Ik weet dat het niet mag...maar waarom mag het niet? of waarom is het gevaarlijk om bijvoorbeeld je computer aan de verwarming te aarden bij gebrek aan een ge-aard stopcontact?

de aarde heeft als doel, als er inwendig (bijv in je pc) een stroomvoerende draad tegen je behuizing komt, deze stroom af te voeren naar de aarde, via de aardlekschakelaar en plop, elektriciteit is uitgeschakeld.

als je je pc aan de verwarming aard, komt deze onder spanning te staan als er in je case dus een stroomvoerende draad tegen je case komt.

ik heb me pc ook geaard aan me verwarming omdat me geluid ruisde, niks staat nu onder spanning

Een soortgelijke vraag stelde ik eens in verband met het aarden van een KPN lijn omdat ik er een bromsignaal op had staan.

Men heeft mij verteld dat ook dan de boel onder spanning kan komen te staan omdat de lijnen van de KPN een zogenaamde "schone aarde" hebben.

Of het schade aan zou richten of de boel zou vernielen zijn we verder niet op in gegaan, maar dat zou zeer wel mogelijk zijn.

Als je hem nu eens zou aarden aan een metalen bubbelbad.....wie weet kun je lekker bubbelen via de paralle poort :P:P
Via Esc verlaat u het bad, Met Delete maakt u het bad leeg!

SWSje

Op 13 oktober 2003 14:26:22 schreef Martijn Berntsen:
de aarde heeft als doel, als er inwendig (bijv in je pc) een stroomvoerende draad tegen je behuizing komt, deze stroom af te voeren naar de aarde, via de aardlekschakelaar en plop, elektriciteit is uitgeschakeld.

als je je pc aan de verwarming aard, komt deze onder spanning te staan als er in je case dus een stroomvoerende draad tegen je case komt.

Een aardlek schakelt uit als er meer stroom uit gaat via de fase dan er stroom terug komt via de nul.
Dit betekent dat hij ook afslaat als jij hem hebt geaard via de verwarming.

Op 13 oktober 2003 14:09:53 schreef Pixie:
waarom is het gevaarlijk om bijvoorbeeld je computer aan de verwarming te aarden bij gebrek aan een ge-aard stopcontact?

Een lage weerstand naar aarde is op deze manier nooit gegarandeerd. Dat betekent dus dat er altijd een kans bestaat dat er een (gevaarlijke) spanning valt over de aarding, en dat is nou net wat je niet wilt: aarde moet in principe potentiaal vrij blijven. Bijkomend gevaar is dat deze spanning dan zo'n beetje op iedere plek in huis aan te pakken is.

Een aardlekschakelaar beveiligt in dat geval overigens wel gewoon. Zoals gezegd is de werking gebaseerd op de stroombalans in fase en nul. Het maakt dus niet uit hoe en waar er stroom weglekt: boven de tripstroom schakelt de schakelaar af. Gebeurt dat niet, dan is je aardlekschakelaar defect.

Ik heb op dit moment mijn computer en audio geaard op de verwarming maar...:
http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
(hier hebben ze 't over een spanning van 115V op een niet-geaarde kast)

Maar ik wil m'n (nieuwe) compu toch eigenlijk wel goed aarden
De dichtsbijzijnde doos met randaarde zit een verdieping lager en daar meet ik 15V tussen de nul en de aarde, is dat normaal ?
Kan ik dan beter een gat in de vloer klussen en de aarde doortrekken of toch maar de verwarming gebruiken ?
En hoe kun je dan nagaan of de verwarming ook echt als aarde werkt ?

gr.

Je kunt beter niet "aarden" op de verwarming. Zoals in het artikel waarnaar je verwijst staat wordt als gevolg van het netfilter de kast van de computer op ongeveer de halve netspanning gelegd. Zolang het filter in orde is, is daar weinig mis mee. "Lekt" het filter dan loop je de kans gestrekt te gaan als je de kast beetpakt. Een goede aarde voorkomt dat. Zonder aarde doet het filter overigens ook niets, dus storing veroorzaakt door je voeding verplaatst zich via het lichtnet door de rest van het huis (en misschien wel de rest van de straat).

Wil je desondanks weten of de verwarming geaard is, dan kun je de Ohmse weerstand meten tussen een aarde (randaarde van WCD) en de verwarming. Overigens zou ik zelf de moeite nemen om een randaarde aan te leggen.

Een spanning tussen 0 en aarde zul je altijd houden, al is het alleen al vanwege de kabelweerstanden. Als er aardlekschakelaars in de verdeelkast zijn geplaatst kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat dit niet wordt veroorzaakt door een aardlek binnenshuis en is er weinig om je druk over te maken.

AUW ik heb net een zeer pijnlijke aanvaring gehad met me PC kast en de verwarming heb een half uur lang met een verlamde teen rondgelopen. en ben is gaan meten. me multie meter geeft niks aan maar ik kan er ledjes op laten branden dus zo gezond lijkt het me niet :) (jah de PC is niet geaard :))

in principe zou je kunnen aarden via de verwarming, let wel in principe, want uiteindelijk komen de verwarmingsbuizen bij de ketel uit en de ketel is geaard via de randaarde stekker.
MAAR! het is niet de juiste weg, beter is nog, als je geen randaardestopcontact bij de computer hebt, om dan maar een verlengsnoer te gebruiken.
maar bijna in alle nieuwe huizen, van de laatste 20 jaar, is van een gewoon stopcontact wel een randaarde te maken, dus gewoon een groen/gele draad er bij laten trekken, wel laten doen natuurlijk.
ook via de waterleiding kun je geen aarde maken omdat deze buitenshuis overgaat in een tyleenleiding.
de aarde in een huis is verboden met een dikke leiding in de grond.
groetjes piet kuiper

mmm me vader heeft de stopcontacten al hier zelf aangelegd en de enigste rand aarde hier is van de CV ketel :( dus maar ik kan geen verleng kabel nemen omdat ie dan dwars me kamer over moet

Ik heb hier hetzelfde probleem, pc kast hangt op 115 volt - kan er zelfs een spanningszoeker mee laten branden. Helaas allemaal niet-geaarde stopcontacten, al moet ik er eens 1 verwijderen om te kijken of er wel een aarde draad is doorgetrokken.

Het nadeel van wat oudere huizen is dat er meestal alleen aarding is in de keuken en badkamer. Soms zit er wel een aarde draad in de bekabeling, maar dan moet je nog uitvogelen of die ergens echt aan de aarde hangt ;)

Hier in huis zijn de verwarmingen goed geaard, de weerstand tussen de aardaansluiting in de meterkast en de verwarming in mijn kamer is < 1 Ohm.

Maar zelfs dan is het nog niet te vertrouwen. De CV is hier in de douche geaard, maar in de koppelstukken naar de andere radiators in het huis is zo te zien hennep gebruikt. Het kan door krimpen en uitzetten van de verwarmingsbuizen dus voorkomen dat de radiator ineens niet meer aan aarde hangt.

Leg dus altijd een aarde draad aan.

Ik zit boven de meterkast en heb al een gat in de vloer zitten waar ik een draad doorheen kan trekken. Ik heb er alleen nog geen draad voor gehaald.

Heeft er iemand trouwens een goede en goedkope oplossing voor het casema aarde probleem? Als ik namelijk de aarde van de kabel (via een audiosnoer vanuit de video) met de echte aarde verbind (aan mijn mengpaneel) dan krijg ik een enorme brom, over alle kanalen op het mengpaneel. Ik heb al een tweetal scheidingstrafo's uit een oude 300/1200 baud modem geprobeert, maar dan is de geluidskwaliteit bagger. :( En alles aarden via casema gaat ook niet echt lekker.

Waarom dit niet mag, dit komt doordat de verwarming is geaard door middel van een hoofd equipotentiale verbinding. Maar een van de eigenschappen die een equipotentieale verbinding moet hebben is het volgende, de equipotentiame verbindig mag nooit onderbroken worden dus ook niet om te aarden, ze mag slechts ontmanteld worden. En als je je Pc eropaansluit bestaat uw hoofd equipotentiale verbindig uit 2 delen. Dit is volgens het AREI, hoe het elektrisch it voor problmen die er zouden kunnen ontstaan weet ik niet precies.

Maar dat is een fijn antwoord, Jelle. Gaan we mee aan de slag!

O ja, kan je de kijkers thuis nog even uitleggen wat equipotentiaal is ?

[Bericht gewijzigd door menno op ]

En voor de kijkers thuis het volgende:

Een hoofdequipontentiale verbinding is het volgende:

Dit is de verbinding die gemaakt is tussen uw hoofdaardingklem (lijkt op een T-achtig koperen latje en is in de meetse waarschijnlijkheid onder uw zekeringskast geplaatst) en verbin alle hoofdleidingen van de verwarming, klimaatregeling, genaakbare metalen delen en metalen delen van gelijk welke geleider.

hier zit overal een aardingskabel aan de verwarwing geklemt

Aahhhh, Jelle. Ik had effe niet gezien dat je uit België kwam. Jullie Belgen gebruiken altijd van die mooie woorden die al lang uit onze taal zijn weggesleten ...

Op 13 oktober 2003 17:35:27 schreef menno:
... dus storing veroorzaakt door je voeding verplaatst zich via het lichtnet door de rest van het huis (en misschien wel de rest van de straat).

Breek me de bek niet open! Helemaal Gallisch wordt je als hoogfrequent amateur van al die storende computerpulsen die tot ver in het kortegolfgebied een berg ellende veroorzaken. Het zijn vooral de voedingen die de problemen veroorzaken.
Drie deuren verderop zit een klein reisbureautje waar de PC's dag en nacht aan staan en NIETS op een randaarde wandcontactdoos was aangesloten. In het hele kantoor was er zegge en schrijve één randaarde WCD. De meest storende PC's heb ik daarop aangesloten inclusief extra filtering in het laagspanningsnet en toen kon ik weer enigszins "normaal" naar zwakkere kortegolf signalen luisteren.

Overigens moet het niet moeilijk zijn om in de bestaande pijpleidingen een extra aarddraad te trekken. Voor jezelf én je apparatuur is het beter de boel te aarden.

edit:
Aan de aarde van het laagspanningsnet natuurlijk en niét aan de verwarming!

ik heb mijn werkhoek geraard door een draad van boven (de ventilatieunit was geaard) naar mijn kamer en het werkt wel veiliger. Het heeft me al een aantal schokken bespaart
sinds ik heb het heb aangelegd een keer 6

help

.

Op 14 oktober 2003 20:08:57 schreef Carel M.:
Breek me de bek niet open! Helemaal Gallisch wordt je als hoogfrequent amateur van al die storende computerpulsen die tot ver in het kortegolfgebied een berg ellende veroorzaken. Het zijn vooral de voedingen die de problemen veroorzaken.

Nou heb ik ook nog een leuke. Op de hele 70 cm band ontvang ik een kraak van een paar milliseconden met een interval van exact 1 seconde. Heb me de klere gezocht naar de bron. Bleek een quartz wandklok bij de buren op zolder met een bijna lege (!) batterij !! Jawel meneer. Heb ze een nieuwe batterij gegeven, probleem weg. Maar nu begint het weer opnieuw, dus batterij is vermoedelijk weer aan vervanging toe.

Het vinden van de oorzaak is één, het oplossen is een tweede.

Als ik mijn ene hand tegen mijn monitor van mijn computer aan houd en de andere hand aan de kachel vool ik een stroom door mijn lichaam gaan. Zal wel te maken hebben met het magnetisme van mijn monintor denk ik.....

Ons huis is nog van de jaren 50 maar wel helemaal gerenoveerd. De elektriciteit is helemaal opnieuw aangelegt, en een combiketel op zolder geplaatst. We hebben alleen geaarde WCD's in de badkamer, keuken, zolder en kelder. (ook de los staande garage, maar die is afgetakt van de keuken.) Ik heb eens gekeken naar het punt waar alle aardeleidingen bij elkaar komen. Dat is in de kelder. Daar zit een "kroonsteen" van volledig metaal (geen kunstof er omheen). Daar lopen de binnenkomende water- en gasleiding vlak langs en die zijn er allebei op aangesloten en verder gaat er van daar uit een draad naar buiten en een gaat naar boven en verdwijnt in de meterkast (de meter zelf bedoel ik). De combiketel is via het stopcontact geaard maar dus ook via de water- en gasleiding. Dus de hele verwarming is geaard. En dat is zelfs dubbel op want er gaat een draad naar buiten en naar de aardlekschakelaar.

Mijn bureau (4 meter lang) heb ik zelf gemaakt met een metalen frame. Dat frame staat met een poot klem achter een verwarmingsleiding. Mijn computers staan onder het bureaublad in een ingeboude kast op 2 laden. Als ik via het luik in de zijkant achter mijn computers bezig ben aan de kabels of zo en ik raak een computer en het frame tegelijk aan krijg ik zo'n klap dat je zelfs vonkjes ziet overspringen tussen mij en de computer of het frame. Nu ben ik benieuwd of ik mijn computers kan aarden door ze aan het frame te koppelen. of is dat te link????

excuus voor het opgraven van dit topic maar ben een weekie op vakantie geweest en dit is toch wel een interresant topic.

ik heb bij mezelf ook de pc geaard op de verwarming.
het is zowiezo voor je pc beter om m te aarden op wat voor manier dan ook.

ik zie niet in waarom dat niet via de CV zou kunnen deze is tenslotte ook geaard en zit op dezelfde aardpen als de randaarde.

gevolg is bij mij iig dat ik geen oplazers meer krijg als ik mijn behuizing aanraak.

mvg Michel:)