beste mensen,

ik heb een oude omron FO uit elkaar gesloopt en heb nu 6
condensatoren over van 400 volt 2200uf. ik vraag me af of ik deze op een 12 volt installatie kan gebruiken? of zou ik dan een weerstand nodig hebben?

Met zo'n uitleg gaan diverse glazen bollen op tilt.
wat bedoel je en wat wil je ermee en bovenal weet je wat deze onderdelen voor functie hebben?

Die 400V geeft de maximale spanning aan die de condensator aan kan. Lager mag dus altijd.

Met een weerstand beperk je alleen maar de laad/ontlaad stroom. Of dat nut heeft hangt van de toepassing af.

Ik vind het wel een beetje zonde (en ruimte verspilling) om deze elco's op 12V te zetten. Bestel dan een paar 25V 2200uF voor een paar euro, dan kan je deze voor iets anders bewaren.

ik wil deze in mijn auto bouwen voor mijn geluids installatie. ik maak graag zelf dingen dus vandaar mijn vraag en had deze condensatoren toevallig over. als ik voluit muziek afspeel kapt de versterker er af en toe mee omdat deze te weinig stroom krijgt en wou dat mooi oplossen met deze condensatoren. ik denk niet dat ik deze elders zal gaan toepassen dus voor mij maakt het niet uit.
misschien wil iemand ze ruilen :P wil namelijk meerdere paralel zetten en zo rond de 5 farad uitkomen. ik denk ook dat ik er relais tussen moet zetten om deze condensatoren te ontkoppelen als deze niet nodig zijn.

mvg

jeffrey

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]

jeeemig!

Ik wil er nog aan toevoegen dat 5 farad op zijn minst 10x te weinig is! ;)

als ik voluit muziek afspeel kapt de versterker er af en toe mee omdat deze te weinig stroom krijgt en wou dat mooi oplossen met deze condensatoren.

Daar is maar één oplossing voor: Andere auto kopen met grotere condensatoren. ;)

2000uF = 2milliFarad. Dus je moet er zo'n 500 parallel zetten om op 1Farad uit te komen. Voor 5Farad dus zo'n 2500 stuks. Daar ben je vast wel een euro of 1000 voor kwijt. Dus beter een andere oplossing.

Denk dat je dan rijp bent voor een extra accu om de boel
te voeden en daardoor de spanning zoveel mogelijk constant te houden.

Als je alle 6 de condensatoren palallel zet heb je 13200µF, de waarde die je in een gestabiliseerde 6A voeding kunt aantreffen als afvlak elco. Net genoeg om een stroom van 6A gedurende een honderdste seconde te bufferen.

Nu gaat het er in dergelijke overdreven installaties vaak ook om iets spectaculairs te kunnen showen. Zo'n indrukwakkende set condensatoren maakt natuurlijk indruk, ook al is het niet erg effectief.:-)

dank jullie allemaal voor jullie snelle reactie! ik heb het getest en ze hebben geen enkel vermogen, misschien versleten of de spanning is veel te laag wat ik denk. wat raden jullie me aan qua condensatoren voor een 12 volt installatie tussen 2 en 5 farad of hoger. wil graag zelf iets maken.

mvg jeffrey

Hoe heb je ze getest?

Snelle manier om ze te testen is even aan de 5V hangen om op te laden en dan via een led+1k weerstand ontladen. Als hij werkt gaat het ledje even branden en dooft dan. Om de elco echt te testen heb je een speciale meter nodig die de capaciteit kan meten.

waarom eigenlijk zelf maken(ja dat is leuk dat snap ik) gezien het feit dat kopen in dit geval zeker veel goedkoper is.

overgens wordt bij dat soort installatie's geen relais toegepast om de condensator af te koppelen(althans niet in de gene die ik heb gezien bij caraudio) maar ik denk dat je dan als je echt je muziek zo hard zet dat je een goede en vooral dik genoege kabels nodig hebt.