probleem Labvoeding

Ik ben begonnen aan de labvoeding zoals die hier op de site staat. Alles opgebouwd en aangesloten ( op gaatjesprint)
Alees klaar, alleen de uitgang wordt eenmalig ongeveer 10V, als ik dan met de potmeter probeer te regelen zakt de spanning in naar ongeveer 5V, en krijg ik em alleen weer hoger door de spanning er even af te halen...
Ik kan zelf de fout niet gevonden krijgen, de regelaars zitten goed aangesloten, net als de transtor en de FET's.
Waar zou de fout kunnen zitten?
alvast bedankt...

The way to succeed is to double the error rate

Met een scherpe foto van de opbouw en onderkant kunnen we heel wat meer.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

ok, bij deze de plaatjes

opbouw:
http://www.uploadarchief.net/files/download/labvoeding%20opbouw.jpg

Onderkant (niet boos worden, is niet heel netjes)
http://www.uploadarchief.net/files/download/labvoeding%20onderkant.jpg

The way to succeed is to double the error rate

Hoi,

Ik zou als ik jou was, alles stukje bij beetje nameten. Dat is de enige manier. Dus beginnen bij de ingang. Staat daar voldoende.

Veel voedingen gebruiken een standaard regelaar, en hebben dan een bypass transistor voor de grotere stromen. Dus als je die er uithaalt, wat gebeurt er dan?

Een labvoeding? Die moet de stroom kunnen begrenzen. Die zou aan het ingrijpen kunnen zijn. Meet dat eens na?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

was ik al mee bezig, met alles stuk voor stuk nameten.
Bypass transistor heb ik niet, is een 1,5A voeding (Zie http://www.circuitsonline.net/circuits/view/71)

het gaat bij mij mis bij de tweede regelaar, hier gaat ongeveer 30V in, en er komt 5 / 10 V uit. Dit onafhankelijk van de stroomregelaar. Als ik de stroom helemaal beperk regelt de voeding wel naar 0 V

[edit]

eerder getest met een belasting van 10K ohm, nu met 1Kohm,
nu zakt de spanning naar 2,3V, ongeacht de stroomregeling
nu nog even proeren zonder belasting

[edit2]
zonder belasting een geregelde spanning van 7,5 tot 10,5V

The way to succeed is to double the error rate

LM317 kapot? of de fet die hem naar de GND stuurt..
Kijk ook even of D9 kapot is

[Bericht gewijzigd door Technojunk op vrijdag 1 augustus 2008 10:27:40 (23%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

ik heb het even allemaal nagekeken, en nagemeten...
De fets zaten verkeerd aangesloten, dus verbouwd, alleen nu krijg ik helemaal geen spanning meer op de uitgang...
Kan ik de fet's (die verkeerd waren aangesloten) nu afschrijven??zou jammer zijn, want ik heb er geen twee meer op voorraad...

[edit]

de bronnen over hoe je een fet moet aansluiten verschillen nogal, volgens de oude studieboeken had ik het in eerste instantie goed, toch weer terugbouwen...

Na het terug aansluiten van de FET's lijkt regelaar 2 goed te zijn: een voeding van 1,8V en een output van 0 - 0,8V..
Uitgang regelaar 1 geeft nu dus 1,8V...

[edit2]

Fet 1 vervangen, en nu ben ik weer terug op het oude gedrag, heb ondertussen ook regelaar 2 en fet 2 vervangen..
Dus nog steeds 7,2 tot 10,5 V output

[Bericht gewijzigd door clairvoyant op zaterdag 2 augustus 2008 15:31:46 (12%)

The way to succeed is to double the error rate

Als ik jou was zou ik hem aansluiten volgens de datasheet.
Nu loop je natuurlijk wel kans dat hij kapot is, maar dat zal wel meevallen.

LM317 heel/goed aangesloten?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

LM317 in ieder geval goed aangesloten, en hij lijkt ook goed (nieuwe geeft zelfde gedrag als oude)
De spanning over de potmeter is 0 tot -4 Volt, de Adjustspanning van de 2de LM317 is -1,3 tot 2,5 Volt.
De outputspanning is 7,2 tot 10,5Volt.

Ik zie nu echt niet meer waar ik een fout maak, en ik weet ook eigenlijk niet goed hoe ik de gemeten spanningen zou moeten interpreteren.

[edit]
Het bleek dat de verbinding tussen P2 en R9 miste...
nu doet de voeding het goed!

[Bericht gewijzigd door clairvoyant op dinsdag 12 augustus 2008 12:01:12 (11%)

The way to succeed is to double the error rate