Hallo, tijdens de demonstratie bij verkoop van mijn Hameg scoop deze week kwam aan het licht dat de knop Vx0.1 niet meer werkt. Deze knop dient om de gevoeligheid nog met een factor 10 te verhogen (en toont de juiste meetwaarde bij de standaard 1:10 probe). Maar in plaats van het signaal 10 maal te versterken, wordt dit maar 5 maal versterkt. Ik voeg hier een link met de manual en schema bij.
Is er iemand die mij op weg kan helpen? Zou de scoop graag terug perfect werkend krijgen voor ik hem verkoop.
Roeland
http://www.stefan-reible.de/media/Sonstiges/HAMEG_312_5.pdf
De bewuste knop is op pagina 21 te vinden (V x 0.1). Ik begrijp echter niet wat er juist gebeurt als je de knop indrukt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
In het manual zie je wat dat knopje hoort te doen. Het is op het front het knopje x0.1 wat naast het knopje calibratie zit. Het wordt gebruikt bij amplitude calibratie, niet om tijdens het meten te compenseren voor een 1:10 probe. (pagina 9)
GvdH
webmaster www.hobby-electronics.info
Volgens mij zegt pagina 10 dat je 'm (ook) voor een extra versterking van 10 kunt gebruiken.
Bij het indrukken worden de punten a en b in het schema op pagina 21 doorverbonden. Deze punten vind je terug rechts van de onderste helft van de CA3086. Punt b is verbonden met een potmeter waar bij staat "Vx0,1" Misschien dat het draaien aan deze potmeter het probleem al oplost.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Klopt, zover had ik niet gelezen. Ik denk dat je dus wel eerst je calibratie goed moet hebben. Er staat nog wat over grenzen, het oscillogram moet tussen 2 en 6 cm zijn.
De "lage"van de straal-lijn mag niet meer dan 1 cm verschuiven bij het indrukken. Er zijn dus blijkbaar wel randvoorwaarden voor het gebruik van de knop.
rbeckers
Overleden
Als er in de scoop gewerkt wordt pas wel op voor de hoge spanningen!
Noteer voor dat er aan een (instel)pot gedraaid wordt, wel de stand. Meten van diverse spanningen kan ook geen kwaad.
Hallo, aan de potmeters had ik reeds gedraaid, doch zonder resultaat. Ik vind het zo raar dat ie net een factor 5 doet in plaats van factor 10. Ik begrijp niet hoe de factor 10 tot stand komt als ik naar het schema kijk.
Roeland
rbeckers
Overleden
Tussen de emmiter van de torren (pen 13 , pen 10) van de CA3086 staat bij 1x versterking 1k met in serie 330 ohm en nog twee weerstanden van 3k9 naar -15V.
Bij inschakelen van x10 wordt hier parallel aan geschakeld 100 ohm // instelpot 100 ohm en in serie hiermee 33 ohm.
Contoleer de potmeter van 100 ohm en wat daar in de buurt zit.
Hallo, inderdaad, de potmeter voor calibratie van Vx0.1 maakte geen contact meer. Ook niet na verdraaien (waarschijnlijk geoxideerde loper). Even wat contactspray, en probleem opgelost.
Merci voor de hulp,
Roeland
rbeckers
Overleden
Gefeliciteerd dat je de fout gevonden hebt.
Alleen is contactspray voor een instelpotmeter niet zo'n goede keuze. Beter is een nieuwe instelpotmeter.
fred101
Golden Member
Laatst nog een potmeter ergens uitgehaald omdat deze niet goed was. Zat vol spray. De wah-wah van een vriend kwam hier voorbij. Hij kraakte en de drummer zou het wel even zou oplossen met contactspray. Inderdaad even. Nu kan ik de pot vervangen. In mijn FT-250 zelfde verhaal. Toen wist ik het nog niet dat contact spray niet zo'n goed idee was. Na het sprayen deed de pot niets meer. Ik heb echter eerst spray gehad (van conrad, weet niet meer welke) Dat heb ik meer dan een jaar geleden in de potmeter van de FTdx gespoten en die werkt nog steeds perfect. Het hangt dus blijkbaar van het soort af. Die eerste reinigde alleen en verdampte. Die tweede laat een soort geleidende laag achter waarbij je bij schakelaars gewoon de spanning in blauwe "golven" over het schakeldek ziet kruipen.
Even de potmeter eruit, open maken, lopertje een mm opschuiven en met amoniak reinigen. (of een nieuwe)
Fred
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Voor potmeters gebruik je Tuner600 spray van Kontakt Chemie.
Meer dan eens gebruikt voor versterkers e.d. en werkt prima, ook na langere tijd, >1 jaar.
Contact spray wordt gebruikt voor (ja, niet te geloven) schakel contacten.
Het spul is aardig agressief en ik heb zo mijn bedenkingen of het op de lange termijn de schakelaar nog 'heel' blijft.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
methode die ik al jaren gebruik:
Kontact 60 (aggressief)iets inspuiten
Nu pot.mtr/of schakelaar veel draaien/schakelen
Daarna cleaning sprai WL van Kontact Chemie
reinigen.(spoelen)
Hierna even schoon blazen met perslucht.
als 25 jaar mijn recept!!!
Krelis
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Het verbaast me wat je hier zegt Krelis. WL is namelijk ontzettend schraal spul. Het lost alle vet in de potmeter op waardoor ie ontzettend gaat "krassen" en ook de as niet meer goed gesmeerd is. WL doet het wel erg goed in schakelaars... en verder als all round ontvetter/cleaner (toetsenbord, afstandsbediening, watervaste stift, soldeerhars...) 
[Bericht gewijzigd door flipflop op (20%)]