Onlangs bij het sorteren hier nog een rits zwarte dioden gevonden, opschrift BZX75C 1.4V / 2.1V en 2.8V. Op het eerste gedacht waren het volgens mij zeners, alhoewel de spanning wel heel laag lag. De compenententester op de scoop verraadde een doorlaat rond de opgegeven spanning maar in doorlaatrichting!, niet in sper zoals het een goede zener betaamt.

Een datasheet opzoeken leverde niet echt wat op, wel iets zoals een BZV86(Philips), Hier datasheet. Wat ze dan noemen: een stabistor. Er staat me nog iets bij, van tijdens mijn opleiding, dat het serieschakelingen zijn van dioden die een vrij scherpe doorlaatknik hebben, en zo als lage spanning zeners kunnen gebruikt worden, of heb ik het fout?

- - big bang - -

Zijn dat niet gewoon dioden in serie? Respectievelijk 2,3 en 4? (staat mij dus ook bij ...)

http://wiki.4hv.org/index.php/Diode
Zie onder Zener.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (24%)]

Die lage spanning zeners zijn volgens mij inderdaad gewone dioden in serie. Zou dus best kunnen dat je ze in doorlaat aan moet sluiten om ze als 'zener' te gebruiken.

Ik dacht het ook, omdat zo'n lage zenerspanningen moeilijk te vervaardigen waren ofzo.
En een redelijk haakse karakteristiek (redelijk voor zo'n lage spanning).

EDIT: in doorlaat, ja, dat zie je duidelijk in de karakteristek van die BZV86, die ik postte.

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op (21%)]

Dat klopt.
Het zijn in feite een aantal diodes gestapeld in doorlaatrichting.

Je moet ze dus andersom plaatsen dan een 'normale' zenderdiode.

Ik moet er wel op letten dat, als ze bij in de ladenkast van de zeners komen, dat ze omgekeerd moeten worden aangesloten. Verder hebben zeners in doorlaat een gewone diodeovergang, das dan hier ook niet het geval. Ik zal ze maar duidelijk het opschrift "Stabistor' geven.

Zijn idd precies altijd veelvouden van 0.7V.

- - big bang - -

De beste zeners zijn die van 5.6V, bij deze spanning is de temp-coefficient nul.

De zenerspanning bij diodes is afhankelijk van de dopering. Bij spanningen lager dan 4V is de dopering zo hoog, dat de dynamische weerstand bij het zeneren hoog is. In die mate, dat gewone diodes in doorlaat een vlakkere karakteristiek hebben.

Wat veel over het hoofd wordt gezien is dat als je een echt stabiele spanning wilt, de zener een zo constant mogelijke belasting moet hebben.
Meestal vereist zulks een aantal bijkomende transistoren in de schakeling.

Het lijkt me dan ook simpeler en goedkoper om als spanningsreferentie een 78LXX te gebruiken, een lm317, of één van de vele spanningreferenties, al of niet regelbaar. TL431 of zo. Trouwens ook allemaal al ouwe bak.

Behalve voor specifieke toepassingen zie ik het nut van zenerdiodes niet meer in.

Bij mijn weten worden vandaag alleen nog 10W zeners gebruikt als surge suppressor in automotive.

Sommigen beseffen maar niet dat 1980 28 jaar geleden is.:-)

Ja die kan tenminste goed rekenen :p.

Als het gaat om spanningsreferenties of voedingen heb je compleet gelijk. Maar als je ingangen van chips wil beveiligen tegen overspanning is het wel zo fijn als je er dan een 4,7V zener voor kan zetten.

Ik doe wel eens wat met de RS232 poort en schuifregisters dan hang ik de +10V van de poort via een 10k ohm weerstand en een 4,7V zener direkt aan de ingang van de chip. Ik zou niet weten hoe ik dit anders op kan lossen.