Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Hallo
een paar weken geleden heb ik me een voeding gekocht wegens toch nodig en geen tijd om met LM317s en dergelijke te prutsen.
Mijn oog was gevallen op een dual 0-30V 0-3A geval met een extra 5V uitgang. Prijs iets van $205 geleverd. Niet duur maar ook niet helemaal goedkoop. Specs zagen er redelijk uit (zie hier) dus dat was allemaal goed.
Voeding kwam aan, bleek te werken, etc dus afgetekend. Vandaag had ik wat meer tijd om dat ding te testen, en nu blijkt dat de snelheid van de stroombegrenzing zo laag is dat als je de begrenzing op bvb. 20mA zet (ik was aan het testen met een Radio Shack LED van $0.74) en de spanning op 15V, er bij het aansluiten eerst een piek komt van meerdere Ampère vooraleer de stroombegrenzing in gang schiet. LEDje RIP natuurlijk, de begrenzing blijkt zo traag te zijn dat je het zelfs op de paneelmetertjes kan volgen... Videootje op Share on Ovi.
DUS... volgens mij is dat niet normaal, maar toen rees de vraag... wat is WEL normaal, ie. hoe snel kan je redelijkerwijs verwachten dan een stroombegrenzing werkt en wat is een redelijke overshoot?
Ik heb hier nu nog geen DSO dus ik kan het niet echt nauwkeurig meten maar de *vonk* vertelt genoeg imho.
Bert
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Heb dezelfde voeding maar dan van het Velleman merk 'HQ Power' (type PS23023), met 4 LCD's i.p.v. LED uitlezingen.
Net getest:
Uitgangspanning 30V, stroombegrenzing ingesteld op 10mA, kortsluiten: Totaal geen (zichtbare) overshoot, uitlezing stabilizeert onmiddellijk op 10mA.
Heb hier ook zo'n voeding, 10+ jaar oud met 4 LCD's i.p.v. LED uitlezingen.
1.
Neem de moeite om die draden onder de schroef-stekerbussen te klemmen, of gebruik passende bananenstekers. Je loopt nu kans de binnenkant van de stekerbussen te beschadigen door ongewenste vonken.
2.
Maak een draad los van de led en tik daarmee tegen het pootje van de led.
Bij mij geen vonken en de led blijft heel bij 15V/20mA instelling. Boven 25V gaat bij mij de led stuk.
Als ik volle kortsluiting maak met twee draden, zonder enige belasting, zoals op jouw filmpje staat, dan zie ik ook flinke vonkjes bij instelling 15V/20mA, bij instelling 5V/20mA kleine vonkjes. Wellicht werkt de stroombegrenzing van deze low-cost voedingen niet perfect als er geen spanningsval wordt gezien over een belasting.