Op het gebied van sensoren en bijhorende circuits ben ik best wel een leek. Wat ik graag wil maken is een mechanisme waarmee ik poeder kan afvullen. Het idee is om een trechter te maken met een afsluiting welke sluit als er een bepaald gewicht is bereikt. Er moet dus een circuit worden aangemaakt waar in een sensor aangeeft dat de afsluiting van de trechter dicht moet bij een bepaald gewicht. Het gaat om een gewichten tussen de 50gr en 600 gr. Kan iemand mij hiermee helpen
Schuifbaar (tussen 50 en 600 gram) contra gewicht en een micro switch ? (wel even rekening houden met de kracht( =gewicht ) dat nodig is oom de micro switch te bedienen.
of een hall/reedswitch gebruiken
Tenzei je een poeder als bv zout gaat gebruiken, wat extreem goede loopeigenschappen heeft als het droog is, gaat dit zomaar niet werken. Door brugvorming zal de poederstroom kunnen stoppen. Vrije loop word in de praktijk dus ook nooit gebruikt. Beteris een trechter met een funnel eronder waar eenschroef in draait. Bij goed lopende producten kan een spinnerdisk onderaan de schroef noodzakelijk zijn.
Als je echt snel wilt afvullen kun je de schroef voorzien van een servomotor en gewoon een aantal omwentelingen per dosering laten maken dus niet op een weger doseren. Doseren op een weger is namelijk best een ingewikkelde zaak.
Overigens is een roerwerk in een dergelijke configuratie ook noodzaak omdat een sneldraaiende schroef anders lucht gaat happen.
Ik ben vroeger nog actief geweest in doseersystemen en net zoals GJ_ zegt is er een levensgroot verschil tussen de eigenschappen van het poeder.
Zout is iets totaal anders als bloem bijvoorbeeld.
Wat vaak gebruikt wordt is een draaisluis onder een trechter (bij bloem) eventueel een mechanische schroef of schudder op de trechter tegel het plakken tegen de wand.
Ook een vijzel op twee snelheden die het produkt op een weger doseert. hoge snelheid voor het grofvullen, daarna lage snelheid voor de laatste grammetjes.