Fred,

je moet, voor zover mogelijk, de spoelen meten bij de werkfrekwentie. Als je L meter geen instelbare frekwentie heeft, kies de meter met de hoogste frekwentie.

Pietdepiet,
mooie plaatjes. Wat voor een spanning/div ?

Dat was 0.2V/Div. Was net ook een typfout trouwens. Het was 0.5uS/Div. Niet 5.
Valt me net pas op, maar die bovenkanten zijn ook minder hoog dan de onderkanten.

Verder iets heel geks. Als ik de probe op 1:1 ipv 1:10 zet (Dan hoort toch alleen de spanning factor 10 groter te worden?), krijg ik deze plaatjes:
http://www.uploadarchief.net/files/download/scoop3-3-3.jpg
5V/Div; 2uS/Div
http://www.uploadarchief.net/files/download/scoop4-4-4.jpg
2V/Div 1uS/Div

Dat zijn nu twee oscillaties voor de prijs van één! ;)
Niet alleen de weerstand neemt af tot 1Mohm, de capacteit neemt toe tot ong. 120pF!!! Verder spelen de draadjes (ook GND) van de probe mee.
Mooi voorbeeld van waarom 1:10 bijna altijd veel beter is dan 1:1.

De marconi kan 10KHz, de Voltkraft 1KHz en de Laru van R&S dacht ik zelfs in de MHz en die heeft een aparte schaal die van 0-1 uH loopt en een oscillator die per bereik anders is. Alleen was daar de snaar af en heb ik de wijzer zelf goed moeten zetten. Dat heb ik bij 10uH gedaan. De marconi is ook (gecallibreerd) heel nauwkeurig maar best moeilijk te bedienen. Daar moet je nog iets met een Q draaischijf doen en je moet 0-3 of 0-30 kiezen (en dan ook nog voor D of Q). Ik heb dat diverse malen gelezen maar echt snappen doe ik het niet. Ik kan de brug nullen door die Q op 0,3 en 0,6 uH, een van de twee is fout.

Ik moet een paar referentie spoelen zien te maken. (bv 100nH, 1uH, 10 uH) Ik denk dat ik dan met een vaste C een spoel moet combineren. Dan moet ik met een meetzender en scoop de resonantie bepalen en berekenen wat de inductie is. Alleen is de kring geen 50 ohm dus daar gaat het al mis en de scoop beinvloedt de meting ook. Dippen is niet precies genoeg. Het gaat voornamelijk om die nH spoelen. Bij 10uH geven ze alle drie het zelfde aan. Ik meet met de zelfde krokodillen (van de marconi, een banaanstekker met krokodilklem erop gesoldeerd)

Edit: Signaal generator, 1000 ohm weerstand, spoel, aarde signaal generator. Spanningsval over de weerstand meten en over de spoel. Dan kan ik L uitrekenen. Moet ik natuurlijk wel een nauwkeurige AC milivolt meting doen. Dat zou met de HP en met een scoop moeten kunnen

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Maar mijn probe zorgt er dus voor dat hij op een andere frequentie gaat oscilleren?

Ik vraag het gewoon nog eens: Waar is Frithjof? Hij heeft het het deel 6 al niet geantwoord.

/e: Typo

Je belast de kring waardoor de Q veranderd daarnaast voeg je capaciteit toe waardoor de boel verloopt. Het ziet er uit alsof de belasting de oscillaties steeds bijna laat uitdempen.

Dat vind ik inderdaad het vreemde. Die demping telkens. Hoe zit dat, en wat is Q precies? Is dat iets berekenbaars of...?

Shit, had ik de verkeerde Wiki ;-)

De marconi is de beste. De resonantie meting met 2% condensator komt op 0,48uH, de marconi op 443nH. Het verschil zal hem in paracitaire elementen zitten. De marconi meet direct op de spoel. Bij de andere metingen zit ik met aansluitdraad. De voltkraft gaf 0,5uH maar heeft ook meetsnoertjes en de R&S geeft 250nH bij 3,6MHz. Die moet dus aardig verzet worden maar als ik dat doe door de wijzer te verplaatsen staat hij er op de andere bereiken grof naast en daar is het verschil met de marconi niet groot. Die moet dus intern gecalibreerd worden. Ik heb geen manual maar wel een schema. Er zitten echter een aantal instelpunten. De enige die bereik afhankelijk lijkt, is de oscillator kring, hij heeft een LC kring voor elk bereik.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (92%)]

Ik hoor nu hier en daar een Duitser/Fransman, maar echt mooi is het niet. Ze klinken als een kruising tussen een marsmannetje en Donald Duck, en overal zit geflierp doorheen.

/e @#$#@%$@ *Niet te vertalen vloek*
Doet hij het, valt hij van tafel. Varco los. Dat wordt dus weer solderen morgen. Grmbl

Die beschrijving klinkt wel alsof hij inderdaad werkt. Hoort marsmannetjesachtig te klinken.

Kan je het niet nu proberen te solderen? Of is de stroom op.

Grote kans dat het nodig blijkt om een fijnafstelvarco erop te zetten. Heb je tienslagspotmeters? Want dan gaat dat heel makkelijk met een 'varicap' (gewoon 1n4001).

Stroom is nog niet op;) Maar ik kan nu niet meer solderen. Nog veel te veel te doen.

Wat ik bedacht: Kan dat geflierp over de hele band zijn eigen oscillator zijn die hij hoort, omdat die spoelen nog steeds in elkaars verlengde staan?

10-slagen potmeters heb ik niet. Alleen gewone en trimmers.
Verder, de varco die er nu op zit is 14pF. Dat is toch ook al vrij weinig? De band is natuurlijk ook niet heel groot.

Ohja, ik hoorde alleen maar frans/duits. 80m is toch een amateur band? Daar mogen toch ook Nederlanders op zenden?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (12%)]

Er zijn altijd veel fransen en duitsers. De meeste nederlanders praten in het Engels. Je hoort als het goed is ook vrij veel engels.
Het geflierp zijn vaak datazenders enzo. SSB klinkt ook redelijk flierpig, als je erlangs afstemd. Precies op het lage stukje van de flierp hoor je dan goed geluid. Bij datazenders hoor je vaak een hoop toontjes, of een lage brom.
Als het storing is, dan is het vaak een beetje ruiserig, of er zit wat 50Hz duidelijk herkenbaar op.

Check. Oh ja en je eigen oscillator kun je niet horen: die levert bij menging (met zichzelf) altijd 0 Hz op.

Ik denk ook dat je nu aan de fijnafstemming moet.

Wat je even kunt doen is iets metaligs (nietmachine, rol soldeertin, telefoon) bij de ontvaner leggen en dan een stukje naar de oscillatorspoel toe, of juist ervanaf, schuiven. Desnoods met een plastic lineaal ofzo, zodat je niet met de hand dichtbij hoeft te komen.

Of je maakt gebruik van de beroemde zuster buitenhuis afstemming.
Hier nog een erg leuk idee over een buizen breadboard. Kost wat snoertjes maar erg mooi gedaan.

http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Negadyn_Weiss/Mvc-001x.jpg

[Bericht gewijzigd door fred101 op (55%)]

ik deed fijnafstemming met behulp van een droptrommeltje. Werkt ook prima. Hoe dichter bij de oscillatorspoel hoe lager de frequentie. Eventueel het trommeltje aarden als je last van brom krijgt.

@fred: Link werkt niet.

Dat ga ik proberen.

@(Z) Deeplinken werkt niet. Je moet even de link kopiëren.

Het 60Mhz filter en de mixer zitten in elkaar. Nu hoop ik dat hij ook de goede waardes heeft. Ik heb hier toch maar gekozen voor spoeltjes met ferrietkern zoals we voor de 70cm trap hebben gebruikt. Dan kan ik de spoeltjes nog bijstellen. De trimmertjes hebben ook een iets groter bereik dan de originele. Elke trap zit in zijn eigen hokje wat met soldeer en koperfolie helemaal HF dicht is. De doorvoer gebeurt met stukjes RG58 kern, dat levert een 3,5pF doorvoer Ctje op. De volgende stap wordt afregelen en dan de IF versterking. Ik zal vandaag proberen een foto te maken.

Ik ben zeer benieuwd, fred. Ik heb trouwens ook nog een hele berg van die spoelkerntjes, mocht je tekort hebben. Heb er 100 besteld :) Ze zijn bijzonder handig.

30MHz low-pass filter zit in elkaar. Nu de PLL nog even wat stabieler maken. Hij stuitert nu nog alle kanten uit(+/-500Hz), maar dat komt wel goed.
Wat heerlijk trouwens, zo'n frequentieteller. Heb het kristal precies op 2,000.000.0** MHz in kunnen stellen :)
(nu maar hopen dat de temperatuur niet verloopt en dat het apparaat perfect geijkt is :P

Op 29 november 2008 12:49:06 schreef (Z)weetvoetje:
ik deed fijnafstemming met behulp van een droptrommeltje. Werkt ook prima.

Maakt de hoeveelheid dropjes die erin zitten nog uit, of zijn die voldoende afgeschermd?
Het laatste hoop ik trouwens, want ingegolfde dropjes krijg je vast kanker van.

Ook het merk is belangrijk, autodrop veroorzaakt storing.

@(Z)weetvoetje,
en hopenlijk is de tijdbasis van de frekwentiemeter stabiel.
Ik heb een keer twee frekwentiemeters aan een tcxo gehangen. Een frekwentiemeter gaf meteen een goede en stabiele waarde, de andere pas na 30 minuten.
Maar een frekwentiemeter is inderdaad een handig meetapparaat.

En honingdrop zorgt voor een brommerig/zoemerig geluid.

Maar nu loop ik tegen het volgende aan: De PLL (PC2 van 4046), PLLfreq=25Hz, deler is tot ongeveer 400.000 (dus freq. in is tot 10MHz. Daar zit dan een VCO aan die redelijk voltage-frequentielineair is, en in een 1:2 bereik heen en weer wordt gedaan; bijvoorbeeld 5-10MHz.
Nu heb je waarschijnlijk redelijk een idee van wat het is.

Probleem is als volgt:
De PLL heeft een kleine 'dead zone' rond het evenwichtspunt. (dit is niet te voorkomen bij het gebruik van een dergelijke PLL) Dit zorgt ervoor dat de VCO altijd kleine stootjes heen en weer krijgt, maar niet netjes in het midden wordt vastgehouden.
De officiele oplossing daarvan is een weerstandje die de spanning op de filter-elco langzaam laat zakken. Daardoor moet de PLL steeds een klein beetje gas geven, en staat ie niet in zn dode zone te werken.
Probleem is dan natuurlijk dat je geen echt mooi constante spanning meer hebt over de filterelco. Gevolg is dat ie nu geen 'ruis' meer heeft, maar 25Hz zaagtand-FM modulatie.
Is hier eigenlijk een handige oplossing voor? Ik zat zelf te denken aan een 'sample and hold' schakeling, waardoor de spanning op de VCO steeds gelijk is aan de spanning die 1ms na het PLL-regelpulsje op de filterelco staat. Dan heb je het goede uit beide werelden.

Dat zou moeten werken, maar het is wel wat gedoe om dat netjes te maken. Dus mijn vraag is: Zijn er ook andere oplossingen?

Evert had in dat zakje een pll ICtje zitten.