Ik zoek een manier om een klein handzaam app. te maken dat in staat is om een test puls te generen van 3 Amp DC.
Dit hoeft geen constante stroom te zijn, als hij maar op 3 amp begint.
Is dit misschien op te lossen met een RC circuit, of zijn hier voedingen voor op de markt werkend op batterijen?
B.v.d.
Dennis
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Wat is de toepassing?
Het beste werkt een spoel. Als je een spoel oplaadt totdat er 3A doorheen loopt, en daarna ergens op aansluit, dan krijg je een stroom van 3A. (Je moet wel snel schakelen)
Of moet er een maximum aan spanning zijn? Want een spoel zal de spanning zodanig laten oplopen dat ie hoe dan ook 3A kan afleveren.
Ik wil dit app. gebruiken om een dc meetspoel te testen. Met dit app. zou ik kunnen aantonen of de meetspoel juist is aangesloten.
een paar aaa baterijtjes kan dat wel leveren (geen 9v blokje nemen !!), een druk knopje eraan en klaar
tja hoelang moet het meegaan?
Tja dat zou kunnen maar zo is het niet echt profi wel? Hetgeen zo in een kastje gebouwt moeten worden, ik zat zelf te denken aan een RC circuit. Maar zijn condensatoren daar geschikt voor?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
"dat soort elco" is een beetje slecht gespecificeerd. Theoretisch kan een elco een oneindig grote stroom laten leveren, als de tijd oneindig klein is.
In de praktijk heb je met een paar dingen te maken: de weerstand van het hele circuit, inclusief de elco zelf, draden, schakelaar / halfgeleider waarmee je deze schakelt, e.d. Dit bepaald ook welke spanning je nodig hebt om die 3A te halen.
Aan de andere kant heb je de lengte van de "puls" (het is geen blokvormige puls), die bepaald hoe groot de capaciteit van de elco moet zijn. De stroom gaat logaritmisch afnemen, dus je zult aan moeten geven hoe lang je de stroom binnen een bepaalde tolerantie wilt houden. Als je bij het inschakelen 3A wilt laten lopen door een bepaalde kring, en 10 seconde later nog 2.95A, heb je een enorme elco nodig (formaat kruiwagen, waarschijnlijk). Als je genoegen neemt met een stroom die na een paar milliseconde tot 2A zakt, is de elco relatief klein.
Dus: hoe belangrijk is het dat de puls precies 3A is, en hoe lang moet die stroom blijven lopen? Daarbij zul je een afname na een bepaalde tijd moeten specificeren om de spanning en capaciteit uit te kunnen rekenen. De weerstand van het circuit is dus ook belangrijk.
Uit een AA'tje dat ik hier zo heb komt maar 4,5 A bij kortsluiten.
Ik vermoed eigenlijk dat een schakelende converter de beste optie is als het in zakformaat moet.
En dan nog gaan het alleen als je niet te veel energie nodig hebt, dus de spanning over de spoel niet te hoog oploopt. Alweer afhankelijk van de hoeveelheid energie denk ik dat een elco snel veel te groot wordt.
De functie van dit app. is om aan te tonen of een meet transformator juist is aangesloten.
Normaliter loopt er door deze meetransformator een stroom DC van 0-10 A. Als deze meettransformator primair verkeerd is aangesloten zal de meting verkeerd zijn.
Met dit test app wil ik kunnen aantonen dat de meetransformator juist is aangesloten door primair een stroompje te simuleren. Deze test volstaat met een testpuls van +/- 3 amp. Dit mag na 2 sec wel gereduceerd zijn na 2 sec.
Hoe nauwkeurig moet die 3A zijn? Als't niet erg nauwkeurig moet zijn, is een NiCd penlite en een weerstandje + drukschakelaartje al voldoende.
Aart: meet eens 2, of meer (gelijke!) AA's in serie. Nu zit je met teveel invloed van contactweerstand & weerstand vd multimeter. Met NiMh penlites moet je makkelijk 10 à 20A halen, met NiCd zelfs richting 30 à 40A.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Elco van 4700uF kan bij 24v ongeveer 5A leveren in 0.022 sec. (In een load van 4.7 Ohm)
[Bericht gewijzigd door Arco op (18%)]
MGP
LDmicro user.
Als dat een DC meettransformator is staat er meestal ook een pijl op de behuizing...alhoewel transformator???
Een doosje met batterijen, een knop en een lage weerstand volstaat I = U/R.
Zou je meer amps willen meten steek er dan 2 of 3 lussen door, dan is de stroom x2 of x3.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Is het een stroommeettrafo die over een koper lat wordt gestoken of over een kabel?
Want het is idd. zo gemakkelijk van een flink (oplaadbaar) accuutje bij de hand te hebben, bvb. een autolamp of dikke weerstand als verbruiker en een druktoets. Die stroom laat je d.m.v. 2 klemtangen op de koper lat lopen door de meettrafo. Je kan zelf bepalen hoe lang de meetpuls duurt door te drukken.
- - big bang - -