Hallo, ik kan nergens een schema vinden die een buzzer aanstuurt als een spanning even onderbroken wordt.
Ik wil tussen bv. de 3 en 5 volt DC kunnen meten, en zodra die even weg valt, er een buzzer afgaat.
Kan iemand mij aan een (simpel) schema helpen?

Johan

google op window-comperator

5V
            |\    |
     3V ----|+\   1K
            |  >--+------- UIT
     IN ----|-/
            |/

Onderdelenlijstje :
1 x 1K
1x 10K
1x 15K
1 x LM311

De LM311 is een spanningscomparator. Op de min-ingang sluit je het ingaande, te meten signaal op aan. Op de plus-ingang zet je je referentiespanning van 3 Volt (*).

De comparator werkt als volgt :
Normaliter staat op de min-aansluiting een referentiespanning. Op de plus-ingang komt een te meten spanning binnen. De LM311 vergelijkt dan of de spanning op de plus-ingang hoger /gelijk is, of lager is dan de referentiespanning. Is de min-ingang lager dan de plus-ingang, dan is de uitgang hoog (5V). Concreter : staat er op de min-ingang 3 Volt, en op de plus-ingang 4 Volt, dan wordt de uitgang 5V.
Staat er op de plus-ingang een lagere spanning dan op de "vergelijkingspin" (min-ingang), dan wordt de uitgang laag. Concreter : Nog steeds 3V op de min-ingang, maar nu 0 Volt op de plus-ingang, dan staat er op de uitgang 0V.

Jij wilt waarschijnlijk dat de uitgang hoog wordt, wanneer de spanningsval juist onder de 3V is. Daarom heb ik het omgekeerd. Er staat een referentiespanning van 3V op de plus-ingang. Zolang er meer dan 3V op de min-ingang staat, blijft de uitgang laag. Zodra de spanning inzakt onder de 3V, dan wordt de uitgang hoog.

In grafiekvorm :

|
            5V |--------, 
  Uitgang   4V |        | 
            3V |        |
   LM311    2V |        |
            1V |        |
            0V |________|________
               0  1  2  3  4  5 (Volt) 
                      min
                     ingang

LET OP : Dit ontwerp houdt dus in dat alleen gedurende het moment dat de spanning te laag is, er een buzzer zal afgaan.

Daar moet ik nog wel 2 kanttekeningen bij plaatsen :
1) Het is van belang om te weten hoe lang een dergelijk dipje duurt. Is dat namelijk erg kort,dan zal de buzzer dus ook erg kort duren. In dat geval dien je er nog iets achter te bouwen.

2) Het is zeer belangrijk hoeveel spanning je buzzer verbruikt. Misschien moet je hier nog een spanningsdeler gebruiken.

Ik denk dat je met bovenstaande het belangrijkste gedeelte van je gezochte schema te pakken hebt. De rest kun je zelf wel uitpuzzelen, denk ik.

Verder is het nog handig om te weten : pin 1 en 4 aan GND, pin 5 en 6 (mag) met elkaar verbonden worden en pin 8 aan 5V.

(*)Referentiespanning bouw je met een spanningsdeler. Dat kun je doen met een eenvoudige potmeter, maar je kunt het ook met 2 weerstandjes bouwen.

5V --- 10K ----+--- 15K --- GND
               |
              3V (Referentiespanning)