Hallo,

ik ben drukdoende met het "verbouwen" van een oude TRIO buizenversterker, mono balans 2 x EL 34, maar loop tegen een probleem aan m.b.t. de trafo..

Behalve de nodige aftakkingen voor gloei- en bias spanning, heeft de trafo 2 x 160v 0,24 A aan de secundaire zijde.

Ik had eigenlijk verwacht dat deze samen zo'n 320 VAC zouden leveren echter, meet ik 358 VAC per pool met de massa aan de aarde.

Onbelast, rechtstreeks op de polen van de trafo meet ik samen 160 VAC zoals ook staat aangegeven (zie foto), met de aarde aan de massa levert met ik 0 VAC per pool ....

http://www.uploadarchief.net/files/download/voed1.jpg

Ongetwijfeld heeft de "kachel" op de bovenkant van het chassis rechts naast de trafo hier iets mee te maken, (zie foto), voor mij is dit een "onbekend" component, maar goed dat zegt meer over mij dan over de amp...

http://www.uploadarchief.net/files/download/voed2.jpg

Iemand enig idee wat ik hier mis..

Cees66

kijk voor de gein eens na of die kachel aangesloten staan, en zo ja, maak hem eens los en meet een de weerstand/capaciteit/inductie.
en belast die 358V eens en meet dan nog eens.
kans is erg groot dat ie nog wel zakt hoor.
welke spanning wil je hebben dan?

de "kachel" los uit de voedingslijn meet een keurige 10K. Deze werkt ook gewoon, in die zin dat hij direct na inschakeling bloedheet word.

Ik denk bij nader inzien dat e.e.a. weinig te maken heeft met het voltage probleem van mijn post, hij ligt namelijk geschakeld aan de aarde vanaf de laatste Elco.

De trafo moet o.a. de EL34 balans schakeling voeden dus na gelijkrichten e.d. wil ik in de buurt van dc 300 uitkomen

Okay,

ik heb e.e.a. naar een schema omgezet, maar voor mij blijft het onbegrijpelijk dat de trafo 160 VAC geeft, maar de spanning 458 VAC meet (per pool) massa aan de aarde.

De eerder genoemde "kachel" lijkt op een (hele) flinke weerstand van 10 K (25watt ?).

Geeft het bijgevoegde schema iemand een idee ?

http://www.uploadarchief.net/files/download/voed3b.jpg

De twee diodes werken toch als spanningsverdubbelaar?

De 458V AC naar massa is een inductieve spanning ten opzichte van de shield (afscherm wikkeling) in de trafo.
Als je de shield los maakt van de massa meet je een ander spanning. Tussen shield en de buitenkant van de trafo meet je nu waarschijnlijk ook een 458V AC.

De gelijkrichter is een Villard of Greinacher spanningsverdubbeling.

okay klopt inderdaad, ik had de C waarde alleen veel hoger verwacht ipv 0,01 uf, maar e.e.a. meet prima nu.

Ik maak me wel een beetje zorgen over de extensieve warmte ontwikkeling op de vermogensweerstanden R10K/25W en R5/10W.

Misschien dat de 1e Elco (100uf) hier debet aan is, dit lijkt mij een beetje hoge waarde, en volgens mij hoort deze ook niet origineel in de versterker.

Deze zal ik in ieder geval vervangen, tesamen met de "kachel" weerstanden.

Die 0,01µF C's zijn om de spikes over de diodes te onderdrukken.
De spanningsverdubbeling zelf zijn de 2x100µF elco's en de twee diodes.

Die 10k is een voorbelasting voor de voeding om te voorkomen dat de hoogspanning te ver oploopt.
Die R5 is voor de stroombegrenzing van de diodes.

Thanks, veel duidelijker kan ik het niet krijgen, ik ga e.e.a. in elkaar zetten.

De diode die de BIAS-spanning verzorgt lijkt me toch verkeerd om te staan.

yep, foutje, gelukkig alleen in het schema, maar scherp van je, thanks.