms schreef hij ook veel "gedichten/limericks" waarbij hij Nederlandse uitspraak in Engelse taal verwerkte. Ken je deze al? Vast wel, hij is erg bekend maar ook erg leuk.
There was a little boy called Pieter,
Who sprinkled his bed with a gieter,
His father got woest,
Took hold of a knoest,
And gave him a pack on his mieter.
John O'Mill
Ik kom er nu achter dat internet vol staat met John O'Mill, nog een leuke:
A sailor, by storm and by thunder,
fell plat on his beck in 't fore-under.
He broke all his teeth,
and could never say 'chees',
when a foto is taken - poor donder!
Nu maar weer on-topic
rbeckers
Overleden
Een antenne op een vloer van gewapend beton zal slecht of niet werken. Een raamantenne of zoiets gaan bouwen. Als je dacht dat radio's moeilijk of leuk zijn, antenne's zijn dat ook. 
Edit:
Dunne draad mag ook. Geeft wel wat verschillen met dikke draad.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (17%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik wil niet eigenwijs zijn maar zie op deze link.
http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=52&t=652
Hier hangt mijn dipooltje aan mijn scoop en daarna aan de voltmeter. Wel via de tuner maar direct op de feeders ging ook. Alleen staat er dan op dit moment maar net 1,3V op. Edit: hij staat getuned op 80M

Fred
Aperiodisch is "niet afgestemd" dat is in jouw geval makkelijker maar kost meer draad. Maakt niet uit wat. Pak desnoods een rol prikkeldraad 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
rbeckers
Overleden
Fred,
je hebt wat dat betreft gelijk, maar wat versta je onder een "beetje antenne"? 80 meter draad of een dipool van 40m?
Meestal zijn radiosignalen een stuk zwakker.
Hoe gaat het met de scoop?
Edit:
een aperiodische heeft wel voordelen.
Prikkeldraad kun je beter niet nemen. 
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (26%)]
Smoorspoeltje afwikkelen?
Kopen? Allerdunste komt niet zo duur, toch? Schrikdraad van de boerenbond?
Hier ophalen?
krijg je nog koffie ook. Maar dat ritje zal wel duurder uitvallen dan een bosje nieuw draad.
Vraag je gewoon bij alles af: Zit Hier Draad In?
Mep een ouwe klokradio kapot en wikkel de trafo af.. 
En Fred moet niet overdrijven, HF is nou ook weer niet zó ingewikkeld. Er zijn maar twee of drie principes en daar draait alles op. - Nee, dan audio, dàt is pas moeilijk.
"Ik heb brom." "Dan moet je aarden." "Maar ik heb al geaard!" "Oh, dan is dat het, dan moet de aarde los."
En dan kijken ze of je dat zèlf wel had kunnen bedenken..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het begint al met "er zijn twee of drie principes" Zelfs het aantal pricipes ligt niet vast 
Antennes is heel erg interessant en het is inderdaad veel minder moeilijk dan het lijkt maar het lijkt me niet zo handig om zonder werkende ontvanger ook dik in de antenne experimenten te duiken.
Maak een kruis van hout. bv 50x50 cm. Een kartonnen doos of wasmand kan ook als je dat draad maar kwijt kunt. Dan pak je elk draad wat je te pakken krijgt van verlengsnoer tot trafodraad.Soldeer dat aan elkaar en wikkel dat er omheen. De hoeveelheid maakt niet uit, hoe meer hoe beter. Het ene einde gaat aan het massavlak, de andere aan de ingang van je ontvanger. Als dat werkt kun je later nog experimenteren door er een varco over te zetten.
Fred
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik maak wel een kruis, en pak een stuk draad dat ik nog heb liggen.
/e Het langste stuk dun draad dat hier ligt is, denk ik, 5-10 meter.
Een kruis van 50 bij 50 cm levert een schuine zijde op van 35cm, dus als ik daar in een ruit draad omheen leg, is elke ruit 1,40m. Dat zijn dus 5 ruiten. Dat is ook niks. Dan heb ik wel 50m nodig. Dat kan ik ook niet van een trafo afhalen...
/e ik mag ook draad aan elkaar solderen? Dan haal ik ook niet meer dan 30m denk ik.
/e Net even bij Conrad gekeken. 100m 0,14mm schakeldraad (?) kost 9 euro. Het zal wel niet duur zijn, maar ik moet het wel weer betalen;)
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (13%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op 16 september 2008 20:05:48 schreef fred101:
Daarna werd Timmie even flink gekieteld voor de microfoon en zo'n kinder-gil zorgt ook voor uitslag.Fred
Kan je nagaan wanneer er weer eens maagden geofferd worden...
@Piet: 5 windingen zijn genoeg voor de 80m, indien je een afgestemde raamantenne hebt. (denk ik tenminste)
http://img75.imageshack.us/my.php?image=maglooptn2.jpg
Ik hoop dat dit zo'n beetje je vragen beantwoord. Ik zou voor een afgestemde gaan. Dan pik je het minste elektrische veld op. Bij fred thuis maakt dat allemaal niets uit, maar bij mij thuis heb ik alleen goede ontvangst met het magnetische veld, het elektrische zit vol met storing. Er zijn allerlei maatregelen genomen om die antenne zo min mogelijk op het elektrische veld te laten reageren, als je m bouwt zoals ik voorstel.
Nadeel van zo'n magloop is dat het minder signaal geeft dan 20m draad. Maar ach, er valt goede ontvangst uit te halen.
Waarschijnlijk heb je wel een goede ringkern.
Over die ontvanger: je had nu toch een DC-ontvanger gebouwd? Die hoort piep piep te zeggen. Of heb je nu ondertussen alweer iets anders gebouwd? Tis een oscillator met mixer. Inderdaad hetzelfde als een genererende rechtuit, da's een oscillator en mixer ineen.
Dat het er op je scoop slecht uitziet is de HF-straling uit de osc. die de probe oppikt, die is dan sterker dan het signaal zelf. Niet vreemd.
ringkernen: gewoon proberen. Je merkt vanzelf of er signaal door komt.
PietdePiet: Vooral voor ontvangst hoeft een loop niet zo ingewikkeld te zijn. Ik heb zelf een loop gemaakt met een stuk coaxkabel waarvan ik de middenader niet gebruik maar alleen de buitenmantel.
De kabel is een stuk oude computercoax (93 ohm) maar het mag elk stuk coax zijn wat je hebt liggen. Mijne heeft een dikte (buitenmantel) van 6mm, maar hoe dikker hoe beter.
Ik heb een loop met twee windingen gemaakt (diameter = 83 cm) en tussen de twee uiteinden een varco uit een oude radio (500pF). Dit geeft een kring welke ongeveer afstembaar is van 3,4 tot 8 Mhz.
Om het signaal in de radio te krijgen heb ik een koppellusje gemaakt van coax. Neem een stuk coax (b.v. rg58) en maak een zolang stuk van de binnenader vrij dat je er een lusje met 15 cm diamter van kunt maken. Het uiteinde soldeer je dan aan de mantel van de coax (niet de aan mantel van de antennekring) het andere eind van de coax gaat naar de radio. Het uitkoppellusje maak je vast (plakband of zo) in het midden van de antenneloop. Er is dus geen verbinding tussen de twee lusjes.
Deze antenne heeft bij mij een bandbreedte van ong. 150 Khz. Je moet dus om de hele 80 mtr. te bestrijken wel de antenne bijstemmen (afstemmen op max. signaal nadat je de radio hebt afgestemd) het voordeel is wel dat je veel extra selectiviteit hebt waardoor de ontvangst rustig is en ook zwakke stations er goed uitkomen.
Vergeleken met een dipool (2x20mtr) is het signaal een stuk zwakker, maar op beide antenne's kan ik dezelfde stations ontvangen (ook zwakke).
Hier twee foto's
detail uitkoppellus en varco
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ja ik heb een DC gebouwd. Hoort die te piepen? Hoe kan ik dan zenders horen? Die komen er overheen zetten?
Is het manier A of B?
De letters zijn een beetje raar. Ik drukte perongeluk op monochrome bitmap, ipv gif. De kleuren zijn dus weg.
Die wikkeling-aantallen rond de ringkernen zijn dus experimenteel?
/e Ik zal wel dom zijn, maar ik begrijp het niet helemaal, Schimanski. (Dat zijn trouwens niet de leukste tatorts;)) Hoe zit dat nou met die lusjes?
Ik neem een stuk coax, daarvan soldeer ik de binnenkant via een lusje aan de mantel. En dan? Die hang ik gewoon in de cirkel?
Ik heb trouwens geen idee wat voor soorten coax wij allemaal hebben. Kan ik dat meten?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 16 september 2008 21:27:03 schreef Pietdepiet:
Ja ik heb een DC gebouwd. Hoort die te piepen? Hoe kan ik dan zenders horen? Die komen er overheen zetten?Is het manier A of B?
Manier B
Die wikkeling-aantallen rond de ringkernen zijn dus experimenteel?
Ja, maar je kan in eerste aanzet ook de ringkernen vergeten, en de coaxs direct aan de loop hangen.
Ik heb trouwens geen idee wat voor soorten coax wij allemaal hebben. Kan ik dat meten?
Ja, met een capaciteits meter.
Iedere coaxs heeft zijn eigen specifieke waarde per meter in pf.
Pietdepiet
Ik zou bijna spontaan fan worden. Die zijn vast niet zo statisch-gevoelig als die dekselse DG-mosfets.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 16 september 2008 21:57:09 schreef Pietdepiet:
Ik zou bijna spontaan fan worden. Die zijn vast niet zo statisch-gevoelig als die dekselse DG-mosfets.
Zekers, een buis kan wat hebben.
Als je er wat vaker mee hebt gewerkt ga je vanzelf blij worden.
Op 16 september 2008 21:27:03 schreef Pietdepiet:
Dat zijn trouwens niet de leukste tatorts
Ik keek nooit naar tatort, totdat een vriend mij opeens Schimanski ging noemen. Mijn eigen naam is Mans en ik vondt het wel een grappige nickname, verder heb ik niet zoveel met Tatort hoor.
Ik neem een stuk coax, daarvan soldeer ik de binnenkant via een lusje aan de mantel. En dan? Die hang ik gewoon in de cirkel?
Yep, helemaal correct. Maak een lus, kern (mantel verwijderd) aan mantel en andere zijde in de radio, en hang die in het midden van de loop. Met het midden bedoel ik het midden van de coax loop (niet het middelpunt van de cirkel) Zie detail foto.
Voor een dubbele loop met diam. 83 cm. heb je iets meer dan 5 mtr. coax nodig. Maar wiskunde is geen probleem voor jou
.
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Ik keek nooit naar tatort, totdat een vriend mij opeens Schimanski ging noemen. Mijn eigen naam is Mans en ik vondt het wel een grappige nickname, verder heb ik niet zoveel met Tatort hoor.
Maar een goede probleem-oplosser als De SchiMANSki blijk je hier ook wel te zijn .
Evert
edit:/ hoe je goed quote zal ik wel nooit leren ...
Pietdepiet
Dus dat is geschikt als antenne-coax, mocht ik die gaan maken. Is het ook geschikt als coax van de antenne naar de ontvanger? Die moest 50ohm zijn...
fred101
Golden Member
Ik heb een iets andere gemaakt. Beetje een mix van diverse. Ik heb bv 6 spanningen van 1,5 tot 15V.
Nijntje, in de tijd die je nu hebt getwijfeld tussen die twee antennes had je ze beide kunnen proberen 
Maak nu maar die aperiodische als je draad genoeg hebt en anders die van (Z) of Mans. Deze laatste zijn in storing omgevingen beter maar hij moet wel op frequentie staan en daar zie ik de bui al hangen, nog een onbekende factor.
Per situatie is het ook anders. Bij mij werkte die aperiodische echt super maar bij adri doet zijn draad van 5 meter op het balkon het net zo goed.
Fred
fred101
Golden Member
Frederick E. Terman is een electronica goeroe die reeds een tijdje SK is. Onze FET zijn identiteit is een goed bewaard geheim. Maar hij is niet de leeftijd van de foto. Hooguit iets van 85. Hij zat 2 klassen hoger bij Fritjoff op school. 
Ik was benieuwd of er een foto van Frithjoff op het net stond. Toen bleek dat onze FAS heel wat meer heeft gepubliceerd dan alleen over radio's. Ook een boel over microscoop/bacterie gerelateerde zaken.
Sherlock Fredson
rbeckers
Overleden
@Pietdepiet
Over namen:
http://www.tubecollector.org/rd12tf.htm
Heel bekende buis. 
http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_E._Terman
Heel bekende naam. 
Beide namen komen voor in "A Radar History of World War II ". Op aanraden van Frithjof gelezen. Terman heeft o.a. Hewlett en Packard , van HP, als studenten gehad.
Over antenne's:
Je was gewaarschuwd. Er zijn zeer veel mogelijkheden en onmogelijkheden om min of meer een zender te ontvangen. Zo ongeveer iedereen heeft daar eigen, meestal goede, ideeën over.
@piet: De loop hoeft niet persé van coax te zijn. Het is belangrijk dat het materiaal goed geleid, eenvoudig in een ronde vorm te brengen is, eenvoudig verkrijgbaar. Ik heb dus de buitenmantel van een coaxiale kabel gebruikt die ik toevallig had liggen.
Je kunt net zo goed een stuk flexibel koperen buis (verwarmings buis) gebruiken, b.v. zoals PA0IB hier doet. Kun je niets bruikbaars vinden, haal dan een wiel uit je fiets, band eraf, velg op één punt openzagen, C ertussen, et voila, "Le Cyclo Loop"
M.a.w. de coax die jij hebt liggen is prima, impedantie maakt echt niets uit je gebruikt n.l. alleen de buitenmantel (koper) en de coaxiale eigenschappen van de kabel doen er niet toe.....
Pietdepiet
Net iets ontdekt, waar ik, denk ik, niet blij van wordt. Ik rukte perongeluk een spoeldraad los. Het is één van de windingen van de oscillator-spoel. Nu hoor ik echter nog steeds gebliep e.d. Er is qua geluid niks verandert. Dat klopt toch niet?
/e Dat is vreemd. Die oscillator doet het zelfs zonder koppelspoel. Dus het is toch normaal dat ik nog iets hoor.
/e Nee, ik ben dom. Het is de koppelspoel van het antenne-gedeelte. Maar is het dan normaal dat ik nog steeds gebliep e.d. hoor? Ik kan mijn dipper ook gewoon nog horen. Hoe kan dat?
/e Zijn er dan mensen die een cirkel met 7m diameter hebben staan?