Dit is mijn eerste post dus hallo iedereen.

Ik heb laats een subwoofer versterker in elkaar gekuntsel. alles verliep zo als het moest tot dat ik de motor starten en de speaker mee begon te fluiten. na enige tijd rond te hebben gesuft op dit forum. ben ik er haast zeker van dat het de dynamo is die stoort.
ik heb de versterker direct op de accu gehad, en het probleem is aleen aanwezig zodra ik het signaal draad aansluit op de auto radio. Ik heb nog geprobeerd een actief lowpassfilter tussen de versterker en de auto radio te plaatsen maar helaas.

Nu heb ik ergens op dit forum gelezen dat ik een condensator van ca 100nF kan plaatsen op de wikkelingen van de dynamo,volgens de dealer zit er standaard geen condensator in/op de dynamo en ik zou graag willen weten hoe ik dit zou moeten doen??

De dynamo heeft een dikke + draad en geloof ik 2 draadjes voor een waarschuwings lampje. Kan ik die condensator nu gewoon over die dikke pluskabel naar de massa leggen, of moet ik nu in die dynamo iets plaatsen.

alvast bedankt.

als het al werkt zou ik die 100nF zo dicht mogelijk bij de versterker plaatsen

Weet je zeker dat je niet gewoon last hebt van een ground loop? (Google als je niet weet wat dat is)

Op 5 september 2008 16:36:35 schreef Fuzzbass:
Weet je zeker dat je niet gewoon last hebt van een ground loop? (Google als je niet weet wat dat is)

Die ground loop lijkt me van niet, de massa komt zowel bij de autoradio, de crossover en de eindversterker aan de massa van de rca kabel (afgeschermd) en hebben hun eigen massa draad. ik heb nog geprobeerd om de massa van de rca kabel te onderbreken. Maar dat mocht ook niet baten.(of heb ik die groundloop mischien verkeerd begrepen?)

Op 5 september 2008 15:29:14 schreef Gerwin:
als het al werkt zou ik die 100nF zo dicht mogelijk bij de versterker plaatsen

volgens mij zit er in de versterker al een condensator van die groote,samen met een elco van 4700 micro.

Wat me nu te binnen schiet en een beetje vreemd vind ik de subwoofer gaat ook klappen als ik de sigaretten aansteker indruk;en naar mijn idee (en verbeter me als ik ongelijk heb) dient die elco toch om klappen in de voeding op te vangen?
Zou het mischien te maken kunnen hebben met te dunne kabels??(nogmaals de fluittoon blijft ook als ik de eindversterker direct op de accu aansluit) maar de voorversterker heb ik nog niet direct op de accu geprobeerd.

Dit is het schema wat ik heb gebouwd http://img412.imageshack.us/img412/3509/1562ie6xh7.gif

Mijn eerste ingeving: probeer de VREF en de MODE ingangen eens te ontkoppelen met een 100n condensatortje. Ik heb weinig audio-ervaring moet ik eerlijk zeggen maar dat zou ik in jouw plaats waarschijnlijk als eerste proberen.

Ground loop isolator, 99% storing/fluiten weg.

Ik heb het gevonden; en moet bekennen dat ik een ***** ben geweest.
Het was toch een groundloop, heb een beter massa punt, genomen en een massa draad naar de versterker, hu en crossover getrokken.Het is er nog steeds maar niet storend meer. Bedankt voor de reacties.

Massa Draad vd versterker zo kort moggelijk houden,probeer dat eens,mischien is het dan helemaal weg.