Tjeerd Tadema tracht Tante's tweekrings tafeltoestelletje te trimmen. Dat lukt niet, het ding blijft genereren.
Uiteindelijk schopt hij het ding de tuin in, en zijn tante onterft hem.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hahaha, ja, die ja!
Ja, die was geweldig! Als jullie m niet al op het wijde web zetten, dan zal ik dit weekend wel even een poginkje wagen
Moet ergens tussen jaargang 56-60 zitten. (meer heb ik niet)
(Z)weetvoetje: Dat linkje staat toch al in mijn post....
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Daarom duwt de desbetreffende durfal direct die duivelse draadloze DC dingen dankbaar de deur door. Dat daarna de daverende dreun de deur doet deinzen, dat deert doch danig.
Fred
Ik kom na allerlei sociale verplichtingen weer even opduiken na hijgerig bijgelezen te hebben.
Protest!! Ik heb rond 1957 wel degelijk synchrodynes gebouwd die het deden!! Te goed zelfs, ze gierden de hele straat door. Mijn echtgenote, die toen mijn verloofde was, herinnert zich 50 jaar later nog huiverend het wikkelen van een trafo'tje 1:10 met middenaftakking op de primaire.
Piet/Nijn/Nico (over multipele persoonlijkheidsstoornis gesproken): DANK voor "St. Dracus en de Joor". Ik hoorde laatst Olaf Mol tijdens een commentaar van een vreselijk uit de klauw lopende autorace enthousiast roepen: "dat is kolen op de Moren". Je noemt dit taalkundig Spoonerisms, naar een Engelse dominee Spooner die er berucht om was. Hij deed dat per ongeluk in zijn preken.
Een Nederlands voorbeeld is "met verkrachte eenden" en "we live in a flock of bats" vind ik ook altijd een mooie.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ge-wel-dig. Een hele pagina vullen met alleen maar woorden die met een T beginnen. Dát is pas alliteratie!
Over die antenne. Wat moet ik nou doen? Ik hoor vanalles waar ik niks van begrijp, zweetvoetje stelt iets voor, Fred stelt iets voor. Ik zie ook iemand schrijven dat 10m draad beter werkt. Wat moet ik doen?
FET, het andere eind van die coaxkabel, hangt aan niks. ik gebruik de mantel van de coax trouwens. Mijn duivelse DC is niet geaard trouwens.
Als jullie nog dingen hebben die ik kan meten/andere suggesties, dan hoor ik dat graag.
/e Tja, die persoonlijkheden. 't gaat een beetje mis hè?
Dan heb je wel grondig bijgelezen. Het was een vrij klein regeltje. Maar ik vind het ook een erg leuk gedicht! Voor de anderen: http://users.telenet.be/jaak.simons/dracus.htm
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (18%)]
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
je weet tenminste wat alliteratie is!
Over antenne's zijn hele bibliotheken volgeschreven en gepraat. Er zijn veel mogelijkheden. Bouw er gewoon een en dan weer een enz..
Begin met een simpele antenne.
Over je DC ontvanger.
Je audio werkt, je oscillator werkt en je hoort een zender. Je kunt wel buiten die ene zender niks ontvangen?
Zijn er nog andere zaken die ik nu vergeet?
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik hoor geen zender meer. Ik hoor flierp-flierp. Ik hoor precies wat ik hoorde toen mijn vorige ontvanger stond te genereren.
Ook vreemd. Als ik de min aan de aarde van de scoop, die aan een geaarde doos hangt, die aan een nietgeaard WCD hangt, verdwijnt de brom.
Nog iets vreemd. Als ik op de scoop kijk naar het signaal dat op de gate of de antenne staat, wordt dat niet sterker in amplitude als ik er 10m coax-mantel aanhang. Het wordt wel een beetje minder scherp op de scoop.
Laatste vreemde iets. Als ik de uitgang van de DC aan de scoop hang, zie ik mooi gekriebel. Audio dus. Als ik echter iets eerder in de versterker ga zitten. 2de potmeter bijv, zie ik dat niet. Ik zie alleen een 75mm brede streep. Ook als ik de instellingen van de scoop verander, of 5X inzoom.
Alliteratie, ja. Ik had een Latijn-docent, die dol was op alliteraties in Latijnse teksten, en dan de 'dieperliggende gedachte' erachter ging zoeken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De antenne maakt niet uit als hij maar zolang mogelijk is en vrij hangt. Dus niet 10m coax op de vloer leggen (dat werkt wel maar niet echt best en je moet nu even weten of het de antenne of de ontvanger is. Als je niets kunt hangen dan is een loop een alternatief. Zo'n ding moet echter afgestemd worden dus dan krijg je er nog een kring bij die fout kan staan. Een aperiodische is daarom makkelijk, geeft een behoorlijk signaal en kun je gewoon op een tafeltje of de vloer zetten.
Frithjof: OK Sorry, dan heb ik het verkeerd onthouden. Ik dacht dat toen ik daar vorig jaar over begon jij toen zei dat je daar ooit in de 60's mee bezig was geweest maar het niet zo'n geweldig ontwerp was of zoiets.
Ik heb net 100m 4,5 kwadraat gehaald. Kan ik mijn dipool eens opnieuw ophangen. Hij bestaat nu uit diverse aan elkaar gemaakte stukken. Wat zou er gebeuren als ik er een gevouwen dipool van zou maken dus 25m heen en 25 meter terug per poot en dan bv 20cm afstand. Levert dat wat meer signaal op en beter rendement op de lage banden?
Fred
PietdePiet: Even off-topic St. Dracus en de Joor is (om met jouw woorden te spreken) ge-wel-dig. Dit kan van niemand anders zijn dan John O'Mill (Johan van der Meulen). Naast Spoonerisms schreef hij ook veel "gedichten/limericks" waarbij hij Nederlandse uitspraak in Engelse taal verwerkte. Ken je deze al? Vast wel, hij is erg bekend maar ook erg leuk.
There was a little boy called Pieter,
Who sprinkled his bed with a gieter,
His father got woest,
Took hold of a knoest,
And gave him a pack on his mieter.
John O'Mill
Ik kom er nu achter dat internet vol staat met John O'Mill, nog een leuke:
A sailor, by storm and by thunder,
fell plat on his beck in 't fore-under.
He broke all his teeth,
and could never say 'chees',
when a foto is taken - poor donder!
Nu maar weer on-topic
rbeckers
Overleden
On-topic ? 
Pietdepiet:
Als de scoop een stekker met randaarde heeft moet die in een WCD met randaarde.
Dat van de audio kan komen door bijv. een te kleine gevoeligheid van de scoop. meestal 5mV/div.
Een scoop is voor zwakke zenders te ongevoelig om aan een antenne signaal te meten, sterke middengolf zenders even vergeten. Dus de oscillator kun je meten met een scoop maar een ontvangstantenne signaal meestal niet.
Als je een betonnen vloer hebt kun je de coax beter niet op de vloer leggen.
Pietdepiet
Scoop heeft randaarde, maar zit daar niet in, want die heb ik hier gewoon niet. Ohja, minimum is 2mV/Div
Oh, ik heb beton met een laagje vinyl eroverheen. Daar ligt hij wel op. Wat moet ik nou doen dan? Ik weet het even niet meer.
/e Als ik zo'n raamantenne moet maken. Dat kan toch niet met dun wikkeldraad? Dan moet ik toch dikker draad kopen? Voor 50m betaal je je dan toch blauw?
/e @(Z) Als ik die antenne van jou moet maken, zou ik graag een tekening willen. Dan begrijp ik het beter.
Ringkerntjes... Ik heb van die spoelkerntjes, maar ook van die ferrietringen. 10 stuks, in verschillende kleuren, dikten en diameters.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (24%)]
rbeckers
Overleden
Een antenne op een vloer van gewapend beton zal slecht of niet werken. Een raamantenne of zoiets gaan bouwen. Als je dacht dat radio's moeilijk of leuk zijn, antenne's zijn dat ook. 
Edit:
Dunne draad mag ook. Geeft wel wat verschillen met dikke draad.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (17%)]
Pietdepiet
fred101
Golden Member
Ik wil niet eigenwijs zijn maar zie op deze link.
http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=52&t=652
Hier hangt mijn dipooltje aan mijn scoop en daarna aan de voltmeter. Wel via de tuner maar direct op de feeders ging ook. Alleen staat er dan op dit moment maar net 1,3V op. Edit: hij staat getuned op 80M

Fred
Aperiodisch is "niet afgestemd" dat is in jouw geval makkelijker maar kost meer draad. Maakt niet uit wat. Pak desnoods een rol prikkeldraad 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
rbeckers
Overleden
Fred,
je hebt wat dat betreft gelijk, maar wat versta je onder een "beetje antenne"? 80 meter draad of een dipool van 40m?
Meestal zijn radiosignalen een stuk zwakker.
Hoe gaat het met de scoop?
Edit:
een aperiodische heeft wel voordelen.
Prikkeldraad kun je beter niet nemen. 
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (26%)]
Pietdepiet
Maar goed, waar haal ik zoveel draad vandaan? Een kapotte tv heb ik hier niet, en een kapotte trafo ook niet.
Moet je een antennen dan ook afstemmen?
fred101
Golden Member
Ik hoop morgen weer wat aan de scoop te kunnen doen. Die antenne is een dipool op 14m hoogte van 2x25,5 meter (15m van 6mm dik en dan 10 meter 1,5 mm VT draad) met ongeveer 10 meter open lijn en dan een S-match.
.
Daar hebben we zondag nog een leuk experiment gedaan. Hij wil een vleermuis ontvanger bouwen en had al transducers binnen. Ik heb toen de ene aan de scoop gehangen en de andere aan een signaalgenerator op 40 KHz. Zo'n ding heeft nog een behoorlijk richt effect. Ik kon ze zo'n 30cm uit elkaar houden en dan pikte hij het nog redelijk op. Je ziet ook mooi boventonen als je tegen ijzer tikt enz. Als ik gewoon er in praat of roep dan slaat er niets uit maar als ik geluidloos gil, zo hoog mogelijk zie je hem uitslaan. Dat was grappig, ziet er heel maf uit, je hoort bijna niets maar je ziet op de scoop dat er wel geluid is.
Daarna werd Timmie even flink gekieteld voor de microfoon en zo'n kinder-gil zorgt ook voor uitslag.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]
fred101
Golden Member
Op 16 september 2008 20:02:10 schreef Pietdepiet:
Maar goed, waar haal ik zoveel draad vandaan?
Je schijnt het wel eens langs de snelweg te vinden 
Ja een antenne moet je eigenlijk tunen voor het meeste signaal. Dat werkt tevens als preselectie maar verdiep je daar maar nog niet in want dat is zo'n beetje het meest ingewikkelde HF onderwerp wat er is.
Fred
Smoorspoeltje afwikkelen?
Kopen? Allerdunste komt niet zo duur, toch? Schrikdraad van de boerenbond?
Hier ophalen?
krijg je nog koffie ook. Maar dat ritje zal wel duurder uitvallen dan een bosje nieuw draad.
Vraag je gewoon bij alles af: Zit Hier Draad In?
Mep een ouwe klokradio kapot en wikkel de trafo af.. 
En Fred moet niet overdrijven, HF is nou ook weer niet zó ingewikkeld. Er zijn maar twee of drie principes en daar draait alles op. - Nee, dan audio, dàt is pas moeilijk.
"Ik heb brom." "Dan moet je aarden." "Maar ik heb al geaard!" "Oh, dan is dat het, dan moet de aarde los."
En dan kijken ze of je dat zèlf wel had kunnen bedenken..
Pietdepiet
Smoorspoeltje ligt hier nog wel, maar hoeveel draad heb ik nodig voor welke raamantenne?
En hoeveel draad zit er op een gemiddelde trafo?
Bij jou ophalen zal wel duurder uitvallen ja...
fred101
Golden Member
Het begint al met "er zijn twee of drie principes" Zelfs het aantal pricipes ligt niet vast 
Antennes is heel erg interessant en het is inderdaad veel minder moeilijk dan het lijkt maar het lijkt me niet zo handig om zonder werkende ontvanger ook dik in de antenne experimenten te duiken.
Maak een kruis van hout. bv 50x50 cm. Een kartonnen doos of wasmand kan ook als je dat draad maar kwijt kunt. Dan pak je elk draad wat je te pakken krijgt van verlengsnoer tot trafodraad.Soldeer dat aan elkaar en wikkel dat er omheen. De hoeveelheid maakt niet uit, hoe meer hoe beter. Het ene einde gaat aan het massavlak, de andere aan de ingang van je ontvanger. Als dat werkt kun je later nog experimenteren door er een varco over te zetten.
Fred
Pietdepiet
Ik maak wel een kruis, en pak een stuk draad dat ik nog heb liggen.
/e Het langste stuk dun draad dat hier ligt is, denk ik, 5-10 meter.
Een kruis van 50 bij 50 cm levert een schuine zijde op van 35cm, dus als ik daar in een ruit draad omheen leg, is elke ruit 1,40m. Dat zijn dus 5 ruiten. Dat is ook niks. Dan heb ik wel 50m nodig. Dat kan ik ook niet van een trafo afhalen...
/e ik mag ook draad aan elkaar solderen? Dan haal ik ook niet meer dan 30m denk ik.
/e Net even bij Conrad gekeken. 100m 0,14mm schakeldraad (?) kost 9 euro. Het zal wel niet duur zijn, maar ik moet het wel weer betalen;)
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (13%)]