fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hoe maak ik een hoogspanningsmeet-hulpstuk voor een (10Mohm) buisvoltmeter. Gewoon een berg weerstanden in serie met mijn meter of een serieketen van EHT naar aarde en dan over de onderste weerstand(en) de spanning meten ?
Ik wil tot 3000V kunnen meten maar mijn meters gaan maar tot 1000V. Ik heb er een tot 5K maar die vertrouw ik niet. Ik heb best veel grote dikke weerstanden van een paar Megaohm. (van die jaren 50 zwarte engelse (metaalfilm ? ) weerstanden)
Ik weet dat ze te koop zijn.
Fred
Heb je geen AVO 8 of iets in die richting, die kunnen tot 3kV ac en dc meten.
Ik heb ooit wat gefabriekt met negen 10Mohm weerstanden in serie gesloopt uit een oude nixie voltmeter.
Voor DC werkt dat prima.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb wel een AVO maar die gaat ook niet zo hoog. De Heathkits gaan tot 1500V. Ik denk dat ik 90 Mohm in serie zet. Met de meter erbij moet ik dan dus 100Mohm hebben en is 3000V dan 300V op de meter net als jij hebt gedaan.
Een AVO8, wrijf er maar weer even in dat ik daar zaterdag te lang over heb getwijfeld. Toen ik hem besloot te kopen was hij weg.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (27%)]
fred101
Golden Member
@Frits: gaat dat wel goed ? Ik begrijp dat jou ontwerp tot 5000V gaat met half Watt weerstanden. Je zet de weerstanden in serie zodat het 9.47M ohm is. Daar loopt bij 5KV dus 0,000527A door en dat is ruim 2,6W. Om bij 5KV dan 500V te lezen moet weerstand waarover je de multimeter aansluit 948K zijn en jij gebruikt 470K. Nu ben jij niet gek
dus ik denk dat ik een foutje maak maar ik kom er niet achter wat.
Fred
PA0FRI
overleden
Fred je gedachtengang is in beginsel juist en het kan zijn dat de potmeter te klein lijkt of is, dat staat ook in de tekst onder de tekening. In de praktijk is mij gebleken dat de weerstanden zelden 1M zijn, maar meestal een kleinere waarde hebben. Zal het artikel enigszins aanpassen.
[Bericht gewijzigd door PA0FRI op (20%)]
fred101
Golden Member
Ik heb hem nagebouwd (het principe dan van over een weerstand de spanningsval meten) alleen dan met 8 weerstanden van 6,9M, 1x5,1M en een 2M instel pot. Kabels van RG58 binnenkern waar ik teflon slang omheen getrokken heb. Dan de weerstanden in een kunstof kastje en krokodillen aan de kabel. Dan twee snoertjes met bananen naar de 10M multimeter. Dan hoef ik helemaal niets aan te raken. 232V netspanning is nu 23,2V op de meter.
Bij dit soort weerstandswaardes gaat de interne weerstand van de meter wel een rolspelen. Een gewone philips analoge meter gaf heel wat anders aan dan mijn fluke.
Kom er net achter dat mijn HP 410B voltmeter een DC inwendige weerstand heeft van 122MOhm bij alle bereiken en tot 500 MegaOhm kan meten. Niet gek voor een ding uit 1957.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]
PA0FRI
overleden
Bij dit soort weerstandswaardes gaat de interne weerstand van de meter wel een rolspelen.quote]
Daarom staat er op het schema 10 MOhm digitale voltmeter.
fred101
Golden Member
Mijn Fluke is ook 10Mohm en die gebruik ik. Nu kon ik wel mooi eens een keer het effect zien van het verschillen in interne weerstand van meters want een oude analoge philips (niet buisvoltmeter) gaf een heel andere waarde aan.
Fred