joost53
Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.
bij de Led-VU-Meter op CO staat een massa, maar hoe en waar sluit je die aan (sorry weet er niet veel van ik begin net)
op mijn breadbord heb ik wel een groen aansluitpunt met daaronder een massa tekentje
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=526851
moet ik dan de massa onder pin 2 en onder de condensator naar deze massa verbinden?
alleen zit deze nergens op aangesloten.
ik hoop dat iemand het weet.
klein is fijn
Moderator
Deze werkt beter: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=526851 
Hoe sluit je de massa aan op wat?
Alle gelijke symbooltjes voor voeding (Vcc, Vee, Vdd, Vss, Gnd) hangen per soort allemaal aan elkaar.
Ik weet niet hoe je vu meter eruit ziet en het tekentje op je breadboard is eigenlijk aarde geen massa maar dat terzijde (geen idee waarom ze aardteken gebruiken op een breadboard).
Maar ik neem aan dat je voor je VU meter gewoon een plus en een min hebt. De min is dan de massa. Die 3 aansluitingen op je breadboard kun je aan draaien, dan komt er een gaatje vrij, hier steek je een draadje in en schroef je weer vast. De andere kant van het draadje kun je dan in het breadboard steken.
Mogelijk snap je dit allang maar ik weet dus totaal niet wat je schakeling is dus meer kan ik er ook niet van maken.
edit: nu neem ik even aan dat je de VU meter bedoeld onder schakelingen hier op CO (heb ik net even gevonden). Met dat massa teken hoef je verder niets te doen aangezien dat gewoon aangesloten is via de min aan de rechterkant van het schema. Verder zal je audio ingang naast de signaaldraad ook een min hebben. Deze hangt via de plug, helemaal links in het schema en dan de buitenste cirkel, ook aan de min of massa.
Zou je je vu meter inbouwen in een metalen behuizing dan zou je de massa met de behuizing kunnen verbinden en de plug voor de audio ingang staat dan met zijn metalen buitenzijde via de behuizing aan de min. Alleen de middenaansluiting, waar je audiosignaal op staat hoef je dan aan de potmeter aan te sluiten. Echter is de kans groot dat je het gewoon in een plastic behuizing bouwt. Verder wordt in de audio ook vaak een centrale massa punt gemaakt ergens in je behuizing waar de massa van alle printplaten (bij een grote audioversterker bv) samenkomen dus ipv de massa van printplaat naar printplaat doorlussen. Dit laatste kan nml verstoringen/problemen veroorzaken.
Maar dat is allemaal extra info, voor jou: doe niets met dat massateken en sluit de boel links en rechts in het schema netjes aan. Het massateken is dan alleen nog maar om schematechnisch aan te geven wat de 0 is in je schema. Alle spanningen die je zou kunnen berekenen zijn dan allemaal gerelateerd tov van dat punt.
Oh kijk eens aan, je bent niet echt handig bezig. 1 topic voor dezelfde schakeling is wel genoeg dus deze vraag had je net zo goed in je andere topic kunnen plaatsen zodat wij weten over welke schakeling je het hebt.
Dus antwoord op je vraag: ja de massa dat onder aan C1 staat getekend en ook onder aan IC1, liggen aan elkaar. Dus je moet de onderkant (min-kant) van C1 aan de min leggen (immers de min helemaal rechtsonder in het schema is de massa). Het enige dat je verder doet is extern de voeding aansluiten (+ en -) en je audiosignaal aansluiten (signaal en massa/min).
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (11%)]
joost53
bedankt voor de reacties en sorry voor de onduidelijkheid waar het over gaat en de verkeerde link, dit is verholpen en ik zal er in het vervolg op letten.
het gaat hierover de led vu meter van CO. ik denk dat ik het nu snap, ik ga nu de onderdelen bestellen.
links in het schema staat IN. is dat een microfoon of een ingang voor een jack plug die je in je pc of mp3 drukt?
Het teken bij IN is voor de jack (vrouwelijke variant van de jackplug, dus waar je de jackplug insteekt).
Dit teken gebruik je vaak bij connectoren die een middenaansluiting hebben en een buitenaansluiting. Je jack (plug) aansluiting heeft dit ook: een ronde metalen cilinder (buitenmantel) met intern de aansluiting voor de middenaansluiting. Misschien dat het mechanisch bij de jack (plug) niet helemaal klopt.
Het teken wordt ook gebruikt bij coax kabel, dat is de kabel van de tv. Daar is het misschien duidelijker: een middenader met afscherming er rondom omheen. Het audio kabeltje dat je koopt is ook zo opgebouwt: koperenader in het midden met afscherming er omheen. De afscherming is dan je min en de koperenader in het midden je signaaldraad. Terug naar de tv-kabel, kijk je naar de stekkers die bij tv worden gebruikt is het nog duidelijker: een pin in het midden met een metalen huls eromheen (van voren tegen de plug aankijken).
Suc6 met je project!
joost53
@Eagle666
maar er moet tog een geluidsbron naar de led vu meter worden gestuurd en als ik een female plug gebruikt kan ik daar geen pc of mp3 op aansluiten omdat die ook female hebben, dus kan ik dan niet beter een male jack plug erop aansluiten die ik dan in m,n pc doet, maar dan heb ik nog een probleem want dan hoor ik de muziek waarschijnlijk niet omdat er een plug in zit, licht er naar tuurlijk aan of die in de mic. plug moet of de speaker plug.(wie weet het??:P)
als die in de speaker plug moet kun je de plug mischien doorverbinden aan de speakers op een of andere manier?
iemand een ideetje?:P want dit word behoorlijk verwarrent:P
Keuze van plug-soort is natuurlijk aan jezelf. Je was met een breadboard bezig dus ik dacht dat je gewoon een kabeltje zou gebruiken, zo 1 met 2x male aan de uiteindes. Maar gezien je toepassing kun je het helemaal zelf kiezen.
Voor je andere probleem heb ik zo snel even geen oplossing. Inderdaad zijn er genoeg apparaten waarbij je het geluid uitschakeld als je bv de koptelefoon uitgang neemt. Heb je geen andere bruikbare uitgangen? Zoals een line uitgang om versterkers ed aan te sluiten?
edit: beetje nadenkend zie ik even niet hoe ik bij een pc kan voorkomen dat de luidsprekers (laptop) uitgaan als ik er een stekker erin steek. Natuurlijk kun je bij een pc softwarematig een VU creeren maar dat is natuurlijk niet je bedoeling.
Je zou een audio kabel moeten hebben die splitst. Van 1 stekker voor in de pc naar 2 stekkers toe: 1 voor je VU meter en 1 voor je luidsprekers/koptelefoon. Maar ik vraag me af of bij zo'n simpele oplossing je niet je vermogen kwijtraakt en de VU meter uitlezing niet klopt.
Eigenlijk zou je een schakeling ertussen moeten zetten met 2 opamps geschakeld als unity gain (= buffer). Van je pc ga je dan naar 1 opamp die met 1 versterkt en dezelfde spanningen naar je VU meter stuurt. Tevens ga je van je pc dan ook naar de andere opamp die ook weer met 1 versterkt en dezelfde signalen naar je luidsprekers/koptelefoon stuurt. Maar ook nu zit ik even met of je het gewoon zo mag aansluiten maar als de opamp ingangen hoogohmig genoeg zijn lijkt het mij niets uitmaken. Wie kan mij verbeteren?
edit2: waarom wil je er nu een microfoon aansluiten? Microfoons moeten meestal ook eerst versterkt worden, via een opamp schakelingetje. Maar je hebt het hier over pc en mp3speler en in het andere topic over microfoon. Wat wordt het? Of moet het gewoon een losse schakeling zijn die je allround wil gebruiken?
edit3: ik zie nu dat in het ic van de vu meter een opamp zit en dat je daar rechtstreeks op aansluit. Dus ik vraag mij af of je niet gewoon je speakers + vu meter niet gewoon beide op je audiobron kunt aansluiten omdat je vu meter toch geen belasting van betekenis zou moeten leveren. Ik denk dat je het gewoon even moet uitproberen of het werkt (met een splitsende kabel).
joost53
ik zal wel wat proberen , maar wel met me mp3 anders blaas ik me pc drek op (typisch iets voor mij)
over die microfoon, ik dacht dat dat handiger zou zijn omdat je hem dan overal kunt gebruiken, maar dan denk ik dat je beter een plug kunt nemen omdat je dan minder achtergrond geluiden of andere ruis hebt.
ik heb hier geloof ik de oplossing,
de audio gaat via de male plug die in de pc of mp3 zit naar de vu meter en de speaker of oortelefoon. op die manier hoor je de muziek en doet de vu meter zijn werk ook.
hier zie je het idee
http://c.imagehost.org/download/0897/circuuut.bmp
hier zie je een mp3 die het geluid verstuurd naar de led vu-meter en tegelijkertijd naar de speaker die een externe voeding heeft.
http://c.imagehost.org/download/0157/circuuut2.bmp
[Bericht gewijzigd door joost53 op (11%)]
Ziet er goed uit. Gezien de ingang van het IC een opamp is verwacht ik wel dat het gaat werken zo.
Dan verwijs ik je ook nog even naar het volgende topic: vu ledmeter probleem. Daar wordt beweerd dat er een fout in het schema moet zitten wat je dan weer ergens anders op CO zou moeten kunnen vinden. Zou best kunnen, ik heb het niet bekeken verder maar er zou iets mis moeten zijn met de opgegeven voedingsspanning. Advies is niet hoger dan 15V om safe te zijn. Lees echter zelf maar even door.
@KIF: Dit is de laatste keer dat ik help dan, zoek het maar uit...
joost53
bedankt, het is me nog een beetje onduidelijk over de spanning die er op moet komen, ik denk dat als ik niet hoger dan 15v ga dat het dan wel goed komt.
en als ik het goed begrepen heb is als ik pin 9 met pin 3 verbindt dan ZOU het in bar modes moeten staan, maarja daar zijn ook weer problemen mee.
ik hoop dat de spullen snel binnenkomen, ik weet niet of iemand ervaring heeft met dickbest.nl, want ik zou niet weten hoe lang het duurt.
ik heb gister besteld en ze sturen het op in een bubbeltjes envelop dus het zou binnen 1 a 2 dagen tog wel hier moeten zijn.
EDIT : ik heb net een e-mail terug gehad van dickbest en ze zeiden dat ik de eerst volgende dag de spullen zou moeten ontvangen.
vandaag dus:D:D
[Bericht gewijzigd door joost53 op (21%)]
joost53
klopt het als ik een schakelaar tussen pin 3 en pin 9 zet dat ik dan tussen bar en dot kan schakelen?
het lijkt mij dat er nog iets verandert moet worden want zo maakt ie tog kortsluiting?
hier
heb ik het even getekent
EDIT:
heb de spullen binnen, k ga nu in elkaar zetten:D
joost53
uhm
ik heb een female jack 3,5 hier liggen, en er zitten 2 pinnentjes en nog een langer pinnetje op. zie foto
http://c.imagehost.org/0423/DSC00059.jpg
http://c.imagehost.org/0112/DSC00060.jpg
welke moet dan op pin 5 en welke op de min? of maakt dat niks uit, (lijkt me niet)
[Bericht gewijzigd door joost53 op (19%)]
Ik zie zo niet waar jij kortsluiting denkt te maken? Volgens de datasheet mag pin 9 gewoon aan de voedingsspanning of zwevend (= niet aangesloten). Dus met die schakelaar moet het kunnen werken.
Ah, je hebt een stereo jack. Je audio van je mp3speler of pc is in stereo dus je hebt een linker en een rechter kanaal. Wil je het echt mooi doen zou je de VU-meter 2x moeten bouwen, 1x voor links en 1x voor rechts. Uiteraard hoeft dat niet perse.
Doe je het niet dan zou je het als volgt moeten aansluiten: de lange pin is de min en voor het signaal (pin 5) neem je 1 van de korte pennetjes. Let op! normaal zou ik de beide korte pinnetjes aan elkaar knopen want dan knoop je links en rechts aan elkaar en maak je van stereo een mono signaal. Echter splits jij je audio bron naar zowel de VU meter als een luidspreker/koptelefoon. Wil je gewoon in stereo blijven luisteren dan mag je natuurlijk niet links en rechts bij elkaar knopen bij de VU meter omdat het dan bij je koptelefoon ook mono wordt. Dus gebruik maar 1 van je korte pennetjes voor pin 5 en zorg dat je geen contact hebt met je andere korte pin.
Nog even over het stereo-signaal: de kabel van een koptelefoon (dopjes) bestaat als je van buiten kijkt uit 2 aan elkaar geplakte snoeren. Echter als je die snoeren zou doorknippen zie je in elke snoer een koperen middenader met plastic er omheen en daar omheen weer een metalen buitenader (gaas om het plastic) en uiteraard de rubberen buitenmantel. Je hebt dus in de 1ne snoer het linkersignaal in het midden met de min er omheen en het rechtersignaal in het midden van de andere snoer met de min er omheen. De min's mogen aan elkaar, die zijn hetzelfde. Daarbij heb je dus uiteindelijk 3 signalen: rechts, links en de min.
Rechts OF links + de min gaan naar je VU-meter (als je er 1 hebt).
Rechts EN links + de min gaan naar je koptelefoon of luidspreker.
Stel dat je je spiltsende kabel niet kant-en-klaar koopt maar zelf zou maken en je dus jack-plug koopt, dan zul je aan die plug ook 3 aansluitingen zien zitten. De lange is de min welke om de buitenader wordt geklemt en eventueel bij het gaat dat erin zit gesoldeerd. De 2 kleine pinnen zijn het rechtersignaal en het linkersignaal. Die hou je bij alle pluggen gescheiden en tevens sluit je alle pluggen telkens op dezelfde manier aan zodat links ook links blijft en rechts ook rechts blijft. Bij je VU-meter plug kies je maar 1 van de 2 signalen (links of rechts).
Om het compleet te maken: je hebt ook koptelefoonkabels die uit 1 snoer bestaan waarbij in die snoer 2 kabeltjes zit met links en rechts en daaromheen 1 massa omdat die toch dezelfde zijn.
edit: even wat plaatjes bij mijn uitleg
Dit is de jack-plug waarbij je kunt zien hoe het aangesloten is.

Dit is een coax kabel. Een audio kabel is net zo opgebouwd alleen alles is kleiner.
Conducting core: binnen geleider met je audio signaal (links of rechts)
Insulation: plastic laage om de binnen geleider (isolatie)
Braided shielding: metalen gaas om de isolatie, dit is de min
Sheath: de rubberen buitenmantel
joost53
ok ik maak de splitsing zelf.
ik heb een stereo male en female. aan de male zitten 2 draadjes en daarin 2 draadjes, bij de ene rood en goud en de andere blauw en goud, maar hoe ik hem ook soldeer de laatste 2 contactjes op de male zijn altijd op elkaar aangesloten. is dat normaal?:P
maar ik heb de vu meter af ik probeer het eerst met een microfoon kijken wat die dan doet. het zou moeten kunnen tenzij hij versterkt moet worden:P
wacht ik post ff fotos
[Bericht gewijzigd door joost53 op (33%)]
Je bedoeld dat als je meet de beide contacten aan elkaar liggen? En met de contacten bedoel je bij de male de bovenste 2 punten op de stekker?
Heb je dan al iets aangesloten? Misschien dat je audiobron of koptelefoon een mono aansluiting heeft?
Fotos is inderdaad makkelijk. Zoals ik het nu bedenk lijken mij rood en blauw de signalen links en rechts (ik weet echter niet welke kleur welke kant is). En goud zal dan de min zijn.
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (27%)]
joost53
nee alles is stereo maar ik denk dat het makkelijker is om het nu ff in mono te doen todat ik weet of ie het doet.
ik test hem nu wel ff met microfoon.
EDIT:
nou dit werkt dus niet:P had ik al gedacht
EDIT2:
dus als ik het goed begrijp moet ik 2 keer goud op de - (grote pin) en de rode en blauwe op de kleine pin?
[Bericht gewijzigd door joost53 op (23%)]
Ik zie al wat je verkeerd doet.
Zoals ik al vertelde in mijn veeeeeeels te lange post is dat die 2 snoeren die van je male plug afkomen beide weer uit een min en een signaal draad bestaan.
Dus je hebt 2 zwarte snoertjes en elke zwarte snoer bevat een min en een signaal (links of rechts).
Wat jij nu gedaan hebt is 1 zwarte snoer nemen en dan rood en goud oprollen en samensolderen. En bij de andere blauw en goud (ik zie op de foto toch echt groen
) en die 2 aan elkaar solderen.
Dus je hebt links + min aan elkaar gesoldeerd en rechts + min aan elkaar gesoldeerd. Dat zal inderdaad niet werken
.
reactie op EDIT2: JUIST! Je was me al voor. Echter rood en blauw aan elkaar zou wel betekenen dat je er mono van maakt en dat dus je koptelefoon straks ook mono is. Maar dat is eigen keuze.
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (21%)]
joost53
ja dat doe ik nu wel.
trouwens, wat een klote ic voetjes:P ze passen niet eens in me breadbordje:P zal wel aan liggen omdat ik de goedkoopste nam:P 0,18cent:o
ff solderen:P
Maar ik zie dat je gewoon een verlengkabeltje hebt? Een splittende kabel zou dus een female plug hebben voor je koptelefoon en dan 2x male voor je audio bron en je VU-meter waarbij je VU-meter dan weer een female plug heeft.
Of wil je nu deze kabel nemen en dan je VU-meter rechtstreeks bij je female plug eraan solderen? Dat kan nml ook, maar dan kan je je kabel niet meer voor iets anders gebruiken zou je dat ooit willen.
Persoonlijk, als je toch zoveel zit te solderen, zou ik dat kabeltje stereo maken en met 2 male en 1 female omdat je het dan voor latere projectjes kunt inzetten. Een universeel kabeltje maken. Maar dat is uiteraard eigen keuze.
Suc6 ermee! Je opstelling op de breadboard ziet er erg netjes uit.
PS: een voetje gebruiken op een breadboard? De breadboard is zelf toch al 1 grote voet? 
PS2: Je microfoon kan werken maar ik ben bang dat het eerst met een opampje versterkt moet worden. Ik vraag me af of het signaal van de microfoon wel de 1.2V haalt (= maximale uitsturing van je VU-meter).
PS3: Ik ga nu echt eens douchen
mzzl
joost53
Op 26 juli 2008 15:54:16 schreef Eagle666:
Suc6 ermee! Je opstelling op de breadboard ziet er erg netjes uit.
dankjewel:)
Op 26 juli 2008 15:54:16 schreef Eagle666:
Persoonlijk, als je toch zoveel zit te solderen, zou ik dat kabeltje stereo maken en met 2 male en 1 female omdat je het dan voor latere projectjes kunt inzetten. Een universeel kabeltje maken. Maar dat is uiteraard eigen keuze.
zo iets?
joost53
@leime
dankjewel k moet nu eerst meer leds halen en pluggen, k ga zo wel ff naar electroboer want bestellen duurt weer 2 dagen. dan kan ik verder. maar eerst eten:P 
mzzl
Zoals de engelsen het zeggen: You nailed it! 
Alleen heb je nu geen schakelaars meer in je VU meter om tussen de Bar en Dot mode te kiezen. Dat wilde je toch ook?
En nu nog even muggenziften: alleen de min loopt nu naar je luidsprekers, je mist nog je blauwe en rode draad vanaf je (male) jackplug
. Of zijn die 2 zwarte lijnen snoeren ipv draadjes? 
joost53
als je die male rechtsboven bedoelt met die luidsprekertjes dan is dat een oortelefoon dus dat zijn 2 snoertjes met draadjes erin. of naartuurlijk speakers van me pc maar dat zie ik nog wel
en over die schakelaar, helemaal vergeten ik zet hem er zo in:P
EDIT: fijn de electroboer zit het weekend dicht, sinds 5 uur vandaag dus maar ff bestellen, maar bezorgen ze op maandag?
[Bericht gewijzigd door joost53 op (19%)]