Installatieautomaat L-Karakteristiek

Goedendag,

Ik was vandaag voor mijn werk in een ziekenhuis en daar was een soort wasmachine waarvan de spoelmotor was beveiligd met installatieautomaten met een L karakterisitiek. Alleen dit zegt mij helemaal niets maar zodra de motor aansloeg klapte deze automaten eruit. In het stroomkringschema kon ik verder geen fouten vinden die de storing konden veroorzaken dus uiteindelijk de automaat vervangen door 1 met een C-karakteristiek en het probleem was verholpen.

Mijn vraag is nu, wat is een L-Karakteristiek, en waar is deze mee vergelijkbaar als het toevallig een oude codering is??

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Groet Ruud

Het zegt me niets, maar mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/13233/1/H+L+G+automaat

mssn dat je daar iets aan hebt.

overgens brabbeld google iets over L curve de oude benaming voor B curve is.

[Bericht gewijzigd door timmie op dinsdag 12 augustus 2008 21:40:05 (29%)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Zie hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_breaker

Scroll naar beneden en je ziet een tabel.

Een zekeringautomaat met karakteristiek B (voorheen: L) zal eerder aanspreken op een aanloopstroom dan een C type.

Thuis had ik altijd gedonder met het aanzetten van de variac i.c.m. een L type 16A automaat. Met een C type ben ik van dat gedonder af.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

L karakterestiek (L van Leiding) komt ongeveer overeen met de huidige B karakterestiek
K Karakterestiek (K van Kracht/motoren) komt ongeveer overeen met de huidige C karakterestiek

Verder in het alfabet is trager,
dus C is trager dan B

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor de antwoorden, ik ben weer een stukkie wijzer.

Groet Ruud

Sine

Moderator

En het wilt wel dat automaten door veelvuldig geklapper wat trigger happy worden en eerder aanspreken, automaatje wisselen in dat geval.