Ik heb een kunststof behuizing waarin een speakertje moet komen.
Nu heb ik niet veel ruimte achter de speaker en vraag me nu af of dit noodzakelijk is.
De ruimte is verbonden met andere compartimenten dmv buisjes en dus niet helemaal luchtdicht.
Ik zou eventueel gaten door en door kunnen boren zodat eventuele druk weg kan via de onderkant.
Maar de vraag is of het noodzakelijk is. De gaten probeer ik te voorkomen omdat het geen mooie oplossing is. :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/speakerruimte.jpg

Iemand tips?

Intuïtief zeg ik dat er onder lucht moet zitten. Het basisprincipe van een box is daarop gebaseerd.

ook al heb je een buisje, op deze manier ga je voor mijn gevoel onder water effect krijgen.

Het gaat denk ik nergens naar klinken.

Dat is mijn idee dus ook.
Maar als de verplaatste lucht door de beweging van het membraam minimaal is, kan deze toch wel zijn weg vinden door de buisjes?

Het formaat van de speaker is overigens niet zo groot.
Ze komen uit oude PC speakers en zijn ca 6cm in doorsnede.

Het hangt er vanaf welke kwaliteitseisen je stelt aan de weergave van je speaker.
Wel is het zo dat de kast in hoge mate de klank van het totaal bepaald. Kort door de bocht gesteld: hoe lager de toon des te groter de invloed van de kast is.
Een veel te kleine kast zal een dempend effect op de lage tonen veroorzaken. De uitslag van een speakerconus is nagenoeg omgekeerd evenredig met de frequentie. Dat betekend dat bij lage tonen je een grote conusuitslag krijgt en de lucht in je kast flink gecomprimeerd/gedecomprimeerd wordt. Dat kost veel energie en gaat dus ten koste van de uitslag.
Maar sommige luidsprekers zijn daar min of meer voor gecompenseerd.

Hou er rekening mee dat gaten boren kan helpen maar redelijk natte vingerwerk is, want dan gaan weer andere factoren een rol spelen.

Dit is een symplistische voorstelling van de gang van zaken, grotendeels klopt het wel maar de werkelijkheid is heel wat complexer.

Ton

Hmm dan waag ik het er op...
Gaten boren kan altijd nog. :)