Zijn er misschien IC'tjes of enige software achtig iets waarmee je de stand van een accu kunt meten zodat je weet hoelang die nog op de 220 moet staan?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ja, zo'n ding heet een battery gauge, bijv. de BQ24400 voor NiCd/NiMH. Die houdt bij hoeveel energie de accu heeft opgenomen en afgestaan. Hij moet dus altijd op de accu aangesloten blijven om het ladingsniveau te kunnen aflezen.
Het probleem is dat het een Lood accu is en met die IC kun je het alleen meten van nikkel-cadmium en nikkel-metaal hydride. Dus is er misschien ook een die het van Lood accu's kan meten?
Iedergeval bedankt voor het antwoord.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij lood en lithium draait bijna alles om de spanning! Die lager wordende stroom geldt alleen als je je spanning op orde hebt en aan de spanning zelf kan je eigenlijk alles aflezen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (54%)]
Oke, maar het is zo dat ik de stand van de accu moet kunnen uitlezen naar een software programma dus het zou handig zijn als ik hier een IC of iets dergelijks voor had.
Een soort magisch IC ?
Je plakt het tegen de accu aan en de ladingstoestand verschijnt voortaan altijd in $CHARGE ?