Hallo,

Ik heb een vraag over hoe ik iets het best kan maken en wat ik er precies voor nodig heb. Het probleem is dat ik een elektrisch schakelingetje moet maken om te meten wat de tijd is dat een bepaald apparaat aan de 230 volt heeft gezeten en wat zijn laad stand (accu stand is) als die erop wordt gezet en als die er van af wordt gehaald.

Dit moet ik maken omdat er regelematig klachten binnen komen van een afdeling op mijn werk. Ze zeggen namelijk dat het machinetje die ze gebruiken heletijd uitvalt na een korte tijd (Zit een accu in) maar als ze de machine aansluiten op de 230 dan doet die het wel gewoon nou beweren ze dus dat het aan de accu ligt, maar omdat de accu het wel gewoon doet als we hem testen (na een tijd op de 230 te hebben gehangen om hem op te laden) denken we dat ze hem gewoon niet lang genoeg hebben opgeladen. Hun beweren dat ze dit wel lang genoeg doen dus vandaar dit apparaatje dat ik wil maken om zo te kijken hoelang hun hem daadwerkelijk op laden en wat de stand dan is.

Daarom zou ik graag willen weten wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken aan IC's of wat voor soort schakelingtje ik zou kunnen maken.

Bij voorbaat dank.

Mogelijk is de accu defect.Ik test dit zo.
Laat de accu lang laden, zodanig dat ze zeker vol is.
Ontlaad ze daarna over een belasting. Ik neem hiervoor een halogeenlamp. Meet de stroom en de spanning. Meet ook de tijd (horloge of chronometer)Als de spanning gezakt is tot een bepaalde waarde bv 11V voor een loodaccu, is de accu leeg.Vemenigvuldig dan de stroom met de tijd en je kent het aantal Ah.

Ik heb dat ook regelmatig gehad. Meestal is de accu gewoon op/slecht. Vooral bij apparaten die periodiek vrij veel stroom trekken wil het nogal eens gebeuren dat die piek niet geleverd kan worden, en het apparaat uitvalt.
Het lijkr dan alsof de accu nog goed is. (Gewoon eens onder belasting testen)