Hallo,
ik ben op zoek naar iets hoe je van 8 40 watt lampen een Vu meter kunt maken in dot mode waarvan ook nog eens de snelheid te regelen valt.
Ik ben namelijk verantwoordelijk voor de decors van verschillede events en nu wou ik een dj booth bouwen uit 6x8 licht blokken (2x bass 2x mid 2x high) die dus op netjes op de muziek meegaan. nu leek het me het beste om ze in dot mode te zetten met regelbare snelheid.
Wie o wie heeft hier een schema voor?
En is er iemand bereid hier om zulke prints te maken voor een vergoeding? aangezien het toch 220 volt is is het wel beter als iemand met meer ervaring het maakt 
Mvg
Nico Laemers
Maar 2x bass 2xmid 2x high is natuurlijk geen Vu meter.
Dan is het makkelijker om eerst een tonefiltertje te bouwen.
Elke uitgang van dat filter stuur je door een comperator en dat signaal voed je aan een solid state relais.
Je kan dan door een potmeter je comperator instellen en zo de juiste gevoeligheid instellen.
heb ff gekeken naar die solid state dingen. kosten 20 euro het stuk en ik heb er dan 8x6 nodig. en er zit volgens wiki een vertraging van 10ms in. weet niet of dat een probleem is
maar in totaal 960 euro voor die solid state dingen is niet echt een oplossing
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/67
dat valt toch best een beetje mee?
en als er meerde lampen tegelijk moeten branden kunne die vaak wel op 1 solid state.
[Bericht gewijzigd door The Headhunter op (34%)]
Ik zou zelfs voor deze gaan : http://www.circuitsonline.net/circuits/view/132
moc-jes kosten ook geen fluit meer
Anoniem
Heeft er niet lang geleden zo iets in Elektuur gestaan?
Bedankt Sine, mijn oude Elektuurs liggen helemaal achteraan ergens op zolder.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (42%)]
Jup, die ligt hier toevallig naast me ... december 1980 "de volumineuze VU meter"
het is inderdaad niet meer dan een actieve gelijkrichter, een LM3915 en een nuldoorgangsdetectie / triacsturing.
In de elektuur de "befaamde" disco uitgave stond ook een volumieuze vu meter. Ik heb deze destijds gebouwd en drie stuks 10 x 100 wat par lampen. Later uitgebouwd met bij geen geluid een programmeer baar looplicht.
Bleek al wel dat als je de boel op bar stand zette en een flinke volume slag (dus 3 x 10 x 100 watt) geheid elke 16,20 en 25 A zekering eruit knalde.
Het schema zweeft wel ergens op internet. Je kunt deze ook maken door een LM3915 te nemen en in serie met de leds een optokoppler te zetten. Triacs aan sturen gaat hiermee.
Ik gebruikte TIC216D deze kunnen zonder koeling 300 watt aan.
Hm ik type niet snel genoeg....
@peter112
Zou je zoiets weer willen bouwen?
maar dan op de specs zoals in mijn eerste post tegen een vergoeding?
ik heb wel wat basis kennis maar daar houd ut vrij snel weer op.
Als je het wilt laten bouwen gaat verwijs ik je naar vraag en aanbod hier links ... dat hoort niet op het forum.
Hulp met schema's en zelfbouw is geen probleem
Op 9 september 2008 20:25:36 schreef Sine:
het is inderdaad niet meer dan een actieve gelijkrichter, een LM3915 en een nuldoorgangsdetectie / triacsturing.
LM3916 natuurlijk