hallo allemaal,
ik wil graag een LCD scherm (240x128 datavision) programmeren mbv Visual Basic. Gewoon voor eigen gebruik. Ik weet hoe ik hem kan aansluiten op mijn parpoort alleen ik heb GEEN idee hoe ik hem kan programmeren, hoe ik text of plaatjes op het LCD krijg. Ik weet echt niet waar ik moet starten.
Ik heb al, tevergeefs, meerdere fora afgezocht. Ik weet echt niet meer waar ik moet beginnen. Zijn er tutorials hiervoor ofzow?
-
Allereerst moet je op zoek naar de datasheet die bij dit LCD hoort. Als je die hebt kun je verder.
Je sluit het LCD aan op de paralelle poort van de computer, datalijnen en stuurlijnen. Als laatste sluit je de voeding aan. Als het goed is gaat het display zichzelf initialiseren, dit is verschillend per display. Bij grafische zie je meestal even een dun lijntje over het display lopen.
Goed, de hardware is dan af. Ik raad je aan om DlportIO (zie www.google.nl voor meer info) te gebruiken, dit is een dll die het mogelijk maakt om de parallele poort aan te spreken. Sinds Windows 95 kun je de paralelle poort namelijk niet meer rechtstreeks aansturen. Ik heb zelf geen ervaring met Visual Basic (alleen C++), maar een aantal opmerkingen (hoe je de dll importeerd moet je maar op internet zoeken):
- de datalijnen zitten meestal op adres 0x378 van de paralelle poort
- de stuurlijnen zit 2 adressen hoger, dus op 0x37A
Als je dit weet kun je het display initialiseren. Dit doe je door de gewenste waarden naar het display te sturen, welke waardes dat zijn moet je opzoeken in je datasheet. Ook hoe je karakters ed kunt weergeven staat allemaal mooi uitgelegd in de datasheet.
Probeer eerst dus om die dll aan te sturen, als er dan problemen zijn moet je die hier posten
Veel succes !
sytse
Euh......
Ik heb een keer een Visual basic programma'tje van www.pscode.com gehaalt om een grafisch display aan te sturen. Werkte wel goed. Helaas heb ik geen flauw idee meer hoe het heette, en ik weet ook niet of het nog op die site te vinden is.
Succes
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
ok bedankt voor deze reacties:) nu kan ik tenminste vooruit!
ik zal de datasheet eens grondig doorlezen en dan kijken wat er allemaal mogelijk is.
nogmaals bedankt
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 3 december 2003 18:16:39 schreef Professor-Botje:
Gewoon het progjhu smartie gebruiken en je bent klaar
Daar heeft die niks aan want hij wil het zelf aansturen. Met smartie kun je alleen predefined dingen uitvoeren.