Beste mensen,

Ik zou graag db SPL willen converteren naar dB/V of mV.
Dit omdat fabrikant van printje zegt dat wanneer je er een bepaald dB SPL instuurt, u aan de uitgang een bepaalde spanning krijgt. Om dit te testen of dit waar is zou ik gewoon een sinus willen insturen met een bepaalde amplitude. Daarvoor heb ik de conversie nodig van dB SPL naar dB/V of mV.

bedankt,
Jef

SPL = sound pressure level.
Het aantal dB SPL is het aantal dB boven een geluidsdruk van 20 μPa.
Het gaat dus om geluidsgolven.

wat je bedoelt is hoogstwaarschijnlijk een microfoon die een bepaalde spanning zal afgeven voor een gegeven geluidsdruk
wat je dus nodig hebt is een geijkte db SPL meter
je kan ook (maar ZEER onaauwkeurig) een luidspreker nemen. daar de grafiek van bekijken en bij een bepaalde frequentie en vermogen de geluidsdruk bepalen op een bepaalde afstand en dan zo de gevoeiligheid testen van je microfoon.

om kort samen te vatten de omzetten van SPL naar dB/V hangt van je microfoon af
en anders meer details graag

ja ik bedoel met een microfoon. De fabrikant van deze print met microphone zegt dat je bij 94 dB SPL een uigrangsspanning moet krijgen aan de output van amplifier van 100mV, als dit niet zo is moet je dit bijregelen met pot. Dit wou ik dus testen. Maar ik kan dus niet in SPL niveaus werken, daarom de vraag om dit om te zetten.

Je hebt of een calibrator nodig (die b.v. 94 dB / 1000 Hz SPL geeft) waar de meetmicrofoon op aansluit, of opstelling met een aparte geluidsbron en een dB meter waarvan je de nauwkeurigheid kent, bijvoorbeeld door die even te calibreren met eenzelfde calibrator.

Ik heb er zelf zo een: http://www.sagetechnologies.com/principals/rion/images/nc73_small.jpg
Overigens moet zo een apparaatje zelf ook weer gecontroleerd zijn tegen een dB meter met bekende nauwkeurigheid, anders weet je nog niets..

Een SPL niveau is niet om te zetten in en spanning oid, daartussen zit immers de onbekende gevoeligheid van de microfoon.
0 dB SPL is zoals al geschreven enkel een bepaald drukverschil.

Een paar vragen. Welk type microfoon gebruik je en zitten daar geen specificaties bij. Bij elke fatsoenlijke microfoon staat aangegeven welke spanning hij afgeeft bij een bepaalde geluidsdruk.
Zit het printje in de microfoon of is het een losse voorversterker en kun je dan een schema ervan laten zien.
Waarom is precies 100mv uitgangsspanning zo belangrijk voor je? Je hangt de uitgang van je printje toch weer aan een versterker met en dan maakt niet zoveel uit of er 100, 50 of 150mv uit komt. Dat scheelt maar een paar db en daarom heb je een volumeregelaar op je versterker.
Als je bovendien je microfoon op een normale manier gebruikt bereik je toch al gauw een dynamiekomvang van 60db. Dat houdt in dat de uitgang van je printje grofweg kan varieren van 1mv tot 1000mv.
Dit is niet het hele verhaal maar als ik meer gegevens van je krijg kan ik je misschien verder helpen.
groeten Ton