Hallo Circuit-onliners,

Ik wil graag meer inzicht krijgen in de werking van vario transmissies en hoe die het beste te verbeteren zijn. Omdat je niet zomaar uit kunt gaan van de verschillende "diameters" van de vario-wielen dacht ik dat het nuttig zou zijn om de toerentallen van krukas, vario en poelie tijdens het rijden te meten, op te slaan en die dan op een laptop uit te zetten in bv een Excel-sheet.
Ik dacht aan een log van 30 seconden maar mogelijk tot enkele minuten en 10 metingen/sec.

Ik vond dit apparaat: http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2008/maart/universele-datalogg…
en vroeg me af of die daarvoor te gebruiken is,of zit ik dan helemaal mis. Momenteel weet ik eigenlijk niet zo veel van dataloggers maar ik moet ergens beginnen.
Wat heb ik nog meer nodig behalve de logger en sensoren?

Alle hulp is welkom, ook als iemand een bepaald type kent die daarvoor geschikt is en ook betaalbaar.

Voor zo'n toepassing met een scanrate van 10 samples/sec heb je al een deftige datalogger nodig.
De Rolls onder de datalogger is de Campbell scientific datalogger maar de prijs is ook niet mals ca 1000 euro.

dat moet met een PC/laptop toch vrij simpel te doen zijn?

signalen in de paralelepoort proppen, windows eraf, en een simpel progje onder DOS moet dat klusje kunnen klaren

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (50%)]

Je wilt dus eigenlijk de frequentie van een paar pulsgevers een paar keer per seconde opslaan?

Sorry hoor, maar om daar nou een datalogger van 1000 euro voor te gebruiken, lijkt me meer dan een klein beetje overdreven.

Ik kan zo 2 eenvoudige oplossingen bedenken: een paar f/U omvormers, die de frequentie omzetten naar een spanning, die je vervolgens met een ADC kunt meten en opslaan op de laptop, of een paar hardwarematige pulstellers. Ik heb zoiets een paar jaar geleden nog gemaakt met een stel Intel 82C54 IC's op een PC104 bordje, maar je zou ook gewoon een leuke microcontroller kunnen nemen. De meeste PIC of AVR microcontrollers hebben echter geen 3 timers met externe klok mogelijkheid.

Het ligt er een beetje aan hoeveel het mag kosten, hoeveel tijd je erin wilt steken, hoeveel ervaring je hebt met het maken van elektronica en software, en of professionele oplossing nodig hebt, of dat hobby-bob ook acceptabel is. Vertel eens iets meer over de toepassing, dan kunnen we vast wel een passende oplossing aandragen.

EDIT @Shiptronic: dat ligt natuurlijk een beetje aan de maximale frequentie. Een paar hardware timer/counters aan de printerpoort lijkt me ook wel een optie.