rbeckers
Overleden
Fred,
als je de Philips GM scoop wilt gebruiken moet je de y-versterker inderdaad niet gebruiken. Die heeft een veel te kleine bandbreedte.
aansluitingen o.a. DG10-6
http://tubedata.itchurch.org/sheets/030/d/DB10-6.pdf
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die scoop is omgebouwd. De connectors voor zijn allemaal afgekoppeld (daarom snapte ik niets van de werking) Dit hoorde ik laatst van de vorige eigenaar en de bnc connector achterop, zit direct op (ik dacht) het rooster van de scoop. Dan zit er een kastje met kabel bij met een DC blokker. Hij gebruikte dat ding om mee in eindtrappen te meten.
Ik ga die antenneschakelaar ombouwen. Dat kastje is te lek. Ik zette gisteren mijn ftdx aan en met tunen op laag vermogen(10W) op 80m deed hij wat vreemd. De tune toon klonk wat hoger en de Ic meter was wat instabiel, niet wat ik gewend ben. Ben direct gestopt want het leek erg op wat er met de FL2100 gebeurde. Ik verdenk dus die schakelkast. Hij is ook geen 50 ohm. Ik ga de draden vevangen door stukjes aircel 7 of RG58. Maar hoe zit dat met de ommanteling. De aarde loopt in principe via de kast. De binnen ader via de schakelaar. Moet ik de coax ommanteling aan twee of aan een kant aan aarde hangen of laten zweven ?
Ik wil ook schotjes tussen de SO239 connectors plaatsen en dan van het middencontact zo'n glazen suppressor naar aarde. Daar is de spanning uiteindelijk nog redelijk normaal. Er zit nog een derde ongebruikt schakeldek in dus misschien is het mogenlijk de niet doorgeschakelde sets dan aan aarde te leggen via 50 ohm (voor de veiligheid mocht ik de schakelaar fout hebben staan en om ze alvast te kunnen tunen)
Fred
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Hee, fout gevonden. Ik heb perongeluk beide gates aan elkaar gesoldeerd. Ik moet vandaag toch de stad in, dus ik haal wel twee BF245's. Moet ik dan A/B/C Hebben? Ik neem aan A?
De opgegeven FETs hadden een vrij grote spreiding in drainstroom, gemeten met Ugs=0. Bij de BF245 is dat opgedeeld in drieën. Het zal dus niet zoveel uitmaken welke je neemt, hooguit moet de sourceweerstand lichtjes aangepast worden maar dat meten we wel.
Neem wel twee dezelfde voor de mixer.
Fred: de "aardstroom" heeft de neiging te lopen in de geleider die het dichtste bij de binnenader zit. Normaal is dat de buitenmanten van de coax. Als die onderbroken is, gaat de stroom via het kastje. Dat laatste is normaal bij antenneschakelaars en dergelijke.
De combinatie binnenader/kastje is natuurlijk geen 50 ohm, maar de reflectie is maar weinig, doordat het geheel maar zo klein is in verhouding tot de golflengte.
Vind je het toch te gek, dan kun je natuurlijk de buitenmantel "meenemen" naar de schakelaar en daar doorverbinden met de buitenmantels van de afgaande coaxen.
Afsluiten (=met 50 ohm belasten) van ongebruikte coaxen is in het algemeen prima. Dat doen wij op 't QRL ook.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat afsluiten met 50 ohm wordt thechnisch wat lastig. Dat krijg ik niet getekend. Dan wordt het erg ingewikkeld met erg veel schakelaars.
Fred
Relais gebruiken Fred!
(Niet van die kleintjes natuurlijk ... )
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké, dan haal ik 2 van die BF245A's...
Op 20 augustus 2008 15:35:52 schreef fred101:
Dat afsluiten met 50 ohm wordt thechnisch wat lastig.
Op 20 augustus 2008 16:09:39 schreef Rd12tf:
Relais gebruiken Fred!
Voor 'klik-klak' doen we het niet. Het moet minstens 'kloenk-kpwaànggg' klinken.
Had je eerst niet gezien dat het niet ging passen?
Om hoeveel transceivers/ontvangers/zenders enerzijds en hoveel antennes/kunstantennes anderzijds gaat het?
fred101
Golden Member
Inderdaad Kloink moet het doen en je hebt twee handen nodig om de schakelaar om te zetten. (ik heb wel nog een heel heftig antenne relais liggen, zwaar metaal geval) Ik heb een diamond antenne schakelaar waarmee ik tussen vertical en dipool kan kiezen. Dan de schakelkast. Daar zitten twee ingangen op. Ik kies met een tweede (drie standen) commerciele schakelaar tussen ingang 1 of 2. Stand drie is voor surplus apparaten (T1154, R101, SEM) of test werk.
Er zitten 6 uitgangen per ingang. Er zit nu coax in. aircell voor de QRO en rg58 voor de QRPtjes. Ook schotjes rondom de connectors binnen in. Vanaf de ingang gaat een draad naar een bougie welke aan aarde zit. Dit als overspanning beveiliging. De SWR is helaas nog niet goed. Ongeveer 1:1.3 (bij 1 set gemeten)
Er zitten 6 transceivers op de ene ingang. (FTdx400, FT250, FT101e+FL2100, FT101ee, FT201 en nog iets met veelpotige plastic onderdeeltjes wat ik niet zal noemen)
Op de andere poort zitten de ontvangers. Dat zijn er maar 5. (RA17L, RA117, Pye, murphy en morgen de collins)
De boel is nu in ieder geval stil als de schakelaar niet op een set staat en de FTdx werkt weer normaal.
Er is plek genoeg voor weerstanden. Er is nog een heel 6 standen schakeldek over maar ik kan geen enkele manier bedenken om het zo te maken dat de niet gekozen sets aan 50 ohm hangen.
Ik heb zo'n glzen suppressor http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=783&mode=view
geprobeerd, dat was best link. Ze zijn denk ik wel geschikt maar ik durfde het niet aan. Als zo'n ding ontsteekt dan wordt het een kortsluiting (dat had rene al gezegd maar was ik vergeten). Voor bliksem wel veilig maar als een set hem openstuurt is het einde oefening. Ik heb hem met gelijkspanning getest want ik had geen wisselspanning die hoog genoeg was. Bij 700V deed hij niets. Toen zette ik de multimeter er overheen om de spanning te meten en toen ontstak hij. Gaaf paars licht met een knetterend geluid en paf deed de zekering van de voeding. De suppressor heeft een zwart vlekje op het glas maar is verder nog heel.
Gezien de SWR moet ik misschien toch iets anders proberen. Wel jammer want dit is erg makkelijk. Relais durf ik eigenlijk niet aan. Aan de andere kant zitten ze ook in de sets zelf en kan ik de rest via 50 ohm aan aarde hangen. Maar ja dat is wel erg high tech, zie me zelf al met HAM radio de luxe achter mijn FT950 zitten. Dat is de eerste stap richting stekker amateur , hoewel, stekkers heb ik al best veel
Fred, een beetje in de war nu.
rbeckers
Overleden
Fred,
wees wel voorzichtig. Een ontvanger beveiligen is veel gemakkelijker dan een zender beveligen.
Als je die gasgevulde surgearresters gebruikt kun je een varistor in serie schakelen. Bij geleiden van de gasgevulde arrester en de varistor blijft de clampingspanning van de varistor + ong. 20V over. Je kunt dan bepaalde voordelen van die componenten combineren.
Wil een eindtrap van een zender dit overleven in geval van blikseminslag moet er al heel veel in het ontwerp van de eindtrap aangepast zijn. De eindtrap staat zijn vermogen zo ongeveer naar een kortsluiting te leveren!
fred101
Golden Member
Ik laat het wel zo. Ik trek toch altijd de antennes eruit en de bougies zitten er ook. Gisteren met de wobbelaar in de FL2100 zitten meten. De spanning uit natuurlijk maar gewoon van ingang naar uitgang (natuurlijk voorbij relais in RX stand) Toen heb ik het gebied van 4 tot 700MHz doorlopen en zag een paar enorme bulten verschijnen. Op de zendfrequencies zag je mooi een bult welke verschoof door aan de load/plate te draaien. Nu is de wobbulaar geen 50 ohm (hij is 60 ohm en ik had er 75 ohm kabel aan) maar wel grappig om te zien. In het VHF gebied zat echter een echt enorme piek (moest de versterking terug draaien om de top in beeld te krijgen) Daarnaast nog twee minder hoge maar altijd nog 3x zo hoog als de piek op de werkfrequentie. Is dit een manier om de paracitaire oscillaties te vinden of moet de buis daarvoor toch aanstaan. Als hij aanstaat kan ik dan deze manier gebruiken (in standby)?
Fred
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Zo'n bougie als overspanningsbeveiliging lijkt mij ook wel een leuk idee . Maar ik heb slechts een draad hangen van een meter of 10-12 . Is het dan wel nodig ?
Evert
fred101
Golden Member
Kan nooit kwaad. Baat het niet dan schaad het niet en ik heb nu gevoeld en aan de 897 wat onweer indirect kan doen.
De FL2100 aangezet. Op 80m oscilleerd hij nog steeds als een gek. Met een 5W insturing blijft het qua stroom beperkt dus als ik nu mijn panorama ontvanger aan de gang krijg hoop ik de frequentie te kunnen vinden. Het neon lampje brand fel paars en bij de ene buis meer dan de andere. De amperemeter staat er 40-50mA naast. Hij geeft te veel aan dus dat is mooi, liever te veilig dan te veel. Met bias regelen wel even van belang. De bias is in iedergeval op de meter al te hoog.
Fred
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Oja die vlamboog van 20 mm hè ?...Dan maakt de contactpuntafstand van die bougi ook niet zoveel meer uit .
Als die FL2100 als een gek aan het gillen is , is dan een spijker in een frequentie-counter nog niet genoeg om dat te kunnen meten dan?
Evert
fred101
Golden Member
Dat is zo voor de hand liggend dat ik daar niet eens aan heb gedacht. .
Die bougie is juist prima. Die vonk klapt dan gewoon via de bougie naar aarde. (edit: contactpunt afstand: nee die maakt niet veel uit dan )
Dat ding waar ik laatst een foto van plaatste. Waarvan mij verteld was dat het voor een open lijn was zag Jan staan toenstraks (tenminste hij zag het knopje uitsteken achter de racal). He heb jij een fijnafstemming van en GEE indicator unit. Ikke: geen idee, mij was verteld dat het was om resonanties uit een openlijn te halen. Blijkt een onderdeel uit een passieve radar te zijn en redelijk zeldzaam. (ik heb die Indicator Unit Type 62A opgezocht en een foto gevonden. Ik zie dat ding er niet in maar het wel de zelfde knop)
Fred
Pietdepiet
Even de gates van elkaar losgehaald. Ik meet 0.3V HF als ik de oscillator aan de gate hang, zodra ik hem loshaal meet ik 3V. Ik neem aan dat deze BF247A's ook stuk zijn? Dan zet ik er wel die twee BF245A's in...
Pietdepiet
Ik bedacht mij opeens iets.
Stel dat je nou een mixer neemt. Je sluit op zijn ene gate een oscillator aan, die op een bepaalde frequentie staat.(Dit is dan toch de draaggolf?) Op zijn andere gate injecteer je een audiosignaal. Dan zou je dus als eind-resultaat draaggolf-audiosignaal krijgen. Als je daar nou een paar zend-trappen+antenne achter hangt. Heb je dan een zender? Of moet je draaggolf+audiosignaal hebben? Lijkt mij weinig uit te maken...
Of is dit grote onzin?
/e Ohja, wat ik al een tijdje wilde vragen, is of iemand goed kan uitleggen wat die 'Q' nou precies is. Ik heb wel op internet gezocht, maar veel wijzer word ik niet.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op donderdag 21 augustus 2008 22:00:59 (15%)]
Een mixer geeft verschil èn somfrequenties, en vaak ook de ingangsfrequenties, aan de uitgang door.
Dus als je audio en draaggolf in een mixer stopt, krijg je draaggolf, draaggolf - audio (de lage zijband), en draaggolf + audio (de hoge zijband). Je hebt dan dus AM gemaakt.
De audiofrequentie zelf komt er in beginsel dus ook uit, maar die verdwijnt onmiddellijk reddeloos in de eerste de beste afgestemde kring.
Q is een maat voor het "uittrillen" van de kring. Denk aan een luidklokje. Als het "ping." zegt is de kwaliteit, de Q dus, klein. Er is veel demping, misschien raakt iets het klokje.
Als het "pingngngngngngngngngng....." zegt is de Q groot.
De Q is gelijk aan 2pi maal de opgeslagen energie in de kring, gedeeld door de afgegeven energie per periode.
Hoe hoger de Q, hoe moeilijker het is om de kring op een àndere frequentie dan precies zijn eigen resonantie te laten trillen. Vandaar dat een hogere Q overeen komt met een kleinere bandbreedte in verhouding tot de resonantiefrequentie. In formule: Q = f0/B
Een getallenvoorbeeld: een kring die op 1 MHz afgestemd is, en waarvan de bandbreedte 20 kHz is (gemeten tussen de beide punten waar de spanning tot 70% gezakt is t.o.v. het maximum; de 3dB punten dus) heeft een Q van 50.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Even melden dat ik er ook weer even ben. Net weer teruggekeerd van bijna 4 weekjes fietsen in schotland. Ik zal me binnenkort weer even inlezen in wat er allemaal speelt hier.
Pietdepiet
Ik begrijp dat je geen goed weer hebt gehad;)
Tijdens mijn week fietsen door Duitsland geen regen gehad, terwijl dat wel elke dag voorspeld werd.
Ik ga nu (zonder fets) de kringen gelijk dippen, en dan de BF245A's erin zetten. Ik begrijp dat het dan zou moeten werken. Wat ik mij dan nog afvraag, is of die ruis weg is, als hij goed werkt? Ik kan mij namelijk niet voorstellen, dat ik ook maar iets zal horen zo.Behalve die ruis
@FET Maar is SSB dan niet alleen de hoge, of alleen de lage zijband?
Zou je ook deze zin willen uitleggen? 'gemeten tussen de beide punten waar de spanning tot 70% gezakt is t.o.v. het maximum; de 3dB punten dus'
Dat begrijp ik niet helemaal.(Lees: 'helemaal niet')
Ja, natuurlijk is SSB (single side band) een enkele zijband, hoezo? Dat komt dan ook niet uit een gebalanceerde mixer. Je moet de ongewenste zijband daarna ècht nog wegfilteren.
Heb je nog nooit die grafiek van de "doorlaat", de respons, van een resonantiekring gezien? Die berg?
Nou, de top is 100%, en dan kun je links naar beneden, of rechts. In beide richtingen kom je vanzelf langs het punt van 70%. De "breedte van de berg" geven we nu op tussen die punten van 70% hoogte.
En dat 70% van volle spanning overeenkomt met -3dB van het volle vermogen, is gewoon het decibelverhaal.
Pietdepiet
Ja precies, dan snap ik dat...
Nee, de grafiek nog nooit gezien, maar nu snap ik het.
Maar nogmaals:
Wat ik mij dan nog afvraag, is of die ruis weg is, als hij goed werkt? Ik kan mij namelijk niet voorstellen, dat ik ook maar iets zal horen zo.Behalve die ruis
fred101
Golden Member
Ik heb een verhuistrafo gehad. Hoe weet ik, op een niet destructieve manier, of deze een 240W/110V apparaat kan voeden.
Ik kreeg ook nog een 1400VA/26V trafotje. Het zit alleen nog in zijn gebruiker. Een joekel van een ultrasoon generator. Er zit een soort tv antennesocket achterop en je kunt hem aan en uit zetten. Dat is alles (op zijn 25 kilo na) Nu lijkt me zo'n ding erg handig om varco's, knoppen en schakelaars schoon te maken maar is het mogenlijk zelf een bad daar voor te maken of kan ik hem maar beter als lineair voor 136KHz gebruiken ?
Fred
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Op 25 augustus 2008 22:21:33 schreef fred101:
Ik heb een verhuistrafo gehad. Hoe weet ik, op een niet destructieve manier, of deze een 240W/110V apparaat kan voeden.
Een stel 100W 230V lampen er op aan sluiten, of een 500W bouwlamp.
fred101
Golden Member
En dan, net stoppen voor er rook uitkomt of zakt de spanning alleen in en fikt er niets door want dan sluit ik hem gewoon op de wobbelaar (het apparaat) aan en meet de spanning.
Fred