Hallo,
Ik heb een versterker gemaakt van een LA4743.
Nu doet hij het goed op een laag volume maar als ik de versterker iets harder zet begint ie te kraken in de bastonen.
maar als ik 1 van de 4 luidsprekers loskoppel is het gekraak weg en kan ik hem weer veel harder zetten.
Er zit een trafo aan die een 15 ampere kan leveren dus daar ligt het niet aan.
waar zou dit aan kunnen liggen?
Alvast bedankt :)

Foto komt eraan
Zie hier
Koelplaat loopt trouwens nog een stukje door naar onder en er komt nog een ventilator op

[Bericht gewijzigd door Dutchboy. op (33%)]

Een plaatje alu, dat is karig, verder is de bedrading ook je van het.

Wordt het versterker IC heet?

ik kan mijn vinger er op laten liggen en het koelblok word een dikke 40 graden

Ook tijdens krakende bassen?
En wat gebeurt er met de voedingsspanning?

De temperatuur blijft gewoon constant.
Spanningen zal ik morgen uit school even meten

Als je 1 van de 4 luidsprekers loskoppelt... Maakt het nog verschil welke je loskoppelt?

Verder mis ik de 2200u elco uit de application note? Ik zou de voedingsdraden naar het IC wat dikker uitvoeren en de elco er wat dichterbij zetten. Vervorming in de bassen kan duiden op kortademigheid als er serieuze stromen moeten lopen. Zoals Henry S. al zegt, als je even meet wat de voedingsspanning (zo dicht mogelijk bij het IC) doet tijdens die bassen dan ben je ook al wijzer.

nee het maakt niet uit welke ik loskoppel en de elco's heb ik bij de voeding zitten

De spanningen:
Niet krakend
17 volt "normaal"
16.5 volt bij krakende bassen
(alle 4 de speakers aangesloten)

Die 0.5V zal het niet doen, maar een multimeter is traag.
Meet de spanning met een scoop.

En zet je elco dichterbij + dikkere bedrading.

scoop heb ik iig niet maar dikker bedrading zal ik proberen..

helaas, als ik de versterker nu aanzet gebeurt er niets meer :( Alleen als ik de stekker erin doe hoor ik nog een kort kraakje in de boxen daarna niets meer .

Wordt ie nu gloeiend heet?

Misschien heb je per ongeluk kortsluiting gemaakt.

En als hij steenkoud blijft is hij ook kaduuk waarschijnlijk.

Meet de voedingsspanningen eens nogmaals.
De bron word niet overstuurd bij het kraken?

hij blijft steenkoud en de spanning is goed dus ik denk dat ie naar de filistijnen is :S

Dit is ook geen goede opbouw voor een versterker. Je moet niet met draadjes alles op de print gaan verbinden, maar een degelijke layout gebruiken en ontkoppelcondensatoren dichtbij de chip plaatsen.

Klopt maar de pootjes van t ic pasten nooit op het raster van de printplaat. En ik heb ook nog geen ets-ervaring dus...(Mag nu wel etsen bij een klasgenoot maargoed dat is voor dit ic denk'k al te laat)