Ik ben al enige tijd aan het klussen in mijn huis en nu wil ik graag ook speakers in elke kamer (keuken, douche, voorkamer, slaapkamer en achterkamer).
Ik heb twee speakerdraden getrokken van elke ruimte naar de versterker. Hier wil ik graag een soort schakelpaneeltje maken, waar ik kan kiezen in welke ruimte/ruimtes ik muziek wil horen.
In de badkamer is het handig om het volume te kunnen regelen (je loopt niet steeds in en uit de badkamer als je aan het douchen bent). Op de site staat dat dit met een pod-meter kan. Hoe moet ik zo'n podmeter aansluiten? Tussen de draden van de speakers? Moet er nog extra aarde aangekoppeld worden?
(Ik ben relatief nieuw in de elektronica, zouden jullie daar in je antwoord rekening mee willen houden?)
B.v.d. Durk.
Is een 100V systeem geen idee ?
100V luidsprekertjes, level-schakelaars etc. voor vaste installatie zijn goed verkrijgbaar.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Een NIKO allegretto-systeem misschien.
Dan kun je overal je installatie ook nog bedienen.
Kost een paar centen, maar dan heb je wat.
Kan ook volledig geintergreerd worden in een domotica systeem.
B.v.,licht in romantische modus en gelijk Jan van Veen op de achtergrond.
Als er een potentiometer met een plastic as gebruikt wordt in een waterdicht plastic kastje lijkt het me dat er niet zoveel kan gebeuren.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Is dit mischien iets voor jou?
http://nl.europe.creative.com/products/product.asp?category=209&subcat…
Daar kan je gewoon je mp3, laptop, enzoverder op aansluiten en dan de ontvanger in een kamer aansluiten op je speakers. Alles gebeurt draadloos.
Tom
Op 6 augustus 2008 08:08:00 schreef stekkerjack2:
Als er een potentiometer met een plastic as gebruikt wordt in een waterdicht plastic kastje lijkt het me dat er niet zoveel kan gebeuren.
In een badkamer en een douche, als je er gebruik van maakt, slaat vocht neer op alle koude voorwerpen. Vocht en damp hebben ook de nare eigenschap naar in niet al te goed afgesloten ruimtes te kruipen en daar langdurig te verblijven, dit gecombineerd met een nat lijf en blote voeten op een tegelvoer, dat is vragen om een enkele reis.
Op 6 augustus 2008 09:34:36 schreef flipflop:
Staat er een hoge spanning op de luidspreker uitgangen dan? Bij mij niet.
Het gaat absoluut niet om de hoogte van de spanning op de luidsprekeruitgangen maar om de spanning tussen uitgang en de echte aarde. Deze kan door allerlei oorzaken oplopen tot 230V en consumenten versterkers blinken in de regel niet echt uit in elektrische beveiliging en hebben vaak last van hoge lekstromen.
Je kunt natuurlijk alles aarden maar als het door welke oorzaak dan ook, het eens een keer laat afweten (wet van Murphy) heb je geen schijn van kans.
Ton
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Dat vind ik vaag. Dus dat zou betekenen dat ik nooit veilig een luidspreker-uitgang kan aanraken omdat ik maar nooit zeker weet dat er geen 230 op staat? Hmm, wat betekent de term "dubbel geisoleerd" dan nog?
In de praktijk zal dat wel meevallen, maar als het onverhoopt ergens mis gaat en je staat goed geaard ...
Jij hebt duidelijk nog nooit een echte opdonder gehad, dan duren die paar mS die een aardlek nodig heeft ERG lang !
En met een beetje pech vertel je dat niet na.
Op 6 augustus 2008 13:52:28 schreef flipflop:
Dat vind ik vaag. Dus dat zou betekenen dat ik nooit veilig een luidspreker-uitgang kan aanraken omdat ik maar nooit zeker weet dat er geen 230 op staat? Hmm, wat betekent de term "dubbel geisoleerd" dan nog?
"Dan" niets inderdaad: als je de luidsprekeruitgang zelf aanraakt, vervalt één van de twee isolaties. De andere is die van de voedingstransformator.
Steeds als je delen van de schakeling kunt aanraken, mag je dus niet spreken van dubbele isolatie.
Als je dat geregeld wilt doen, zou een aarding te overwegen zijn (die dan wel goed moet zijn).
ik zou toch eens kijken naar een 100 volt systeem. als de er overal al twee draden liggen dan lijkt me dat een ideale oplossing.
Op 6 augustus 2008 13:52:28 schreef flipflop:
Versterkers zijn nooit dubbel geisoleerd!!!! Dat geldt voor elektrisch gereedschap en dergelijke waarbij het niet noodzakelijk is dat je met spanningvoerende delen in contact staat.
Verterkers zijn helemaal niet geisoleerd!!
(ongeaarde) Versterkers hebben een signaalaarde en diverse uitgangen (line, L.S. ) welke beide onderdeel zijn van de spanningvoerdende schakeling! Alleen de voedingstransformator vormt de scheiding met het 230V net. Helaas is in heel veel gevallen de voedingstransformator een notoire producent van aanzienlijke lekstromen.
Ton
Daarnaast kom je toch al in de problemen als je veel speakers op 1 arm ampje gaat zetten.
Ik zou per ruimte een versterker gebruiken ( en dat hoeft maar wat heel simpels te zijn ) en voor op de badkamer bijvoorbeeld een IR afstandsbediening.
Bijvoorbeeld deze ampjes : http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=13…
Dan met een opgekrikt lijn signaal door het huis heen, ( of zelfs speaker niveau ) en dat met een eenvoudige deler aan de ingang terug brengen naar lijn niveau.
Bijvoorbeeld.
[Bericht gewijzigd door Sine op (37%)]
Op 6 augustus 2008 14:27:31 schreef Frederick E. Terman:
[...]"
Als je dat geregeld wilt doen, zou een aarding te overwegen zijn (die dan wel goed moet zijn).
Dat klopt helemaal. Dat is de veiligste weg.
Maar als je in een omgeving zit met meerdere elektrisch gescheiden apparaten waar je gelijktijdig contact mee kunt hebben, moet je of alles gedegen aarden of niets aarden.
Er hebben helaas nogal wat dodelijke ongelukken op het podium plaats gehad waar een gitarist met zijn niet(slecht) geaarde versterker met een hand nog op de snaren en met de andere hand de via de mengtafel goed geaarde microfoon vastpakte.
Ton
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Ik zou toch Allegretto nemen.
Doe ik hier ook.
Dan hoef je voor de bediening niet afhankelijk te zijn van bedrading en kun je b.v. in combinatie met een A88 8 verschillende muziekbronnen op 8 verschillende locaties in huis bedienen met RF busdrukknoppen.
Probleem is dat de mensen hier in Nederland nogal eens bang en onbekend zijn met dit soort nieuwigheidjes in Belgie zijn ze wat dat betreft een stuk verder.