Op dinsdag 28 juli 2026 19:51:55 schreef DK:
En weer 300 miljoen belastinggeld en 500 miljoen bedrijveninvestering

Beide die de komende paar jaar door de belastingbetaler weer terugbetaald mag worden

100 euro per energierekening

Als je van 150 naar 100 euro gaat lijkt me dat een prima deal. Die 300 miljoen is nog geen 17- euro per inwoner van dit land. En voor zover je het niet begrijpt, de accu’s worden gebruikt als buffer voor wind en zonne-energie. Gratis stroom die we anders niet kwijt kunnen.

Op dinsdag 28 juli 2026 20:30:07 schreef Hubie:
Eer dat de Sahara leeggeschept is ....

Dat zegden ze 150 jaar geleden ook over steenkool, en 100 jaar geleden over petroleum. Al wat niet (in voldoende mate) natuurlijk wordt bijgeproduceerd, geraakt vroeg of laat uitgeput.

Of leert het mensdom dan echt niet bij?

Trouwens de Sahara dient niet leeggeschept te worden, er is daar meer nood aan schaduw en irrigatie. Er zijn alsmaar meer mensen dus er moet alsmaar meer voedsel geproduceerd worden. Maar ook dat is voor sommigen te simpel geredeneerd.

Op dinsdag 28 juli 2026 20:28:35 schreef Zeeuwsekees:

Als je van 150 naar 100 euro gaat lijkt me dat een prima deal. Die 300 miljoen is nog geen 17- euro per inwoner van dit land.

Dan reken je alle minderjarigen, niet(s) verdienende inwoners, asielzoekers en zelfs baby's mee!
"Goede" voorstelling van het bedrag per inwoner! _/-\o_

Op dinsdag 28 juli 2026 19:48:18 schreef Arco:
Ze hebben een mindere energiedichtheid als Li-ion, maar zijn wel millieuvriendelijker...
En ze werken in koude: 90% capaciteit bij -40 graden en laden kan ook bij die temperatuur.

Er zitten nog wel wat meer haken en ogen aan dan dat iedereen ons wil laten geloven, ze werken totaal anders en zal er dus ook anders 'geregel' bij komen kijken. En voordat je denk dat het hier om je gewone keukenzout gaat, dan moet ik iedereen teleurstellen.

Sodium-Ion Battery Reality Check

Maar over tijd zal deze ontwikkeling ook verbeteren/veranderen, waardoor het aantrekkelijker gaat worden ... als er in de tussentijd niet weer iets anders is uitgevonden .. en die komt er ook aan in de vorm van Solid State. Maar er is nu nog een groot breekpunt voor massa productie, de extreem hoge productiekosten.

Toyota confirms first production car with solid-state batteries & 1000km Range

The biggest problem with solid-state batteries may finally be solved

Lithium Solid-State Batteries in 2026: Promise, Physics, and the Path to Commercial Reality

Op dinsdag 28 juli 2026 20:28:35 schreef Zeeuwsekees:
[...]
Als je van 150 naar 100 euro gaat lijkt me dat een prima deal. Die 300 miljoen is nog geen 17- euro per inwoner van dit land. En voor zover je het niet begrijpt,

Die "gratis" stroom kost de energieleverancier geen €0.03/kWh als ze hem daarna ergens anders hadden moeten inkopen

Zelfs als we 365 dagen per jaar een overschot hadden, verdient dat ding zichzelf nog niet terug

Die investering wordt gewoon over 3-5 jaar afgeschreven op de consument

"Zout" is in dit geval een te makkelijke voorstelling van zaken. Het gaat om sodium oftewel natrium. Dat moet eerst uit het zout vrij gemaakt worden en dat kost de nodige energie.

Op dinsdag 28 juli 2026 20:19:34 schreef Paulinha_B:
Dat zegden ze 150 jaar geleden ook over steenkool, en 100 jaar geleden over petroleum. Al wat niet (in voldoende mate) natuurlijk wordt bijgeproduceerd, geraakt vroeg of laat uitgeput.

Zout is daar ECHT een uitzondering op. Deze planeet bevat een idiote hoeveelheid van dat spul. Waar we dus petroleum in 100-200 jaar "op" kunnen krijgen, ligt dat met zout in de miljoenen jaren. (Dat was een schatting. Samen met chatgpt uitgerekend komen we op 18 miljard jaar. Meer dan de garantietermijn op deze planeet!)

Dit is natuurlijk aangenomen dat we niet meer batterijen gaan maken dan we nu doen. Als je gaat aannemen dat we voor het grootste gedeelte van die tijd rond de 10x meer accus nodig hebben dan nu, dan gaat de planeet zelf toch wel langer mee dan de zoutvoorraad. Het argument: "zal mijn tijd wel duren" gaat hier echt gewoon op.

Op dinsdag 28 juli 2026 21:15:49 schreef KlaasZ:
Dat moet eerst uit het zout vrij gemaakt worden en dat kost de nodige energie.

Dat is vergelijkbaar met het laden van de accu voor de eerste keer. Misschien is Na-Cl sterker dan de binding die in de accu gemaakt en verbroken wordt. In dat geval kan het 1.2, 1.5, of misschien wel 2x meer energie kosten dan de uiteindelijke capaciteit van de accu.

@KlaasZ\Ja ok,dat klopt maar kobalt,lithium en al die andere grondstoffen moeten ook bewerkt worden.Dat kost ook energie.

Op dinsdag 28 juli 2026 19:52:03 schreef Hubie:
@Arco + er hoeven geen arme sloebers meer in de grond te wroeten,

Die komen nu om van de honger. Geen (slaven)arbeid, geen loon!

Op dinsdag 28 juli 2026 20:38:36 schreef Paulinha_B:
[...]

Steenkool verdwijnt. Dat wordt CO2. En CO2 is lastig om te zetten naar steenkool. Dat geldt nog meer voor petroleum, maar dat geldt niet voor zout of natrium. Dat kan allen maar verdwijnen via een kernfusie of -splitsingsproces. Bij de productie van natrium komt chloor vrij. Wat doe je daar mee? Zelf zou ik als even niemand kijkt gauw de gaskraan van mijn verzamelde chloorgasflessen opendraaien. Dan ben ik daar ook weer vanaf.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (62%)]

Inderdaad,net als hier,nog geen 100 jaar geleden....
Je moet toch ooit, ergens, een keer beginnen om daar een eind aan te maken?

[Bericht gewijzigd door Hubie op (18%)]

Op dinsdag 28 juli 2026 22:32:25 schreef ohm pi:
Bij de productie van natrium komt chloor vrij. Wat doe je daar mee?

Chloor is anders een van de stoffen die heel veel in de chemische industrie wordt gebruikt, vraag genoeg denk ik zo.

Ohm pi's voorouders zijn toevallig niet afkomstig uit de streek rond Ieper?

Zelf zou ik als even niemand kijkt gauw de gaskraan van mijn verzamelde chloorgasflessen opendraaien. Dan ben ik daar ook weer vanaf.

(nonius pakt alvast z'n zakdoek, urineert erop en bindt hem voor z'n mond)....

Metallisch natrium is trouwens ook niet zo'n fijn product. Vergeleken bij een natrium-brand is een Lithiumbatterij-brand kinderspel. Bonuspunten voor wie een natriumbrand blust met water >:)

(maar het zal wel chemisch gebonden zijn, in één of andere zoutvorm)

@Nonius kent zijn geschiedenislessen nog goed, proficiat! Voor wie minder op de hoogte is: toen de Duitsers in de eerste wereldoorlog chloorgasbommen afschoten op de vijand, kregen de Engelse soldaten de aanbeveling om, bij gebrek aan beter, een vochtige vod voor hun neus en mond te houden. In extreme nood kon dat een be-urineerde sok worden...

Enne, 1/4 van van voorouderslijn stamt wel degelijk uit het Ieperse, mijn dooppeter was tuinman op het befaamde Engelse kerkhof Tyne Cot. (cfr. https://en.wikipedia.org/wiki/Tyne_Cot)

Zie nu pas dat het om zeezout gaat...Dat is helemaal makkelijk te winnen.Het ontwikkelen van dit soort accu hoeft niet meer.Dat heeft China al gedaan...

Vind het wel heel interessant: over X jaar zal ik mijn accu's toch moeten vervangen en dan is zeezout toch wel een heel goed idee...

Zoutaccus zijn er al jaren, is oud nieuws, in allerlei varianten maar moeten nog serieus uitontwikkeld worden voor massa gebruik.

Een van de belangrijkste nadelen die ik hier nog niet genoemd heb gezien is het probleem dat een zoutaccu geen piekbelasting aan kan. Daardoor moet je fors overdimensioneren of een conventioneel lithium pack of super-condensator bank er bij zetten.

Ook Ijzer/nikkel batterijen bestaan al ruim 100 jaar (aka de Edison batterij).

Op dinsdag 28 juli 2026 19:52:03 schreef Hubie:
@Arco + er hoeven geen arme sloebers meer in de grond te wroeten,zie boven.Zout kun je praktisch zo oprapen.

Dan zijn ze werkeloos en dan komen ze dus hierheen...

Probleem met de nikkel-ijzeraccu is dat de laad/ontlaadefficiëntie heel laag is. Ik meen dat het systeem als geheel meestal maar rond de 70% zit.

Ze kunnen wel heel erg lang mee gaan. Een accucel kan zomaar 30-40 jaar oud worden.

Op woensdag 29 juli 2026 16:02:54 schreef fred101:
[...]Dan zijn ze werkeloos en dan komen ze dus hierheen...

Ja, het is een duivels dilemma. Het is mensonterend werk zoals het daar gaat, maar wat als het werk er niet meer is? Ze moeten ergens van overleven en in europa is het vrij lastig om daadwerkelijk te sterven aan armoede.
De wil is er vaak wel bij europese ondernemers om wat te starten in Afrikaanse landen maar heel vaak botsen ze dan keihard met hun neus op de muur van vriendjespolitiek en corruptie.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (55%)]

Om nog maar niet te spreken van het tegenwerken van ontwikkelignshulp, juist door de partijen die willen dat die mensen NIET hiernaartoe komen...

en NL heeft een flinke zoutvoorraad in de bodem zitten, rondom hengelo oa.

waren die nickel ijzer accu's die dingen welke in de 70's nog in centrale NV systemen zaten? een rvs behuizing met vaak zwarte lak die na vasthouden overal op jezelf zat in schilfers. ben die dingen niet zelden tegengekomen van 25-40 jaar oud en hingen nog aan de oplader.

nog beter. zoutaccu om energie in op te slaan, en het chloor in het zwembad

Op woensdag 29 juli 2026 17:26:23 schreef testman:
en NL heeft een flinke zoutvoorraad in de bodem zitten, rondom hengelo oa.

waren die nickel ijzer accu's die dingen welke in de 70's nog in centrale NV systemen zaten? een rvs behuizing met vaak zwarte lak die na vasthouden overal op jezelf zat in schilfers. ben die dingen niet zelden tegengekomen van 25-40 jaar oud en hingen nog aan de oplader.

Ja, daar hadden wij er 2 van in de flat, van Kagenaar, beige-grijs gespoten hamerslaglak.
Die accu's hebben er iets van 45 jaar in gezeten, van die losse cel blokken met stripjes gekoppeld.
Volgens mij waren dat 2 sets van 10 cellen in serie omdat die maar 1,2 volt zijn.
Ging gewoon demi water in.
Kasten , met een enorme grote trafo er in, zijn weggegaan, de 24 volt lampen in zo'n bull eye door decentraal vervangen.
Er zat een mooi kantelsysteem in met een kwilkschakelaar om de netuitval te detecteren.
Die moet nog ergens in een doosje ingepakt liggen.

Op woensdag 29 juli 2026 16:02:54 schreef fred101:
[...]Dan zijn ze werkeloos en dan komen ze dus hierheen...

Natuurlijk niet,je denkt toch niet dat die Chinezen zelf in of onder de grond gaan zitten wroeten? Daar hebben ze (betaalde) Afrikaanse slaven voor.

Op woensdag 29 juli 2026 18:55:34 schreef revado:
[...]

Ja, daar hadden wij er 2 van in de flat, van Kagenaar, beige-grijs gespoten hamerslaglak.
Die accu's hebben er iets van 45 jaar in gezeten, van die losse cel blokken met stripjes gekoppeld.
Volgens mij waren dat 2 sets van 10 cellen in serie omdat die maar 1,2 volt zijn.
Ging gewoon demi water in.
Kasten , met een enorme grote trafo er in, zijn weggegaan, de 24 volt lampen in zo'n bull eye door decentraal vervangen.
Er zat een mooi kantelsysteem in met een kwilkschakelaar om de netuitval te detecteren.
Die moet nog ergens in een doosje ingepakt liggen.

ik kwam mn laatste van die kasten tegen in een voormalig hotel technische ruimte ( pas 20 jaar geen hotel meer ofzo ) ik kwam binnen en het stond er zo te brommen dat je oordoppen nodig had. bleek er een 6 tal grote magneetrelais te zitten parallel over de distributie voedingen van verdelers elders. die relaiscontacten stonden in serie en schakelden de NV in. hop die meuk eruit geveegd. NV kast zelf had ook nog voeding erop staan, maar was wel defect. ding had al sinds 1994 geen onderhoud meer gehad, logboek uit 1975 zat er nog bij. een hele zware bak met die NiCd natte cellen die gortdroog stonden. onder plafonds kwam ik nog NV tegen op dat 24V systeem.