Ik heb een tomtom (met mp3 optie) via de inline aan mijn autoradio aangesloten. Hij doet het prima totdat ik de TomTom laat laden via de "sigarettenplug". Er komt dan een harde hoge fluittoon. Ook als de motor niet loopt. Reageert ook niet op het toerental. Ik dacht direct aan een aardlus maar na vele experimenten ben ik er inmiddels vrij zeker van dat dit niet het geval is. In een van de topics: "Fluittoon in audio" wordt precies hetzelfde probleem beschreven. De oorzaak zou de "SMPS" zijn. Daar wordt geadviseerd een 20 khz filter aan te sluiten ook wordt gesproken over een scheidingstrafo. Ik heb echter geen idee wat hier precies bedoeld wordt, wanneer je voor een trafo of een filter kiest en hoe je dat zou moeten aansluiten. Ik heb bij Conrad gezocht naar "scheidingstrafo" en "filter" maar kom er zo niet uit. Wie kan mij helpen???

mvrgr Paul

Dit dingetje bedoelen ze met een scheidingstransformator. Is eigenlijk een 1:1 transformator. Deze zorgt er voor dat de 2 toestellen elektrisch niet met elkaar verbonden zijn, maar toch een signaal kunnen doorgeven.

Oke ik begrijp dus dat dit geen oplossing is voor het door mij vooronderstelde SmPs probleem. Want dit dingetje is een oplossing voor een aardlusprobleem. En ik heb een aardlus uitgesloten.Dus rest mijn vraag is een filtertje van 20 Khz een olopssing? wat is dat precies? en hoe sluit ik dat aan?

Paul

Hoe heb je een aardlus kunnen uitsluiten? Heb je bron en weergever galvanisch van elkaar gescheiden?

Ik geloof dat een klein experimentje de oplossing nabij gebracht heeft. Ik had namelijk nog een Booster adapter (type: B070A) liggen en heb die tussen de audiokabels gemonteerd. De installatie gaat een stuk zachter (te zacht) maar de fluittoon was weg. Ik zag op internet wat deze booster adapter doet nl: "Converts high level output from the car stereo to a low-level input for in-car amplifiers, while providing ground loop isolation"!!
Dus toch een aardlus???
En dan nu een ground loop isolator kopen?
Is deze conclusie correct? Of is dat te voorbarig?

Paul

Ik ben voor 99% zeker dat je conclusie correct is: toch een aardlus.