Op 28 september 2008 14:57:52 schreef Frederick E. Terman:
[...]Andersom! Een cosinus is een kwart periode éérder gestart en zit al op 1 als t=0. Een sinus is pas een kwart periode later op de 1 aangeland.
En nee, dat is niet net hoe je het bekijkt.

Ohjawel, leg het blaadje maar eens ondersteboven :)

@Piet: PICjes kun je toch vrij gemakkelijk normaal kopen?
Ja, precisiecondensatoren zijn duur. Nouja, 4 euro is vrij veel, maar ach, het gaat maar om 1 zo'n dingetje.

Op 28 september 2008 18:45:14 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Ohjawel, leg het blaadje maar eens ondersteboven :)

Haha, zo kan het ook ja;)

Ja zijn wel te krijgen, maar duur. Ik geef toe dat het 'flauw' is om ze te samplen maar ja...

Hoe zijn keramische c'tjes eigenlijk? 20%?

Ja eentje. En over die pics, ik twijfel een beetje. Aan de ene kant is het flauw om ze te samplen, maar aan de andere kant scheelt het me wel 3 euro per pic... Als ze nou eens goedkoper zouden zijn...

Nu we het toch over (p)ic's hebben, bestaan er ook radio's die gebaseerd zijn op ic's?

Zal wel heel dom zijn maar wat versta je onder een pic samplen (sampelen is geen engels en geen nederlands volgens mij)

Fred

Goeie genade, daar koopt Evert eventjes 400 buisjes tegelijk... Het lijkt Fortis wel...
Ik las net ergens op een site dat onlangs op een niet nader genoemde locatie in China een heel pakhuis met buisjes is gevonden die als Japanse legervoorraden uit de Tweede Wereldoorlog waren opgeslagen. Ruim zestig jaar oud, maar splinternieuw dus. Eén of andere firma in Japan heeft er bouwdoosjes voor 0V1's van gemaakt en in de handel gebracht. Kan je ook doen, Evert!

Als een ferriet schroefkern is gebroken en er zit een luchtspleetje veliest hij zijn eigenschappen maar wat als je hem weer stak tegenelkaar duwt ?

Ik heb gisteren niets op 136 gehoord anders dan die piep. Vic heeft echter ook nog geluisterd en die hoort het zelfde. Ook op de 619 hoorde ik die piep met de pc's en alles uit (behalve de ontvanger voor eventuele grapdozen)

Dat met die kristallen werkt best mooi, heb ik wel eens mee gespeelt.

Ander vraagje: ik heb een sdr programma gevonden wat eindelijk werkt. Nu heb ik geen hardware maar ik had het volgende bedacht: ik heb de filterfluiter. Daar kan ik een meetzender op aansluiten en dan de uitgang niet gebruiken maar op de ingang het 100Kc van een racal aansluiten. Dan kan ik de meetzender op 90KHz ofzo zetten zodat ik midden in mijn soundcard zit. Dan ben ik echter nog niet breedbandig. Zou het werken om een antenne versterker te maken (zo'n raamantenne met versterker zoals ze vroeger hadden) en deze te mixen met een meetzender en dat de pc in te sturen. Dan is hij ineens geschikt voor het hele meetzender bereik.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (41%)]

Op 29 september 2008 09:52:47 schreef fred101:
Als een ferriet schroefkern is gebroken en er zit een luchtspleetje veliest hij zijn eigenschappen maar wat als je hem weer stak tegenelkaar duwt ?

....

Plakken met 10sec. lijm. Ik heb zo ook wel eens een kerntje gered. De eigenschappen veranderen een klein beetje.

Op 29 september 2008 09:52:47 schreef fred101:
Ander vraagje: ik heb een sdr programma gevonden wat eindelijk werkt. Nu heb ik geen hardware maar ik had het volgende bedacht: ik heb de filterfluiter. Daar kan ik een meetzender op aansluiten en dan de uitgang niet gebruiken maar op de ingang het 100Kc van een racal aansluiten. Dan kan ik de meetzender op 90KHz ofzo zetten zodat ik midden in mijn soundcard zit. Dan ben ik echter nog niet breedbandig. Zou het werken om een antenne versterker te maken (zo'n raamantenne met versterker zoals ze vroeger hadden) en deze te mixen met een meetzender en dat de pc in te sturen. Dan is hij ineens geschikt voor het hele meetzender bereik.

Fred

Er zijn meerdere soorten SDR-programma's. Sommige willen een IQ-signaal hebben, en sommige nemen genoegen met een (gefilterd) signaal wat omlaag gemixt is. Als jouw programma met het laatste genoeg neemt, dan kan je waarschijnlijk de racal gewoon aansluiten. Om welk programma gaat het?

Op 29 september 2008 10:28:14 schreef Frederick E. Terman:
De "piep" is dcf39. Die kun je leesbaar maken met een ascii programma. De shift is 340Hz en de baudrate 200baud.

Ik heb geen flauw idee wat een acsii programma is, ik heb kate en edlin maar dat zijn ascii tekst editors, die zul je vast niet bedoelen :-) Shift ken ik van de repeater maar dat zal hier ook wel iets anders inhouden en baud ken ik van modems. Heb ik hier een modem voor nodig en wat zenden ze dan uit want het is echt keihard.

Het programma is SDRadio en eigenlijk voor XP bedoeld. Ik vond de link via de site van kainka

Fred

@ Piet : Ja joh , ik heb ze niet eens echt geteld , maar het is een voorzichtige schatting . Het kunnen er ook wel 450 zijn ofzo . En wat moet je ermee ? Mijn interesse in geplastificeerde zandkorrels is een beetje afgezwakt , maar in , een door glas gevangen , vacuüm rondvliegende electronen , des te meer . Daardoor :

@ Jim : Inderdaad , geen betere raad dan voorraad .
En dan is die voorraad niet alleen om ECHT te gebruiken , de verzamel woede heeft allang toegeslagen ...:)
Volgens mij zijn de fluitsteentjes boven 20MHz in de regel pas overtone kristallen . ( Gaat het trouwens al wat beter met je vingers ? )

@ Frithjof : Ik hoop wel een betere investering gedaan te hebben als die jongens van Fortis ...( ik heb er nu al meer lol van in ieder geval ;) )

@ FET : Die ascii code is toch niet meer als een manier om op een simpele , standaard manier ("basic") letters en eenvoudige tekens te coderen ( álà teletekst ) ? Als ik het goed onthouden heb , die tabel van 256 verschillende tekens ?

@ Fred : Ja er zitten een boel E-buisjes bij , maar meer P-buisjes . Misschien wordt het de tijd om me eens te verdiepen in die materie . Zal wel niet zo moeilijk zijn , gewoon een gloeispanning van 12 , 15 of 18 Volt , denk ik ...
Btw , had jij niet een één of ander oud EF buisje nodig in een ontvanger in jouw weeshuis ? Er zitten volgens mij best wel oude dingen tussen , en als ik je kan helpen ... Ik meen mij nog een verhaal te herrinneren over staartbuisjes ...

Kom ik meteen op mijn volgende punt : er zitten ook een hoop amerikaanse buizen bij .
Die knapen snap ik echt niet . Daar zit geen logica in , wat betreft de serienummers . Bv de 6AK5 lijkt in de verste verten niet op bv de 6AK6 , wat je misschien wel zou denken . Ga dat maar eens sorteren . Dan kom je niet uit met een ladekastje of drie ...
Daarom mijn vraag : Wat is een logische manier om die Amerikanen op te bergen ?
Een alphabetisch systeem , of een soort bij soort systeem ? Dan heb je meteen weer het volgende "probleem" . Zoek maar even alle datasheets van ongeveer een 100 buisjes op internet ( gaat nog ... ) en onthoud dan ook maar meteen welke eigenschappen er bij welk buisje hoort ( wordt al lastiger ... ).
Ik ben er wel al achter dat een 6 vooraan voor 6,3V gloeispanning staat en 12 voor 12,6V . Maarja , en dan ...
Misschien heeft iemand hier een idee of suggestie , of in elk geval meer ervaring daarmee , ik hoor het graag .

Er zitten ook best nog wel een aantal CV-buizen bij . Zijn dat franse nummers ?
Dan heb ik er ook nog een paar waar alleen maar nummers op staan , is dat weer een apart systeem ?
En dan zijn er ook nog een stuk of 75 waar niks meer uit op te maken valt van de oorspronkelijke stempel , dus dat wordt weer zoeken naar de fabricage code . Heb ik een lijst van , maar ben er ook al achter gekomen dat die niet helemaal klopt of incompleet is .
Heeft iemand een adresje waar wel een complete lijst te vinden is ?

Oja , dan heb ik gelezen dat er ook nog militaire codes zijn ; de zelfde buisjes , maar met een ander nummer ... ( een robuustere uitvoering ofzo ? ) .

Heb je weer een andere manier van sorteren : equivalente types bij elkaar . Maar hoe gelijk zijn ze ? Die europeanen en die amerikanen , bedoel ik . En als de militaire uitvoeringen er ook nog bij komen ...
Ik weet het niet meer zo goed , maar voel me wel en beetje in Valve-Heaven .

Groetjes Evert , die nu eerst de vijftig jaar oude stof van zijn handen gaat wassen .

Ik heb ze als volgt gesorteerd: drie laatjes met losse buizen . Een met ECC, een met EF en een met speciale buizen (klystrons ed)
Dan de rest in kunstof opberg dozen. De volgende groepen:
CV, U, Exx (zonder ecc), ECC(nieuw),ECL, usa, oud zijkontact, zendbuizen, p buizen, oud pennen, magische ogen, nixies, en dan vergeet ik er vast wat.
Dan heb ik ze allemaal in excel gezet en een paar avonden zitten zoeken naar equivalenten. Die staan in de kolomen achter elkaar. Met de Find optie kan ik dan de buis vinden.

De amerikanen gebruiken gewoon nummers, net als een E80F niet gelijk is aan een EF80 of een ECC81 geen ECC84 is, is bij een amerikaan een bijna het zelfde nummer, niet bijna de zelfde buis.

CV is militair engels. Van veel buizen zijn ook nog special quality uitvoeringen maar ook glazen/metalen varianten. Militaire buizen hebben ook wel JAN nummers.
Er zijn conversie lijstjes. Ik zal wel wat links zoeken en je mailen.

U: buizen die direct aan netspanning hangen
P: deze hebben afwijkende gloei en zaten vaak in tv's. Ze zitten in serie maar dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk want in de datasheets lijkt het alleen een kwestie van vreemde gloeispanningen. Maar ik denk dat het zoiets als duit is: 22V als er 10 in serie in een 220V a toestel zaten

Dan heb je nog diodes, klystrons, thyratrons, stabilisators, magnetrons enz.

Ik heb gisteren met rtty gespeelt maar hij kan er niets van maken. Wat andere luisteraars vonden het ook niet rtty achtig klinken. Bij die draagolf gebeurd er niets op die "bursts" verschijnt er een rits tekst maar dat is gewoon een berg letters door elkaar.

Ik heb wel gisterenavond diep in de ruis CW achtige signalen gehoord maar de software kon je niet vertalen, daar was het te zacht voor. Daar moet ik nog betere instellingen voor zoeken.
Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]

E-buizen zijn allemaal voor dezelfde gloeispanning (6,3V). Daardoor kunnen hun gloeidraden handig parallel staan. Wat wel anders kan zijn is hun gloeistroom. Een eindbuis verbruikt meer vermogen, en dus meer stroom, dan een klein buisje.

P-buizen zijn allemaal voor dezelfde gloeistroom (0,3A). Daardoor kunnen hun gloeidraden handig in serie staan. Wat wel anders kan zijn is hun gloeispanning. Een eindbuis verbruikt meer vermogen, en dus meer spanning, dan een klein buisje.

Voor U-buizen geldt hetzelfde, alleen dan 0,1A.

Er bestaan trouwens heel veel buizen voor 6,3V bij 0,3A.
Die kun je dus zowel als P- als als E-buis beschouwen.

Op 29 september 2008 23:46:37 schreef Radioortje:
@ FET : Die ascii code is toch niet meer als een manier om op een simpele , standaard manier ("basic") letters en eenvoudige tekens te coderen ( álà teletekst ) ? Als ik het goed onthouden heb , die tabel van 256 verschillende tekens ?

Op 30 september 2008 08:19:17 schreef fred101:
Ik heb gisteren met rtty gespeelt maar hij kan er niets van maken. Wat andere luisteraars vonden het ook niet rtty achtig klinken. Bij die draagolf gebeurd er niets op die "bursts" verschijnt er een rits tekst maar dat is gewoon een berg letters door elkaar.

Jongens, jongens. Wat gaat hier nu toch mis bij jullie?
Ja, ASCII is "gewoon" een code, een tabel.
Net als baudot, wat bij RTTY gebruikt wordt. Alleen is dat een andere tabel.
Net als PSK31, maar dat is wéér een andere tabel.

Als ik nu toch zeg dat DCF39 in ASCII zendt, wat is daar dan zo moeilijk aan te begrijpen?
Het is a) ascii code (dus NIET baudot), b) 200 baud (dus NIET 45, 50 of 300) en c) 340Hz shift (dus NIET 170, 450 of 850).
De variant ASCII hier in gebruik is 8 databits en "even" pariteitsbit. Het laagstwaardige bit wordt het eerst uitgezonden.

En dus moet je een programma hebben waarop je dat kunt instellen.
Is dat allemaal gelukt, dan zie je "DCF39 TEST" en soms wat dingen die je niet goed kunt lezen. Dat is waar het eigenlijk om gaat: de zender wordt verhuurd aan iedereen die dingen op afstand wil schakelen over een groot gebied, zoals elektriciteitsmeters (tariefomschakeling), stadsverlichting en dat soort dingen.

Op 30 september 2008 09:18:27 schreef Frederick E. Terman:
E

Als ik nu toch zeg dat DCF39 in ASCII zendt, wat is daar dan zo moeilijk aan te begrijpen?
Het is a) ascii code (dus NIET baudot), b) 200 baud (dus NIET 45, 50 of 300) en c) 340Hz shift (dus NIET 170, 450 of 850).
De variant ASCII hier in gebruik is 8 databits en "even" pariteitsbit. Het laagstwaardige bit wordt het eerst uitgezonden.

Wat daar moeilijk aan is: dat ik tot een week geleden nog nooit van RTTY had gehoord :-) De link had het over baudot. Ik heb verder nog nooit wat met dat soort gedoe gedaan dus ik ben helemaal groen op dat gebied. Ik ben ook al geen computer-guru dus dat is dubbel lastig. Ik gebruik Gmfsk dat heeft een RTTY mode waarin ik een boel kan instellen. Terwijl ik met de ontvanger en geluidskaart aan het stoeien was heeft Jim via NOS wat gegevens gepoogd te vinden en waren er nog een paar oude rotten die vroeger met RTTY gewerkt hebben en ook de nodige adviezen hadden. Kortom we kwamen er niet uit. Wel dat het gebruikt wordt waarvoor jij vertelde dus toen dachten wij dat het misscjien alleen stuurcodes zijn die dus niet uit leesbare tekst bestaan. Dat is dus ook de reden dat het in amerika niet mag las ik. Daar wordt die frequentie gebruikt voor die toepassing.
Met jou gegevens zou het nu moeten lukken want dat zijn op een klein detail na de ontbrekende gegevens.
Ik kan de shift niet instellen op 340, (ook niet 450) wel 240, 350, 425, daar ging het dus al eerst mis. Ik heb nu net ook gevonden dat ik ook 8(ascii) kan kiezen ipv baudot waar hij op bleek te staan en parity stond standaard op even. Stopbits is 1,5 staat in de software maar kan ook op andere waardes en dan kan ik nog gewoon of reverse polarity instellen.
Vanavond een nieuwe poging.

In de verzamelde postings van verschillende genieters meende ik een wat hoog "ja maar" gehalte te bespeuren.. ;)
Je kunt gerust een shift van 350 instellen. Veel programmas hebben 425 en dat lukt óók, er komt dan alleen wat meer ruis mee.
De snelheid is wel belangrijk, dat moet echt 200 zijn.

Polariteit is uiteraard ook belangrijk, maar je kunt die termen "standard" en "reversed" gelijk vergeten. Noem het liever "de ene" en "de andere", want geen mens is het erover eens wat wat is (er is wel een afspraak, maar geen amateur neemt de moeite die op te zoeken, en ik zeg het niet want de helft zegt dan toch weer dat het niet waar is).
Je kunt natuurlijk, in plaats van polariteit te wisselen, ook gewoon je ontvanger van LSB op USB omzetten (en dan opnieuw afstemmen, anders hoor je hem niet meer :)).

Dat "Ja, maar" is je eigen schuld, ik word hier veel te wijs en dan gaan ik zelf nadenken en ook wel eens denken dat ik er ook verstand van heb ;-) maar meestal word ik snel wel weer wreed uit die mooie droom terug met mijn beide voetjes op aarde gezet. Maar als je alleen ja en amen zegt leer je niets. Dat maakt dit topic zo leuk. De afwisseling van zwaar diepgaand theoretisch gedoe tot heel praktische dingen en dat er zo leuke discussies ontstaan die daardoor vaak leerzaam zijn.

Fred

Ik durf wel te stellen dat Fred in zijn eerste jaar meer geleerd heeft dan ik in het eerste jaar.
(/smoes) maar ik had ook alleen maar Zoo... werkt de Radio in huis.

Voor radioortje en nijntje dreigt hetzelfde te gaan gelden.

Op 30 september 2008 13:01:03 schreef Frederick E. Terman:
Ik durf wel te stellen dat Fred in zijn eerste jaar meer geleerd heeft dan ik in het eerste jaar.
(/smoes) maar ik had ook alleen maar Zoo... werkt de Radio in huis.

Jaaa, maar daar stonden geen torren in, dus niet eerlijk. :-)

Op 30 september 2008 13:01:03 schreef Frederick E. Terman:
Ik durf wel te stellen dat Fred in zijn eerste jaar meer geleerd heeft dan ik in het eerste jaar...

Goede opmerking. Ik zal eens nadenken wat ik wist na een jaar met elektronica bezig geweest te zijn.
Ik denk dat Fred, Pietdepiet en Radioortje hier inderdaad sneller leren dan veel anderen. Hier komt nog bij dat HF bij een van de moeilijkste delen van de elektronica hoort.

Op 30 september 2008 14:59:22 schreef rbeckers:Goede opmerking. Ik zal eens nadenken wat ik wist na een jaar met elektronica bezig geweest te zijn.
Ik denk dat Fred, Pietdepiet en Radioortje hier inderdaad sneller leren dan veel anderen. Hier komt nog bij dat HF bij een van de moeilijkste delen van de elektronica hoort.

Verschil is dat er nu internet is en wij vroegah alles uit de bieb of van pa of uit ondervinding moesten leren. (au, 600 volt gelijk bijt)

Ik was eens aan het denken. (En nou moeten jullie niet denken: 'Goh, die Nijntje is wel heel dom. Hij zal de AM-Modulatie wel weer niet snappen!'. Dat is namelijk niet zo!) Wat ik me wel afvroeg is het volgende:
Stel je hebt een draaggolf van 5Mhz. Je moduleert daarop een frequentie van 1Khz en een van 2Kz. Dan krijg je dus zijbanden op 4,999Mhz, 5.001Mhz, 4,998Mhz en 5,002Mhz. Als je nou een liedje hebt, daar zitten heel veel tonen in. Is het dan zo dat je heel veel zijbanden hebt?

/e Valt mij nu pas op dat er sinds ik ging slapen gisteravond er iets meer posts zijn bijgekomen.
Ik denk inderdaad dat internet wel heel erg helpt. Waaronder dit forum natuurlijk!
[ot] Mag 35 pagina's tegenwoordig?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (18%)]

De frequenties die je berekend hebt, worden eigenlijk geen zijbanden genoemd, maar zijfrequenties.

Neem je nu spraak of muziek, dan komen er zoveel zijfrequenties, dat ze samen een hele frequentieband vormen, of eigenlijk twee: één band vanaf de draaggolf een paar kHz naar beneden, een één band vanaf de draaggolf een paar kHz omhoog.
En dàt (tataaaaa) zijn nu de zijbanden; de lage en de hoge zijband.

Leren gaat, als he goed is, per generatie sneller. Omdat er betere leermiddelen zijn, en ook omdat veel van wat er al bestaat, inmiddels gemeengoed is geworden.
Toen Einstein met zijn relativiteitstheorie kwam, waren er maar een paar mensen op de wereld die hem snapten (of dat was althans het verhaal); toen ik op de middelbare school zat kregen we hem gewoon in de natuurkundeles.

Het is leuk, al die oude radioboekjes te lezen. Maar pas daarmee wel op!
Aan de éne kant staat er een boel uitleg in over dingen die toen nieuw waren. Maar aan de andere kant werd er toen ook de nodige onzin uitgekraamd, misschien nog wel meer dan nu. Voor een beginner is het soms lastig zin en onzin van elkaar te onderscheiden. :)
Gewoon veel lezen, het is leuk en alles valt vanzelf op zijn plaats na een tijdje.

Op 30 september 2008 18:28:23 schreef Frederick E. Terman:

Toen Einstein met zijn relativiteitstheorie kwam, waren er maar een paar mensen op de wereld die hem snapten (of dat was althans het verhaal); toen ik op de middelbare school zat kregen we hem gewoon in de natuurkundeles.

Ik kan uitrekenen wat de massa van een object is op bijv. 90% van de lichtsnelheid. Maar dat voorstellen is een heel ander verhaal. Nog moeilijker: zwarte materie en zwaartekracht.

Dus kunnen we het mischien beter hebben over modulatie. ;)

Zwarte materie: Dat is niet moeilijk, stel je een emmer zwart zand voor: taalkundig is dat zwarte materie.
Blij dat ik ook mijn wetenschappelijk steentje kan bijdragen :-)

Ik loop nu steeds vaker dan me lief is vast op wiskunde. (ik kan optellen, aftrekken, delen, worteltrekken en machten, heb een vaag idee wat sin/cos/tan is en weet een beetje van complexe getallen maar dat is wel de grens, hopeloos dus :-( Wiskunde zal wel uiteindelijk de limiterende factor worden. Erg jammer want het trekt me wel maar ik heb er absoluut geen aanleg voor. Ook geen idee waar ik moet beginnen. Vectoren en smithcards zijn in ieder geval grafisch dus misschien lukt dat.

Genoeg geklaagd, er moeten uiteindelijk ook "bouwers" zijn en dat gaat me gelukkig wel goed af en je kunt (helaas) niet overal goed in zijn.

Ben in ieder geval blij dat ik met jullie hulp al zo ver ben gekomen. DANK U WELBELEEFD

Fred

De duistere materie die modulatie heet lijkt mij inderdaad wat helderder te zijn dan zwarte materie en zwaartekracht ...

En het moet gezegd worden dat alleen een goede leermeester goede leerresultaten verkrijgt . Dank dus aan alle goeroe's hier op dit forum en ook op andere fora uiteraard .

Maar allen nog bedankt voor de uitleg over de buizen en hun soorten . Het is mij wel iets duidelijker geworden .
Alleen wat ik bedoel met dat ik die amerikaanse knapen niet begrijp , is dat een ECC hier een dubbel triode is op 6,3V gloeispanning . De cijfers erachter specifiseren de eigenschappen . Maar het blijft een dubbel triode .
De kreten AK of what ever op de USA buisjes leveren geen gelijk soortige buizen op ( ja , de 6 of 12 geven de gloeispanning wel aan ) .

Mijn JAN-netjes en CV-tjes netjes bij elkaar in een doosje .
Mijn europese buizen , om het zo maar te noemen , redelijk gesorteerd in een ladekast .

Groeten Evert

@ FET : Simpel en doeltreffend . Legt in een paar woorden een hoop uit , die Zweed .
Grappig detail vind ik wel dat bv de bekende germanium diode reeks OA waarschijnlijk zijn naam heeft gekregen vanuit het buizen denkpunt , want het klopt wel . En in het buizen tijdperk ook nog veel gebruikt , die diodes .
Uit zijn verhaal blijkt dus ook dat er geen "ritme" in die Amerikaantjes zit .

@ Hugo : Die kon ik al , en heb veel info uit onder andere die website gehaald .

Waar ik ook veel info vandaan heb , is deze :
http://tdsl.duncanamps.com/
en deze :
http://www.radiodatabase.nl/

Groetjes Evert

[Bericht gewijzigd door Radioortje op (11%)]