peter60
peter
Ik heb hier een KraftWorld KW8500, made in China, generator die geen spanning opwekt.
Ik heb al wat metingen gedaan en zelfs een AVR, of automatische volt regelaar, vervangen, maar geen verbetering.
Als ik de rotor bekrachtig met een 12V accu dan levert de generator ongeveer 80V, zie filmpje:https://drive.google.com/file/d/1ebz6_ZdQNVfjrr1m-QNtPbo7OQDPXu4p/view…
Als ik de exiter spoel (opstart-spoel) meet kom ik op 3,3V AC.
De rotor weerstand is 28 Ω, terwijl die bij de meeste filmpjes tussen de 45 en 75 zou moeten zijn, maar dat zijn meestal amerikaanse filmpjes en dan denk ik dat die daar nog met 120V werken.
Weet iemand of die rotorweerstand te laag is of goed is.
Een te lage weerstand zou kunnen verklaren waarom die generator niet levert met een nieuwe AVR omdat die dan al snel doorgelagen kan zijn. Die elektronica van die AVR is helemaal ingegoten, en een schema is daar ook niet van te vinden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de generator lang stil heeft gestaan heb je weleens dat de permanente magneten in het anker die zorgen dat er een hulpspanning opgebouwd word niet meer magnetisch zijn. die magneten zorgen alleen voor het begin, als het veld eenmaal opgebouwd word neemt de dynamo het veld over. check dus of die magneten nog werken.
Vaak overlijden deze chinese dingen aan oververhitting, is allemaal eigenlijk net een paar tikkeltjes te mager gedimensioneerd en bij zwaardere belasting wordt het spul veel te heet totdat de isolatie bezwijkt. Probeer wat meer te demonteren zodat je de wikkelingen goed kan bekijken. Als je verkleuringen ziet is het einde verhaal.
peter60
peter
als de generator lang stil heeft gestaan heb je weleens dat de permanente magneten in het anker die zorgen dat er een hulpspanning opgebouwd word niet meer magnetisch zijn. die magneten zorgen alleen voor het begin, als het veld eenmaal opgebouwd word neemt de dynamo het veld over. check dus of die magneten nog werken.
De exiter- of opwekspoel levert zoals reeds gemeld, 3,3V AC bij draaiende motor. Volgens een online reparatie guide moet dat voldoende zijn, maar ik zal die rotor eens bekrachtigen met 12V terwijl de AVR nog aangesloten is. Op die manier moet die opwekspoel nog meer spanning leveren.
peter60
peter
Vaak overlijden deze chinese dingen aan oververhitting, is allemaal eigenlijk net een paar tikkeltjes te mager gedimensioneerd en bij zwaardere belasting wordt het spul veel te heet totdat de isolatie bezwijkt. Probeer wat meer te demonteren zodat je de wikkelingen goed kan bekijken. Als je verkleuringen ziet is het einde verhaal.
Zoals reeds gemeld, en te zien is in het filmpje, levert de generator ongeveer 80V als ik de rotor bekrachtig met een externe 12v batterij. Dus ik denk dat de stator in orde is.
Dat zegt helaas niet alles, kunnen er nog één of meerdere windingen van een wikkeling ergens in sluiting liggen waardoor hij niet opkomt. Laatst nog gehad met een chinees, regelaar apart getest en was goed, hij leverde spanning als ik de rotor apart bekrachtigde, maar geen output. Ik vermoed dat er iets in de stator deels sluiting had. Lastig goed te meten omdat de stator heel laagohmig is maar ik zag wel grotere verschillen dan ik zou verwachten. Bij visuele controle bleken de windingen bleken allemaal overduidelijke sporen van oververhitting te vertonen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dit klikt als een gedeeltelijke kortsluiting in de rotor.
Mijn ervaring met een grotere generator is dat de open spanning (van de genset zelf), ook al heb je een relatief lage spanning op de rotor staan, toch wel in de buurt van de nominale spanning komt. Alleen bij belasting stort die heel snel in als de AVR zijn werk niet doet of er is een probleem in die hoek.
Ik neem aan dat dit er eentje is met sleepringen/koolborstels voor het anker/rotor?
Haal de koolborstels er eens uit en/of probeer alleen de weerstand van de rotor te meten, dan weet je zeker of er geen stroomlek is ergens op de kool-borstelplaat.
-edit-
Wat 90000006 kan ook zomaar. Zou je misschien aan het toerental van de benzine motor misschien kunnen horen dat die zwaarder loopt bij het aantikken van het anker met 12V?
peter60
peter
Vandaag de avr terug aangesloten en de rotor gekoppeld met een externe 12V accu.
Als ik de motor start en de 12V voor de rotor even aantik levert de generator 160V, de rotorspanning is dan 22V DC, ik denk dat dat te weinig is.
Dan heb ik de generator terug opgestart om de spanning van de startupspoel te meten, deze is maar 2,6V AC en als ik gas bijgeef kom ik maar op 3,6V. Dit zou volgens online info tussen de 4 en 8V moeten zijn.
Einde verhaal denk ik.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je kunt nog proberen met omgepoolde hulpspanning van je accu.
Dus je 12 Volt op de rotor de + en de - wisselen.
Op donderdag 30 juli 2026 10:59:11 schreef peter60:
Dan heb ik de generator terug opgestart om de spanning van de startupspoel te meten, deze is maar 2,6V AC en als ik gas bijgeef kom ik maar op 3,6V. Dit zou volgens online info tussen de 4 en 8V moeten zijn.
Precies dat had ik ook toen. Ik denk dat het magnetisch circuit instort doordat er een kortgesloten winding zit ergens.
Dat was trouwens ook een Kraft. Een 9500 dacht ik. Met een dieseltje.
peter60
peter
Kan ook (een) defecte diode(s) zijn, ervan uitgaande dat er sprake is van 'self-excitation'. Dat zou eigenlijk één van m'n eerste verdachten zijn.
Die diodes zijn goed maar die dienen voor de 12V uitgang op de generator, de rotor bekrachtiging komt van de AVR.
Het juiste schema heb ik nog niet gevonden van zo'n generator.
Altijd als eerste de wikkelingen kritisch bekijken. Tekenen dat ze te heet zijn geweest:
- verkleuring
- los gekomen of gebroken binddraadjes
- tekenen dat de impregneerlak is gaan bubbelen of lopen